Ana içeriğe atla

S

 

DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜN ODAĞI: MÜŞTERİ

07.03.2019 - 10:20

Son yıllarda hemen her mecrada en çok karşımıza çıkan kavram “dijital.”
Hemen her mecrada karşımıza çıkıyor.
Televizyonda, gazetelerde, dergilerde, sosyal medyada, sokakta, işyerinde, toplantılarda, hatta dost sohbetlerinde…
Herkesin dilinde bir ‘dijital’dir gidiyor. 
Önüne dijital koyduğumuz her kavram ve kelime bir anda havalı bir hale geliyor. 
Dijital dönüşüm, dijital devrim, dijital müşteri, dijital pazarlama…
Aynı şey “akıllı” ifadesi için de geçerli.
Akıllı telefon, akıllı ev, akıllı teknolojiler, akıllı şehirler, akıllı şirketler…
Yıllar önce dinlediğim bir sunumda önemli bir teknoloji şirketin yöneticisi şöyle demişti:
“İçine internet kaçan her şey akıllanıyor!”
Gerçekten de bu iki kavramın bu kadar popüler ve yüksek frekanslı olmasının tek sebebi internet. Çünkü günümüzde teknoloji internet üzerinde gelişiyor, gelişirken de dünyayı ve insanları dönüştürüyor.

Dijital Dönüşümde Oyunun Kuralları adlı kitabın yazarı David Rogers, bu dönüşümün beş temel alanda gerçekleştiğini belirtiyor:
Müşteriler, Rekabet, Veri, İnovasyon, Değer.
Görüldüğü üzere dijital dönüşümün birinci ve en önemli alanı müşteri.
Geleneksel çağda müşteri, tutundurma faaliyetlerine muhatap tutularak satın almaya ikna edilmesi gereken bir “kitle” olarak görülürken, dijitalin dinamikleriyle şekillenen günümüzde tek başına “birey” olarak değer kazanmış durumda. Kolayca ulaştığı sınırsız bilgi, önündeki çok farklı seçenekler arasından seçme ve satın alma kararını verme gücü müşteriyi markaların gözünde bambaşka bir noktaya taşıyor. 
İnternet sayesinde birbirleriyle giderek daha bağlantılı hale gelen ve birbirlerini etkileyen bireylerin kullandıkları dijital araçlar, müşterinin ürünü/hizmeti keşfetme, değerlendirme, satın alma, onlarla etkileşime geçme ve bağlantıda kalma yöntemlerini değiştiriyor. Bu yüzden onları ikna etmek için şirketlerin ister istemez değişmesi gerekiyor.
Bu değişim alelade bir değişim değil. Gerçek anlamıyla çapıcı bir dönüşüm, belki de bir devrim. Bu da her şeyden önce bir irade koyma ve strateji işi. Yoksa web sitesinin ara yüzünü yenilemekle, intranet kurmakla, sosyal medyada her gün içerik paylaşmakla, piyasadaki birbirinin taklidi ucuz ERP programlarından birine tonla para verip dergilere, gazetelere “biz de dijitalleştik” haberi geçmekle olacak iş değil. 

Gerçek anlamda dijitalleşmek, odaklanma gerektiriyor. En öncelikli odak ise; müşteri!

GGG

Yukarı