Ana içeriğe atla

playpark

 

Basitlik muhteşemdir

27.06.2018 - 11:47

5 yaşında bir oğlum var. Pek çok erkek çocuğu gibi arabalara çok meraklı. Henüz okuma yazma bilmiyor ama 3 yaşından bu yana nerede hangi arabayı görse markasını söylüyor. Bunlara sokakta diğerlerine oranla daha seyrek rastlanan Bentley, Bugatti, Infiniti, Tesla gibi araba markaları da dahil.
Bunun nasıl olabildiğini düşünürken bir gün oğlumu dedesiyle oynarken gördüm. Dedesi tableti açmış, Google’a “araba logoları” yazmış, çıkan ekrandaki logolarını tek tek ve tekrar tekrar torununa gösteriyordu. İşte o an bende jeton düştü.
Akademik ve profesyonel kariyerim gereği 16 yıldır pazarlama ve marka konularında çalışıyorum. Bu alanda bolca okudum, yazdım, pek çok kurumun marka yönetimini üstlendim, pek çok markaya danışmanlık verdim. Ama marka olmanın ne demek olduğunu tam olarak bu mevzu vesilesiyle anladım. 

“Marka olmak, 3 yaşında bir çocuğun bile aklına kazınabilecek imkanlara sahip olmaktır.”
Bu imkanlardan en kıymetlisi “basitlik”. 
Marka kimliğinin bütününe yansıyan muhteşem bir basitlik. 
Ve bu basitlik üzerine inşa edilen stratejik, sürekli ve bütünleşik bir marka iletişimi.
Marka iletişiminin insan zihninde belirginlik kazandığı en önemli unsur ise semboller. Büyük markaların en önemli konforu muhteşem basitlikteki sembolleridir (logo, ikon, maskot, amblem vb.) O semboller ki akıllara kazınır. İnsanların onları fark etmesi için okuma yazma bilmesi gerekmez. Hatta bazen markanın ismine bile gerek kalmada sadece amblemini görmesi yeter. Bu düzey markanın gelebileceği en yüksek düzeydir ve muhteşem bir özgüven getirir. 
Bunun en güzel örneklerini son dönemde büyük alışveriş merkezlerinde görebiliyoruz. NIKE mağazalarında giriş tabelalarında artık NIKE yazısı kullanmıyor, sadece swoosh (vınlamak anlamına gelen) denilen ünlü simgesini kullanıyor. 
Apple bu konuda tam bir fenomen. Çünkü marka ilk yıllarından bu yana ürünlerinde ve mağazalarında marka adının görsel karşılığı olan “ısırılmış elma”yı kullanıyor. 
Apple demişken yazımızı Steve Jobs uzun yıllar birlikte çalışan ve “think diffrerent” kampanyasını yöneten kreatif direktör Ken Seagal’dan bir alıntıyla bitirelim:
En basit yol en kolay yol anlamına gelmiyor, genellikle daha fazla masraf ve enerji gerektiriyor. Çoğu zaman gözle görülür şekilde daha iyi sonuçlar elde etmenizi sağlıyor. 
Apple’ın tüm devrimleri, şirketin basitlik ilkesinden doğdu. 
İnsanlar basitliği seviyor. Çünkü basitlik gayet doğaldır.

playpark

Yukarı