Ana içeriğe atla

ops

Bütçeleriniz hazır mı?

06.10.2017 - 16:54

Sanırım hazır ya da bitmek üzeredir. Geçmiş yazılarımda AVM yönetim birimleri ve hizmet sağlayıcıların hassasiyetlerinden bahsettim. Bu sayı için belki sıkıcı bir konu gibi dursa da tüm bu hizmetlerin, pazarlamanın yapılabilmesi için gerekli olan olmazsa olmaz bütçelerinden bahsetmenin tam zamanı sanırım. Firmalara göre değişiklik gösteren bütçe sunum dönemleri çoğunlukla Eylül-Ekim aylarına denk gelmektedir. Alışveriş merkezleri yöneticilerinin sorumlu olduğu 3 ana kategoride yani pazarlama, operasyon (OPEX) ve yatırım (CAPEX) bütçelerini düşünebiliriz.
Pazarlama bütçeleri daha esnek ve maalesef dönemin hedef, ihtiyaçlarına göre çok çabuk ve kolay değiştirilebilen bir bütçedir. Yatırımcı desteğini de içeren bu bütçeler kiracıdan toplanabilecek metrekare birim USD/TL gelirlerine göre şekillenir, bazen üzerine yatırımcı desteği de eklenerek pazarlama müdüründen bu çerçevede aylık etkinlik, tanıtım bütçesi yapması istenir. Ancak genellikle pazarlama yöneticisine, hedefler ve buna bağlı stratejiye uygun olarak bir bütçe hazırlaması istenmez, yani çok esnek davranmasına imkan verilmez. Her ay bir etkinlik yapma baskısı, artı olarak medyada bunun efektif tanıtılması, baskı maliyetleri ile birlikte düşününce pazarlama yöneticisinin yaratıcı fikirler üretip, bunu başarabilecek ajanslar ile çalışma yani daha maliyetli işler yapma fırsatı gittikçe azalır. Günün sonunda o AVM benzer işler yapmaya devam eder. Tavsiyem bazı rutin etkinliklerin dışına çıkıp, senede en az bir kez farklı, yaratıcı, marka bilinirliğini artırıcı ses getirecek büyük bir etkinlik (tabii ki konser demiyorum) planlamak hedeflerden biri olmalıdır. 
Operasyon bütçeleri içerisinde en büyük kalemi oluşturan enerji ve personel (temizlik ve güvenlik) maliyetlerinde yapacağınız değişiklikler bütçenizi gerçek anlamda etkiler. Ancak geçmişte kapsamlı bir ihale yaparak piyasa şartlarında kaliteyi zaten uygun fiyata aldıysanız, yeni birim maliyetler üzerinde aslında çok fazla yapabileceğiniz bir indirim yoktur, ama yine de enflasyonun etkisini en aza indirmeye sağlayacak bazı yöntemler vardır. Bu tip önemli kalemlerde özellikle hizmet kalemlerinde ihale yapmak kolay süreçler değildir. Kapsamlı bir çalışmayı, hızlı sonuç almak için şartnameleri hazırlamayı gerektirir. Bu aşamada örnek bir maliyet şablonu hazırlamak (içerisinde personel sayısı ve hatta brüt maaşlarda yer alabilir, firmaların gireceği değişken kalemleri belirtebilirsiniz) ve istediğiniz örnek bir sözleşmeyi ihale aşamasında firmalar ile paylaşmanız işinizi kolaylaştıracaktır. Bu aşamada yaratacağınız en büyük fırsat ve maliyet avantajı, hizmetleri tek bir firma çatısı altında toplamak, her hizmet için bir yönetici belirlemek yerine bunu teke indirmektir. Bu durum gerek maliyet avantajı gerekse hızlı iletişim, hızlı aksiyon ve sonuç getirir.  
Yatırım bütçeleri ise hepimizin bildiği gibi en büyük kalemleri içerir ve birçoğu ötelenerek gelecek senenin planına tekrar girer. Hiçbir zaman tamamen bu bütçe kullanılmaz maalesef. Kabul edilir, ama herkes bu kabulün tüm bütçenin kullanılacağı anlamına da gelmediğini bilir, her aşamasında yatırımcınızdan tekrar onay almanızı gerektiren kalemleri içerir.  Burada süreklilik arz etmesi adına tavsiyem gerçekten ihtiyaç olan kalemleri, gerekçelerini fayda, zarar anlamında çok iyi hazırlayarak yöneticinizin karşısına çıkmanızdır. 
Kasım ayında sektörün en önemli etkinliği Soysal Perakende Günleri heyecanı başlıyor, orada görüşmek umuduyla, sevgiyle kalın! 

ops

Yukarı