Ana içeriğe atla

S

 

ÇARŞI PAZARDAN AVM KÜLTÜRÜNE: ALIŞVERİŞ REKREASYONU

14.11.2019 - 10:36

Alışveriş her zaman yüksek gelirliler için bir boş zaman aktivitesi (rekreasyon) olmuştur. Ancak diğer ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de gelişen kent yaşam kültürü ve gelir düzeylerindeki artış, tüketicilerin alışkanlıklarını etkilemiştir. Bu değişimi tetikleyen en önemli faktörlerden biri modern kent yaşamının vazgeçilmez unsurlarından olan AVM’lerdir. Eskiden vaktinin çoğunu evde geçiren kadınlar için çarşı pazarda evin ihtiyaçlarını gidermek, gezintiye çıkmak için güzel bir bahaneydi. Ne de olsa, bütün gün çocuğunu yetiştirmek, yemek yapmak, temizlemek ve hatta potansiyel olarak tarlada çalışmak zorunda kalan bir kadın olsaydınız, öğleden sonraları kendiniz için bir şeyler satın almak fikri çok arzu edilen bir şey olabilirdi. İlerleyen zamanda bu alışkanlık, teknolojinin gelişimi ve harcanabilir gelirin artışı ile zaman içerisinde orta sınıfın erkekleri, kadınları ve gençlerine doğru yayılmaya başlamıştır. 20. yüzyılı bu şekilde tamamladıktan sonra günümüzde ise alışveriş, sosyal bir eğlenceye evrilmiş vaziyettedir. Literartürde de tam karşılığı alışveriş rekreasyonudur. Alışveriş rekreasyonunu kısaca açıklamakta fayda görüyorum. Rutin ihtiyaçların giderildiği bir alışveriş, birey için zorunlu bir zaman dilimi olarak algılandığı için rekreasyonel bir zaman dilimi olarak değerlendirilmemektedir. Bazıları için ise durum biraz daha farklı,  alışveriş ortamında olmaktan hoşlanan ve alışveriş deneyimi yaşamaktan zevk duyan müşteriler bulunmaktadır. Bu tür tüketiciler için alışveriş, rekreasyon ve eğlence anlamını taşımaktadır. Bu sayede bireyler, psikolojik tatmin sağlayarak boş zamanlarını alışverişle değerlendirmektedirler.
AVM’ler geliştikçe, yalnızca insanların alışveriş yaptıkları ve yemek yedikleri bir yer değil, aynı zamanda sosyalleştikleri ve hatta birçok rekreasyonel aktiviteye ve etkinliğe (eğlenceli spor, kültür ve sanat) katıldıkları bir yer haline gelerek alışveriş rekreasyonuna önemli katkılar sağlamaktadır. Özel günlerde veya rutin günlerde dahi her yaştaki tüketiciler için yarışmadan festivale kadar birçok farklı rekreasyonel etkinlik AVM’ler içerisinde hayat bularak tüketicinin satın almasını sağlayacak ortam yaratılmaktadır. Tüketicinin AVM’lerde geçirdiği sürenin artırılmasındaki unsurlardan biri olan rekreasyonel etkinliklerin gelişimindeki temel unsur ise AVM’ler arasındaki rekabettir. Ancak gün geçtikçe sayısı artan AVM’lerin rekabeti daha da kızışmakta, buna çevrimiçi ticareti de eklerseniz, yeterli geliri sağlayamayan AVM’lerin kapanacağını anlamak pekte zor değil. 
Rekabet edebilmek için alışveriş rekreasyonuna özel araştırmalar yapmak belki de AVM’lerin kapanma riskinin çözümüne küçükte olsa bir katkı sağlayabilir. Tüketici kitlesinin göz ardı edilemeyecek büyüklükte olan rekreasyon aktivitelerinde ihtiyaç duyulan ürünlerin (araç, gereç, ekipman, tekstil vb.) satın alınma tarzının belirlendiği bir ölçüm aracından (anket) sizlere bahsetmek istiyorum. Bu ölçüm aracının ismi rekreasyon ürünlerini satın alma tarzı ölçeğidir. Bu ölçüm aracı sayesinde AVM işletmeleri pazar bölümlemesi, hedef pazar seçimi, konumlandırma ve uygun pazarlama karması seçimi ile ilgili stratejik kararlarını verebilmek için tüketicilerinin satın alma tarzını belirleyebilmektedir. Yani işletmeler, tüketicilerinin rekreatif aktiviteler için ihtiyaç duyduğu ürünleri satın alma tarzını belirleyerek, tüketicisinin satın alma kararında etkili olabilirler. 

GGG

Yukarı