Ana içeriğe atla

https://www.dsdamat.com/

 

MALLREPORT

RİSKLERİ MİNİMİZE EDEREK YOLA DEVAM EDİYORUZ

13.10.2020 - 10:13

Fakir Hausgeräte Pazarlama Müdürü Esra Özden Türköz ile pandemi sebebiyle değişen alışveriş alışkanlıkları hakkında konuştuk. Markalar için önemli tespit ve tavsiyelerde bulunan Türköz, kriz yıllarında hayatta kalmanın pazar hakimiyetinden çok daha önemli bir konu haline geldiğini belirtti. Türköz, “Bu dönem için yaptığımız en önemli şey riskleri minimize ederek yola devam etmek.” dedi.

Pandemiyle birlikte alışveriş alışkanlıkları değişti. Bu değişim karşısında neler yapıyorsunuz?

İçinden geçtiğimiz yüzyılı sanal entegrasyon çağı olarak nitelendiriyorsak, dijital ve konvansiyonel bir ayrımdan bahsetmemiz artık mümkün değil.  Hayatın her aşamasını onlineda simülasyon olarak yaşamaya başlıyoruz. Bugüne kadar sektörün ana konusu olan offline tüketici bağlılığı salgın döneminde derin yara aldı. Online sistemini daha önceden güçlendirmiş markalar, pandemi döneminde bu kondisyonlarıyla biraz nefes alabildi ama hazırlıksız yakalanan firmaların durumu gerçek anlamda zor.

Perakende operasyonlarımız kapsamında, salgın sebebiyle tedarik zincirlerindeki aksamalar, mağazacılık tarafında satışların düşmesi, kira ilişkilerindeki problemler, istihdam alanında yaşanan komplikasyonlar acil çözüm ürettiğimiz konuların başında geliyor. Firmaların değer zincirini oluşturan tüm paydaşların bu salgından etkilendiklerini unutmadan alternatif tedarik ve satış kanallarını belirleyerek tedarik zincirlerinin her bir alt fonksiyonu için yeni normali belirlemeleri gerekiyor. Yeni normalin belirlenmesi, talep odaklı bir planlama ve beraberinde detaylı takip yapılmasıyla mümkün. Böylece pazarın durumuna anlık tepki vermek için hazırlıklı olunabilir. Pazardaki talebi karşılayacak yeni ürün ya da hizmet geliştirilmesi gibi stratejik hamleler büyük önem taşıyor. Kriz yılları boyunca hayatta kalmak, pazar hakimiyetinden çok daha önemli bir konu halini alıyor. Bu dönem için yaptığımız en önemli şey riskleri minimize ederek yola devam etmek.

Bu süreçte markaların sürdürülebilirliği neye bağlı?

Zorlu süreçlerin iş hayatı ve toplumsal hayat üzerinde kalıcı sonuçları olacağına inanıyorum. Bu süreç devam ederken, geleceğe hazırlanmak için katma değer yaratacak konularda biraz daha derinleşmek fayda yaratacaktır. Tüketicinin ürün bulma ve sevkiyat konusundaki beklentilerine göre iş modelini gözden geçirmek ve buna göre doğru algıyı oluşturmak, online, offline ve çoklu kanal operasyonunda bulunan tüm perakendecilerin en öncelikli konuları arasında yer almalıdır.

Koronavirüs’ün neden olduğu talep yıkımı pek çok sektörde gelirleri önemli ölçüde aşağıya çekmiştir. Dolayısıyla gerçekçi gelir beklentileri belirlemek adına perakendecilerin mevcut müşterilerini, gelir tahminlerini ve iş modellerini ayrıntılı bir şekilde gözden geçirirken, maliyetleri de objektif bir şekilde belirlemesi gerekiyor.

Gelecek öngörülebilir olmaktan oldukça uzaklaşıyor. Günü ve yarını anlamlandırmak için tüketici verilerimiz en büyük varlığımız olacak. Değişen trendler, farklılaşan tüketici davranışlarıyla şekillenen yeni pazarlar, sağlıklı veriyi toplayan ve doğru yorumlayan markalar için başarı getirecek.

Büyümeye yönelik ne tür adımlar atıyorsunuz?

Küçük ev aletleri pazarı, dünyada gelişen 3 ana akım olan “Dijitalleşme”, “Sağlıklı Yaşam”, “Kolaylık” ekseninde üretilen inovatif ürünlerle büyüyor ve önümüzdeki yıllarda da yine bu eksende büyümeye devam edecek. Sağlıklı yaşam trendinin son dönemde büyük artış göstermesi sektördeki markaları zaten bu yönde çalışmalar yapmaya yöneltmişti. Koronavirüs salgını ile evde kalma sürelerinin artması ve dışarıdan alınan temel ihtiyaçlar haricinde beslenme konusunun da tamamen ev yapımına dönülmesi özellikle mutfak grubu ürünlerine olan ilgiyi artırdı. Sağlık durumunun hayat kalitesini olumlu etkilediğini düşünenlerin oranı giderek artarken bu durum da tüketicilerin satın alma reflekslerine direkt olarak etki ediyor. Sağlık konseptine yönelik yapılan yatırımlar, artan ürün çeşitliliği ve yeni fikirler pazarı günden güne büyütmekte. Salgın sonrası sağlıklı yaşamı ve sporu yaşam biçimi olarak seçenlerin sayısının hızlı bir şekilde artacağını, sağlıklı beslenme konusu da aynı oranda yükselişin paralel olarak devam edeceğini söyleyebiliriz. Sağlık ekosistemine dahil olan markaların hızla yükseleceğine olan inancımızla son yıllarda tüm AR-GE yatırımlarımızı bu eksende şekillendiriyoruz.

Bayileşmenin bu dönemde getirdiği avantajlar neler oldu?

COVID-19 sonrası yapılan sayısız araştırmalar, tüketicilerin yeni davranış ve beklentilerine yönelik önemli ipuçları veriyor. Tüketicilerin tercihlerindeki değişim öncelikle marka sadakatlerine yansıyor ve beraberinde perakende sektöründe köklü bir değişim dalgası başlatıyor. Araştırmaların hepsinde öne çıkan en önemli bulgu, temassız ticarette yaşanan sıra dışı dönüşüm ve e-ticaret gelişiminde minimum 5 yıllık sıçrama gerçekleşmiş olması. Yaşanan bu değişimin bir sonucu olarak, tüketicilerin çok kanallı satın alma deneyimlerine olan yöneliminde de artış var. Dolayısıyla perakende şirketlerinin mobil ödemeler, online sipariş, mağaza satışı başta olmak üzere tüm kanalları arasında pürüzsüz bir uyum ve akış yaratması tercih edilme oranlarına doğrudan yansıyor.

TÜKETİCİLER YENİ MAĞAZALAR KEŞFEDİYOR

Türkiye özelinde çıkarımlar biraz değişkenlik gösteriyor. Türk tüketicileri için AVM’ler ve mağaza alışverişleri aynı zamanda bir sosyalleşme dinamiği, yani sosyolojik bir ihtiyaç aslında. Aynı zamanda duygusal kodlarımız ve hassasiyetlerimizden beslenen davranış yöntemlerimiz, yeni normalde tüketim davranışlarımızın daha içsel tepkimelerle şekillenebileceğinin de altını çiziyor. Türkiye’de salgın süresinde yaşanan eve kapanma dönemi sonrası alışveriş yapan tüketicilerin yarıdan fazlası, esnafın işlerinin düzelmesine yardımcı olmak için kendi çevrelerindeki dükkanları kullanmaya çalıştıklarını, yaklaşık yarısı da karantina başladığından beri yakın çevrelerinde yeni dükkan ve mağazalar keşfettiklerini söylüyor.  Tüketicilerin mağaza deneyiminde öne çıkan kriterlerinin başında, mağaza alanlarının iyi tasarlanmış olması ve alışveriş sürecini hızlandırarak, kolaylaştıran bir yerleşim sunması geliyor. Bu keşif ile fark etmeden beslenen mağaza kanalları, tüketicilerin önem verdiği kriterleri hızla bünyelerine taşırlarsa ziyaretçi sayılarında pozitif etki göreceklerdir.

ds

Yukarı