Ana içeriğe atla

playpark

 

Yüksek Beklentili Bir Dönem; “Okula Dönüş/Back to School”

14.09.2018 - 14:53

“Okula Dönüş” veya “Back to School” diye anılan söz konusu alışveriş dönemi, hem mağazalar hem de AVM’ler için büyük potansiyel taşımaktadır fakat sektörümüz ne yazık ki, Kuzey Amerika’da Yılbaşı/Noel satışlarından sonra yılın ikinci en yüksek cirosunun gerçekleştiği bu dönemi yeteri kadar değerlendirememektedir. İki yıl önce de değindiğim bu konuyu yeni gelişmeler ışığında yeniden değerlendirmek istiyorum.
Stratejimizi, okula dönüş müşterilerini sadece lise son sınıfa kadar olan öğrenciler olarak düşünerek  değil, üniversitelileri de göz önüne alarak kurmalıyız. Bu sayede ürün gamımızı, kırtasiye, çanta, hazır giyim, ayakkabı, tablet vb. elektronik eşya, hatta yurt odası/öğrenci evi tefrişine kadar geliştirebiliriz. ABD’de yalnızca okula dönüş dönemi toplam perakende cirosu yaklaşık 84 milyar dolar seviyelerinde ki bu bizim yıllık organize perakende satışlarımızın üstünde çıkıyor. Bu başarıyı getiren anlayış ve uygulamaların başlıca olanlarını aşağıda inceleyeceğiz. 
Öncelikle söz konusu dönemi iki aylık bir süreye yayıyorlar; yani temmuz başında faaliyetler olgunlaşıyor. Çok katlı mağazalar, kendi “Black Friday in July” adı ile Temmuz içinde “Black Friday” uygulamasında bulunuyorlar ve yıllardır istikrarlı olarak iki ay öncesinde gerçekten güçlü promosyonlar ile müşteri için erken alışverişi alışkanlık haline getirmeyi başarmışlar.
Walmart, Target, Amazon, eBay web sayfalarında, promosyon ilanlarının yanı sıra okulların öngördüğü ürün listelerini de yayınlıyorlar. Hatta Walmart 3D Virtual Tour ile size seçenekleri özellikle yurt odası yerleşimlerini/aksesuarlarını üç boyutlu olarak sunuyor. Örneğin “Bad Bath & Beyonds” firması yurt/öğrenci odalarında bulunması gerekli 92 kalem ürünü “Campus Checklist” adı altında sitesinde yayınlamış. Bu sene de, üniversite öğrencilerinin %60’ının dört yıldır Amazon’un Okula Dönüş için özel olarak hazırladığı “Prime Day” promosyon uygulamasına girmeleri bekleniyor. Yukarıda belirtilen firmalar başta olmak üzere, büyük perakendecilerin ve katlı mağazaların söz konusu promosyonlarındaki fiyatlamaları o kadar gerçekçi ve başarılı ki, son yıllarda potansiyel müşterilerinin yarısından fazlası Temmuz ayı ortasında alışverişlerini neticelendiriyorlar.
Milenyum (Z) kuşağının yaklaşık yarısı ürün ve fiyat kıyaslamasını akıllı telefon kullanarak saptayıp sonrasında alışverişi mağazada tamamlıyor. “Click & Collect” uygulaması bu dönemde öne çıkıyor ve Macy’s ile Walmart bu konuda başı çekiyorlar. Yine Milenyum kuşağının kendilerini en iyi ifade edecekleri kalemler, hazır giyim/ayakkabı ve elektronik eşyalardır. Bu sebeple en büyük yatırım “Z” kuşağına yapılmalıdır.  Gençler söz konusu olduğundan, bu dönemde e-ticaret çok önemli gözükse de, ebeveynlerin gerçekleştirdiği küçük öğrencilere dönük alışverişlerde ve ülkenin değişik bölgelerinde hala fiziki mağaza önceliği devam etmekte.
Üniversite öğrencileri bu dönemde asla ikinci plana atılmamalıdır, 2017 yılında ABD’de gerçekleşen Okula Dönüş satışlarının yüzde 35’inin üniversitelilerden geldiği bilinmektedir. En yüksek faturaların tablet ve Kişisel Bilgisayarlardan geldiği göz önüne alınırsa, bu grubun kıymeti daha iyi anlaşılabilir.
Sonuç olarak, Okula Dönüş stratejimizi Temmuz ayından başlayacak şekilde planlayıp, bunu gerçekçi promosyonlarla destekleyip, internetten sipariş-mağazada teslimi bu dönemde ön plana çıkarıp, “Z” Kuşağının sosyolojisini anlayabilirsek, orta vadede cirolarımızın yükseldiğine şahit olacağız. Özellikle genç nüfusun, batılı ülkelere göre yüksek olduğu ülkemizde Okula Dönüş satışları daha da önem kazanıyor. Yine bu dönemi iki aylık bir süreye yaymakla, stok daha iyi yönetilebilecek ve aşırı stok maliyetinden kaçınılacaktır.
Konumuz ile ilgili son bir temennim Milli Eğitim yöneticilerine olacak. Her yıl ders kitapları değişmezse, yıl sonlarında ardımızdan gelen öğrencilere bağışlayarak savurganlığın önüne geçip, ekonomiye katkıda bulunabiliriz.
Hoşça kalın.

playpark

Yukarı