Ana içeriğe atla

S

 

JEFF BEZOS’UN AMAZON ÖYKÜSÜ (2)

18.01.2019 - 18:14

Geçtiğimiz ay kuruluştan bugüne öyküsünü özetlediğimiz e-ticaret devi Amazon’un, perakendeye yenilikçi etkilerini inceleyerek devam ediyoruz. Öncelikle inovatif aksiyonlarını özetleyip sonrasında fiziksel mağazacılıktaki yeniliklerin üzerinde duracağız.Amazon, kuruluştan beri CEO görevini sürdüren Jeff Bezos’un çalışan insan problemlerinden sıyrılma amaçlı, az sayıda istihdama dayalı yönetim prensibinin sonucunda sektörün en fazla robot kullanan firması haline geldi. Özellikle kapalı alanı 100 bin metrekareye ulaşan 75 lojistik merkezlerindeki robot sayısı 30 binin üzerinde. Yine teslimat süresini 30 dakikanın altına indirmek amaçlı olarak yaptığı “drone” yatırımına daha önceki yazılarımızda değinmiştik, maalesef henüz uçuş izinlerinin çıkmadığını biliyoruz. 

SADIK MÜŞTERI PROGRAMI; AMAZON PRIME
2005 yılında başlatılan ve globalde “yüz” milyonun üzerinde katılım sağlayan bu programın üyelerine kazandırdığı önemli iki yeniliği incelersek;
Dash Button: Bu uygulama ile evde, örneğin buzdolabınıza asacağınız, bir parmak boyundaki markaya özel basit ekipman ile ihtiyacınız olan bir ürünü sadece düğmesine basarak sipariş verebiliyorsunuz, sonrasında akıllı telefon ile teyid vs hiç bir prosedür gerekmiyor, 48 saat içinde teslimat gerçekleşiyor. Bunun için “Amazon Prime” üyesi olmanız yeterli. Şimdilik uygulama 150 ürün/marka için geçerli. Sistem bir adım ileriye gidip, örneğin uyumlu çamaşır makinelerinde deterjan azaldığında otomatik olarak sipariş verebiliyor.
Amazon Echo: Sese duyarlı bir kablosuz hoparlör olan Echo, size “sesli komutunuzla” sadece istediğiniz müziği çalmakla kalmıyor, Amazon.com’dan sesli sipariş vermenizi hatta eve pizza ısmarlamanızı bile sağlayabiliyor.
Amazon 2015 yılından sonra e-ticaretin yanı sıra fiziksel mağazacılıkta da iddialı olmaya niyetlenmişti ve öncelikle gıda perakendeciliğinde söz sahibi olmak istedi. Bu alandaki en büyük yatırımı 2017 yılında aldığı Whole Food olmuştur. Ancak bunu da geçecek bir gıda perakendesi yatırımın sinyalini 2016 yılında deneme amaçlı sadece Amazon çalışanları için açtığı ve hiçbir ödeme/kasa sistemi olmayan, tamamen kamera ve sensörlerle kayıt altına alınan AmazonGo mağazaları ile verdi. Geçtiğimiz günlerde üçüncüsü San Francisco’da açılan AmazonGo, 200 metrekare büyüklüğünde, 7-Eleven’ın ile Drug Store karışımı bir mağaza. Hafta içi 07.00-21.00 saatleri arasında açık. Girişte akıllı telefonunuzdaki bir aplikasyonun okunması yeterli oluyor. İçeride yedikleriniz veya satın alıp çıktığınız her bir ürün kamera ve sensörlerle kaydedilip hesabınıza fatura ediliyor. Esas amaç, insanların içerde en az süre kalmaları. Bu bize yıllarca öğretilen, bizim de gençlere öğrettiğimiz “müşterinin mağazada fazla kalmasına çalışılmalı” prensibine 180 derece ters. Ancak Amazon bu proje kapsamında 2021 yılına kadar 3 bin mağaza açmaya niyetli ve brüt kâr beklentileri yüzde 22-40 arasında ki bu mevcut sektör ortamalarının defalarca üzerine çıkıyor. AmazonGo, sektörde Amazon’un, Walmart’I geçmek üzere gerçekleştirdiği bir proje olarak kabul ediliyor, bunu onaylarcasına haberin çıktığı hafta Walmart, Target ve Kroger hisseleri yüzde 0.6-3.1 arasında düşüş yaşadı. Firma, Walmart’I geçme çabalarını hazır giyim alanında ancak e-ticaret platformunda sürdürüyor. İki önemli finans kuruluşu; Morgan Stanley ve Weells Fargo’nun tahminlerine göre, Amazon 2018 sonu itibarı ile, yaklaşık $ 40 Milyarlık bir ciro gerçekleştirerek, hazır giyim alanında ABD’nin en büyük perakendecisi olup, Walmart’ı ikinci sıraya indirecek. Amazon, hazır giyimin üst segmentinde de iddialı bir çıkış yaptı; Amazon Prime üyeleri için “Prime Wardrobe” uygulamasını başlattı, buna göre üyeler adreslerine getirtecekleri ürünler arasından beğendiklerini/uyanlarını seçecek, gerisini iade edecekler, ödeme ancak bu aşamadan sonra evde kalanlar için uygulanacak. 
Bunun yanı sıra e-ticarete kitap ile başlayan şirketin ABD genelinde 2016 yılında açmaya başladığı 20 adet fiziksel kitapçısı bulunuyor. Amazon Books mağazalarının en büyük özelliği fiyat etiketinin olmaması. Fiyatı akıllı telefonunuz ile kontrol edebiliyorsunuz, sebebi ise çok basit; -Hep Düşük Fiyat- politikası yüzünden fiyatlar her saniye değişebiliyor.
Sizlere iki sayı boyunca bir perakende devinin hikayesinden kesitler vermeye çalıştım ancak bunu bir yıla yaymak işten bile değil. Son olarak Jeff Bezos’un, biyografisini yazmak isteyen gazeteci Brad Stone’a verdiği cevabı sizlerle paylaşıp yazıyı noktalamak istiyorum; “Daha çok erken, icat edecek çok şey var, bu uzun yolda henüz 1. günümüz”.
Hoşçakalın,

n

Yukarı