Ana içeriğe atla

ops

Franchise konusunda danışmanlık

06.10.2017 - 16:47

Sektörümüz hızla ilerlerken franchise alanın yapması gerekenleri anlatmak ve onlara yol göstermek o kadar kolay oldu ki, herkes danışman herkesin bu konu hakkında bilgisi var. Danışmanlığı doğru anlayanlar bu konu hakkında gerçekten bir bilen arayanlar işin sonundaki tahmini daha net bir orana çıkartıyor. Paldır küldür girmiyorlar işe, işin başında, ortasında ve sonunda ne durumlar olabilir görüyorlar. Franchise alan, iş iyi olursa “ben yaptım”, kötü olursa “franchise verenin suçu” diyor. Birçok insan son birikimini, bazıları ise kredi ile franchise sektörüne giriyor, “iyi olacak kazanacağım” diye. Filmin başı sonunu tam anlatmıyor, sürprizler çıkıyor. İşte bu sürprizlere dikkat! Sürprizleri tahmin etmeye çalışmak lazım. 
Peki franchise veren ne yapmalı her ikisini bilen var mı?
Bence yok. Bir iki üstat var. İstanbul ve Ankara’da,  üstatların süzgecinden geçip 15 yıldır danışmanlık yapmaya çalışıyorum. Yapmaya çalışıyorum çünkü bilen çok... Müşterilerimiz ister franchise alan olsun, isterse franchise veren doğru bildiğimiz metodlardan vazgeçmiyoruz. 

Franchise alan neye bakıyor?
Franchise alanın yanılgısı bence isim hakkı bedeli ve markanın isminin bilinmesi gibi iki unsurda takılı kalması. İsim hakkı bedelinin yüksekliğinden (yüksek değilse bile) şikayetçi oluyor. Rakamı indirmenin derdine düşüyor, pazarlık yapıyor. Eğer indirirse bedeli: “yüzüm kalmadı başka pazarlığa” diyor. Sanki son kozunu oynamış gibi. İsmi bilinen bir marka ise bu indirim bana özel yapıldı havasına giriyor ve başka pazarlık yapmıyor. Ama daha önemlisi bu markanın franchise alana sattığı ürünlerdeki fiyat politikası ve markanın sahiplerinin vizyonu. Yani marka sahibi bayisine para kazandırıyor mu? Piyasadan daha ucuza ya da piyasa fiyatına bayisine ürün verebiliyor mu? Yoksa yüksek kazanç bedeli ile mi satıyor. Franchise verenin vizyonu nasıl? Hedefi var mı? Aynı dilde konuşabiliyor musunuz? Markanın gelecek planı var mı? Bunların hepsi ayrı ayrı incelenmesi gereken konular... Kesinlikle inceleyip, konuşup karar verilmeli. 

Franchise veren ne yapmalı?
Franchise veren “isim hakkı aldım, teminatı aldım, yer güzel bu kişiye bayilik verdim” demeli mi?
-Hayır. Franchise alanın özelliklerine de bakmalı, kesinlikle net bir şey var; param var, yatırımı yaparım, eh günde 1-2 saatte dükkana uğrarım mantığı artık çok zor.
İşinin tam mesai başında ve işini geliştirmek için franchise vereni sıkıştıran bayiler hep kazanıyor. Yenilik yapan, koşturan alternatif satış tekniği geliştiren adaylar kazanıyor. Bunları sadece franchise alanın değil, franchise vereninde yapması gerekiyor. Bu iki kişide de bulunmalı yani, bu özellikteki franchise vereni ve franchise alanı bulmak kolay mı? 
-Zor.
İşte bu yüzden bu işleri lütfen ehline bırakın.

ops

Yukarı