Ana içeriğe atla

S

 

Sektörde Bir Başarı Öyküsü / A success story in the sector

16.11.2016 - 16:53

Yabancı markaların ülkemizi terk ettiği, yerli zincirler arasında iflas ve iflas erteleme aksiyonlarına sıkça rastlandığı bir dönemde, özellikle de moralimizi yükseltecek olaylara gerçekten ihtiyacımız varken, ben de teknik bilgiler veya analizler yerine, 16 yıldır hız kaybetmeden devam eden bir başarı öyküsünü, doğuşunda yakinen şahit olmamdan ötürü ilk ağızdan sizlerle paylaşmak istiyorum. Sizlerin de tahmin edeceği gibi, derginin bu ay piyasaya sürüleceği dönemde 16.’sına denk geldiğimiz “Perakende Günleri”nden bahsedeceğim.
2000 yılında Escada Türkiye’ de, Genel Müdür görevimi sürdürürken, Sevgili Suat Soysal her zaman yaptığı gibi o meşhur kahve markasının Levent’te bulunan bir AVM’ deki şubesine davet etti. Ancak o gün normalden biraz daha heyecanlı bir hali vardı. Hiç lafı çevirmeden, “Türkiye’de her yıl tekrarlanacak ve birkaç gün sürecek bir perakende konferansı düzenlenmesi konusunda düşüncen nedir?” diye sordu. Ardından bunun AMPD konferanslarından daha kapsamlı, yabancı konuşmacıların yoğun olacağı ve bir fuar alanını da kapsayarak her yıl New York’ta yapılan NRF Konferansları’nı andırabileceğini ekledi. Suat Soysal’ın her zaman yaratıcı fikirlerine gıpta etmiştim ancak bu kadar büyük çaplı bir projeye soyunma fikri beni dehşete düşürdü, çünkü NRF Konferansları’nın sadık bir ziyaretçisi olarak gözümün önüne gelen o görkemli kalabalık ve göz alabildiğince giden fuar alanı işin zorluğunun en basit göstergesiydi. Bu fikrini benim gibi sektörden güvendiği yaklaşık 10 arkadaşımız ile paylaştığını ve hepimizin katılımı ile bir Arama Toplantısı düzenleyeceğini belirtmesinin akabinde ayrıldık. Yaklaşık bir ay sonra Taksim’de 5 yıldızlı bir otelin toplantı salonunda kendimizi keyifli bir tartışmanın içinde bulduk. 
Her şeyin birincisi marjinal zevki almanızı sağlar ve bu sefer de öyle oldu, eminim ki hepimiz, hayatımızın en keyifli beyin fırtınalarından birini yaşamışızdır. Format oluşturma, yerli ve yabancı konuşmacıların, sunucuların saptanması, yer, zamanlama gibi detayların enine boyuna tartışıldığı bu toplantılar aralıklarla birkaç kez daha tekrarlandı. Daha sonra “Danışma Kurulu” adını alacak olan bu oluşum yaklaşık 10 kadar firma sahibi veya üst seviye yöneticiden meydana geliyordu, bunca yıl sonra hatırlayamadığım arkadaşlarıma haksızlık olmasın diye tek tek isimleri sıralamayacağım ancak sevgili Serdar Sunay’ın hep ön planda olduğunu hatırlıyorum. Sonuçta ilk konferansın 2001 yılı Ekim/Kasım ayları içerisinde Swiss Otel Balo Salonu’nda yapılması ve 2 gün sürmesine karar verildi. Alan yetersizliğinden ötürü, fuar oluşumu ileriki yıllara bırakılmıştı. 
Suat’ın açılış konuşmalarında zaman zaman isimlerimizi dile getirmesi, bize ödül olarak verilen yorgunluk kahvesi gibiydi, tabi kendisi bununla kurtulamadı, her konferans sonrası “Danışma Kurulu” ile Tarabya’da yenen kutlama yemeği keyfini hiç unutamadım. Ne yazık ki, işlerin yoğunluğundan ötürü bu keyif 3-5 yıl sonra kendiliğinden sona erdi. 
Türkiye’nin yurt dışında Davos benzeri zirvesi olan, “Perakende Liderler Konferansı”nın tohumu, bu yemeklerde atıldı, hatta ilkinin gerçekleştiği 2006 yılında Zürih’te, Almanya başbakanlığından henüz ayrılmış olan Gerhard Schröder’i sahnede gördüğümde, Suat bundan da alnının akı ile çıkıyor diye düşündüm. Perakende Güneşi Ödülleri de haliyle bu oluşumun sonuçlarından oldu ve sektörün en prestijli ödülü olduğunu söylemek yanlış olmaz.
Tabi ki bu başarı, Suat Soysal liderliğinde adanmış bir ekip ile birlikte yapılan olağanüstü bir çalışmanın sonucunda geliyordu, her yıl konferansın kapanmasını takiben bir hafta tatil yapan arkadaşımız diğer 51 haftayı ertesi yılın konferansına çalışarak geçirmiştir, hala da bu tempoyu sürdürüyor. Yıl süresince NRF’te yer alanlar dahil yurt dışında sayısız konuşmacıyı sahnede dinleyip değerlemek az iş değil. Bu yüzden biz Donatella Versace’yi ilk defa İstanbul’da görüp dinledik, dönemin başbakanı bu değerli organizasyonu açılış konuşmasını yapmaya layık buldu, Nişantaşı’ndan sokak çiçekçilerinin sahnede yer almaları yıllarca akıllardan silinmedi. En başarılı B2B Platformu ve fuar alanı yine bu ortamda oluşturuldu, daha sonraları konferans yurt dışına (Londra) taşındıysa da, sanırım küresel kriz nedeni ile ara verildi.
Hepimizin iyi kötü bir koleksiyon yapma tutkusu vardır, benimkisi de; yurt içi ve yurt dışında katıldığım workshop, konferans, eğitim gezisi ve benzerlerinin “Yaka Kartlarını” saklamak. Perakende Günleri’nin ilk 15 yılının ve Liderler Konferansı’nın yaka kartlarının da burada önemli bir yeri var. Bu sayfada ilk yıl (2001) kullanmış olduğumun görselini sizlerle paylaşmaktan ayrı bir keyif duyuyorum.
Boğaziçi Üniversitesi’nden beri dostum olması ile onur duyduğum Suat Soysal, doğru bir karar verip 35 yıl önce çalışacağı ilk ve tek sektör olan perakendeyi seçip bizlere iyi bir örnek oldu. Ne yazık ki, etik olarak “Perakende Güneşi Ödülleri” de “Yaşam Boyu Başarı Ödülü” kendisine verilemiyor, ancak bu sektörün emekçileri olan bizlerin kalbindeki, açık ara hak edenin kendisi olduğu konusunda hemfikiriz. 
Perakendede Suat’ların çoğalması dileğiyle, hoşçakalın…

Instead of technical information or analyses, I would like to share a success story, which has been continuing for 16 years at full speed, from the first person, since I have witnessed it closely, during a period, in which foreign brands leave our country and bankruptcy or bankruptcy suspension actions of domestic chains are frequent, when we need events, which will raise our moral. As you may have guessed, I will tell you about the 16th “Retail Days,”which coincides with the period, in which our magazine will be published this month.
When I was the general manager at Escada Turkey in 2000, Dear Suat Soysal invited me to a branch of his famous coffee brand at a shopping center in Levent, as he always does. However, he looked a little more excited than normal. “What is your opinion about organizing a retail conference, which will be held every year and last a few days in Turkey,” he asked me, without beating around the bush. After that, he told me that this would be more comprehensive than ICSC conferences, foreign speakers would be a majority and would encompass a exposition area to resemble NRF Conferences, held in New York every year. I had always envied creative ideas of Suat Soysal but attempting such a large project terrified me because the great crowd, which swam before my eyes as a loyal visitor of NRF and the exposition area, which spreads, were the simplest indicators of the difficulty of the job. He told me that he had shared this idea with about 10 friends, he trusts, in the sector and stated that he would arrange Call Meeting to be participated by all of us. We found ourselves in the middle of a pleasant discussion in the meeting hall of a 5 star hotel in Taksim about one month later. 
The first of everything allows you to have marginal pleasure and it happened that way this time as well and I am sure that all of us had one of the most pleasing brainstorming activities of our lives. These meetings, where creating format, determining Turkish and foreign speakers and presenters and such details as location and timing were discussed in detail were repeated a few more times with intervals. After that, this formation, which will be named “The Advisory Board” consisted of about 10 company owners and executives; I will not list their names in order not to do them injustice to my friends, whose names I cannot remember after all these years, but I remeber that Serdar Sunay was always in the foreground. As a result, it was decided that the conference would be held in October/November 2001 at Swiss Hotel Ball Room and would last 2 days. Exposition was postponed to the later years, due to lack of space. 
Suat’s mentioning our names from time to time was like a coffee, given to us when we were tired as a reward and of course, he was not able to get away with it and I never forget the pleasure of celebration meal, we had with “The Advisory Board,” in Tarabya after every conference. Unfortunately, this pleasure ended by itself 3-5 years later due to workload. 
Seeds of “Retail Leaders Conference,” which is a summit of Turkey abroad,  similar to Davos, were planted during these meals and when I saw Gerhard Schröder, who had just left Prime Ministry of Germany, on stage in Zurich in 2006, when the first one was held, I thought Suat succeed this honorably as well. Retail Sun Awards were also one of the results of this formation and it would not be wrong to say that it is the most prestigious award in the sector.
Of course, this success came after an extraordinary work, performed under the leadership of Suat Soysal a friend of ours, who took a time off after the closing of the conference, spent the following 51 weeks working for the conference of the following year and it still continues at this tempo. Including those, who participated in NRF, it is not little work to listen and evaluate countless speakers onstage. Therefore, we was and listened to Donatella Versace for the first time in Istanbul and the Prime Minister of that period found this valuable organization worth of making an opening speech, and the street florists from Nisantasi taking place onstage were remembered for years. The most successful B2B Platform and exposition area were also created here and although the conference moved abroad (London) later, I think it was paused due to global crisis.
We all have a passion for making a collection, good or bad, mine is collecting “Name Badges” of workshops, conferences, training trips and the like. The name tags of the 15th year of Retail Days and Leaders Conferences have a special place here. I have a special pleasure to share the picture of the one, I used at the first year (2001).
Suat Soysal, I am proud that he has been my friend since Bosphorus University, set an example for us 35 years ago by making the right decision and choosing retail, which is the only sector he worked in. Unfortunately, “Lifetime Achievment Award” cannot be given to him at “The Retail Sun Awards” due to ethical reasons, however, we, as the laborers of this sector, agree that he is the one in our hearts, who deserves this award by far. 
We wish that the number of Suats will increase in retail…
 

GGG

Yukarı