Ana içeriğe atla

ops

PERAKENDE SEKTÖRÜNDE REKABETTE FARK YARATANLAR

02.08.2017 - 13:50

Bu ay geleneksel mağazacılıkta son yıllarda yapılan satış arttırmaya yönelik gelişmelere değinirken ilk olarak deneme kabinlerinde uygulanan yeniliklerden bahsedeceğim;  söz konusu kabinlere giren müşterilerin üçte ikisinin alışverişi tamamladığı gerçeğinden hareketle konunun önemi daha iyi anlaşılacaktır. Bu kabinleri mağaza satış alanının bir uzantısı olarak görüyoruz ve ortamdan uzağa konumlandığında etkisi de haliyle azalıyor, bu sebeple kabinlerde yaratılacak yenilikçi dokunuşlar çok önem kazanıyor. ABD merkezli çok katlı mağazacılık markası olan “NeimanMarcus”, kabinlerde sihirli bir ayna sistemi geliştirmiş. Burada sırası ile denenen ürünleri tekrar gözden geçirme hatta sevdiklerinizle paylaşma imkânı bulabiliyorsunuz. Sonuçta içinde bulunduğunuz ortamda olumlu karar verme oranı artıyor. Özellikle gelinlik ve tuvalet denemelerinde ailenizle bunu paylaşmanız sizi ailece alışverişe gitme külfetinden de kurtarıyor. Marka, bir sonraki adımın çeşitli renk seçeneklerinin uygulanmasının olduğunu ifade ediyor. Bu yapıcı yeniliği firmanın Ar-Ge çalışmalarının sonucu olduğunu biliyoruz, yurdumuzda yüzlerce şubesi olan dev perakendecilerin de, Ar-Ge çalışmasına yönelmesinin gerekliliği de ortada. Örneğin kabinlerde ürünün kullanım saatine uygun olarak aydınlatma seçenekleri sunulması oldukça kolay bir yenilik olabilir, mayo denemesinde gün ışığı, gece kıyafetlerinde de daha loş aydınlatma uygulanmasının ne kadar basit ve düşük maliyetli bir yenilik olacağını biliyoruz. NeimanMarcus, kabin sayısını zenginleştirerek, müşterilerinin strese girmeden rahatça deneme yapmalarına olanak sağlıyor.
Yine bu konuyu ön plana alan, Londra’da yerleşik erkek giysi markası “TheDandyLab”, kabinde giyilen elbisenin resmini çekip, dışarı çıkıldığında ekran üzerinde alternatif aksesuar seçenekleri sunabiliyor. Bu süreçte müşteri, satış istatistikleri konusunda bilgilendirilerek çok satan ürünlere yönlendirilebiliyor. 
Market sektöründe ise müşteriye verilen değer, ürün konusunda daha ayrıntılı bilgilendirmeyi getirmektedir. İtalya gıda pazarında % 18 pazar payına sahip olan “CoopItalia’s” market zinciri, tüm ürünleri için tek tek üretici çiftlik bilgilerini sağlıyor. Yakın gelecekte satın aldığımız elmanın yetiştiği ağacı bile ekranda görmemiz olasılığı yüksek.
Biraz da mobilya sektörüne bakarsak; ABD’nin batısında faaliyet gösteren “Campaign” adlı firma, IKEA’nın düz paketleme (Flat-Packed) modelinden yola çıkarak, montaj için uğraşmaya gerek duymayan ancak FedEx veya UPS gibi kargo şirketlerinin standartlarına uyan, kolay taşınan paketleme sistemi geliştirmiş. Bu yenilik, gelişmiş ülkelerde artan taşınma oranı ile desteklendiğinde firmayı başarıya taşımış.
Yine aynı ülkeden diğer bir mobilya firması olan “Overstock”, TV Showlarında dekor olarak sergilediği ürünlerini sonrasında yerleştirdiği yaklaşık 100 m2’lik bungalovlarda müşterilerinin ziyaretine açıyor. Komple döşenmiş yazlık ev tarzındaki bu yapılar düşük kiralı olduğundan firmayı rekabette bir adım öne çıkarmaktadır.
Son olarak sektörde konusunun en büyüğü olan Nike CEO’su Mark Parker’ın son açıklamalarını paylaşmak istiyorum; Nike, 8 bin patent müracaatı ile sektörde Ar-Ge’ye en fazla yatırım yapan firmadır. Parker, “İnovasyon günümüzde müşteriyi yönetip, yeniliğe yönlendirirken, aynı zamanda onu dinleyip en iyi servisi vermektir” diyor ki ben de bundan güzel bir “sonuç” cümlesi düşünemiyorum.
Hoşçakalın...

ops

Yukarı