Ana içeriğe atla

playpark

 

AVM’ler ve mağazalar ufuk açıyor

11.04.2018 - 11:53

Ülkemizde insan yaşamını kıymetli kılmak ve ekonomik yaşamın zenginliğini artırmak için AVM’lerde 3. jenerasyona geçilmiştir. Dördüncü nesil alışveriş merkezleri de  mağaza çeşitliliğini artırmaktadır. Etkinlikler, animasyonlar, yiyecek, içecek, eğlence alanlarının konforu AVM ortamını canlı tutmaktadır.  AVM alanının etkin ve aktif olarak kullanılması yatırımcının metrekare başına satış verimliliğini artırmaktadır. Belediye uygulamalarını, yerel uygulamaları daha fazla yabancı yatırımcılara açmak ve Türk markalarını yurt dışına götürebilmek perakendeciliğimizin önünü açacak, niteliksel ve niceliksel büyümelerini sağlayacak gelişmelerdir. Örneğin zevklerimizin, tadımızın çok benzer olduğu bize yakın coğrafyada, AVM’lere aç bölgeler, pazarlar vardır. Bunların saptanması; entegre bir şekilde ofisler, rezidanslarla, otellerle birleştirilmesi alışveriş sinerjisi oluşturmak açısından akılcıdır. Ulaşım ağlarına yakın kurulacak AVM’lerle oradan transit geçenleri bile alışverişe özendirmek olanaklıdır.  Yatırımlar, ticari gayrimenkul, AVM, rezidans vb. karma yapıda, kendi doğasında devam etmektedir. Türkiye’nin yatırım çekme potansiyeli bulunmakta,  ülkemiz AVM’ler açısından yabancı yatırımcılarının ilgi alanı içindedir. 
Ülkemiz perakendeciliği; kentleşmeyle birlikte çağdaş mağazaların ve dört yüze yaklaşan AVM’nin açılması, internetin yaygınlaşması ile dijital perakendeciliğin ivmelenmesiyle önem kazanmıştır. Talepleri artan genç nüfus,  akıllı cihazların çok gelişmesi,  zaman faydası gibi faktörler online perakendecilik kanalının büyüme kapasitesi olduğunun göstergesidir. 
Perakende de online ve dijital inovasyon, geleneksel alışveriş yolculuğunu alt üst etmekte ve fiziksel mağazalara açıkça meydan okumaktadır. Online perakendecilik  fiziksel mağazacılığın sonu değildir. Ancak veriler durumun perakendeciler için zorlu olduğunu gösteriyor. Anda olma, anında tepki vermek, fırsatları değerlendirebilmek, kolaylık ve zaman kazandırmak önemli fırsat pencereleridir. Online pazarlama, geleneksel pazarlamanın yaptığı birçok şeyi daha fazla kişiye ulaşarak, çok daha ucuza ve etkin bir şekilde yapar. Yakında online perakende krallığı başlayabilir. Online pazarlama da yer alan  e-ticaret kanalı, satışı artırdığı gibi müşteri etkileşimini de  güçlendirmektedir. Online perakendeciliğin derin ürün bilgisi, müşteri yorumları, fiyat karşılaştırmaları, hızlı ödeme faydası ve çift taraflı sosyal etkileşim boyutları zenginlikler içeriyor. Bu talepler birden çok kanaldan tüketiciye ulaşabilmek anlamından çok öte entegre müşteri-marka-perakende kanalı etkileşimini oluşturan  çoklu-kanal perakendeciliğini (omni-channel retailing) ortaya çıkarıyor.
Çoklu kanal pazarlama yönetimi; düşünebileceğiz her kanaldan ulaşabilmenizi sağlayan, zenginleşen müşteri deneyimiyle varlığınızı büyütmenin ve sağlamlaştırmanın sistemidir.  Başka bir ifadeyle, çok sayıda kanalın ve müşteriyle etkileşim yerinin, kanallar arası müşteri deneyimini ve kanalların başarısını yükseltecek şekilde yönetilmesidir. Bu kanallar; web siteleri, fiziksel mağazalar, kiosk makineler, doğrudan postalama, sosyal medya, mobil cihazlar, oyun konsolları, televizyon, kablosuz cihazlar olabiliyor. Omni –channel bir ortam yaratarak  mağaza teknolojisini daha fazla kullanma olanağını  yaratmış  oluruz.   
Müşterilerinizi cazip bir yerde ağırlamış olabilmek onları tanımaktan geçer. Pazarlama planı, gereksiz zaman ve çaba harcamanızı önler. Nasıl ki özgeçmişimizi bir sayfaya sığdırabiliyorsak, işimizin çekirdek amaçlarına odaklanarak iyi disipline edilmiş, öz bir şekil olarak planımızı ortaya koyabiliriz. Sosyal medya pazarlama araçlarımızı, amacımızı gerçekleştirmek üzere eylem şeklimize göre ölçerek hedef pazarınıza uygun planlayabilirsiniz.  Başlamadan önce beş soruyu kendinize sormakta fayda vardır. 1. pazarlama amaçlarım, hedeflerim nelerdir?   2. Hedef pazarım kimdir?  Niş gedik size özgün yönünüz nedir?  Müşterilere hangi eşsiz değeri teklif ediyorsun?   3. Onları nerede bulabilirim? Onları bulmak    (ilgilerine göre topluluğumuzu oluşturmak) için online araçlar kullanmamız gerekir. 
 4.Hangi araçları kullanmak en uygunu olur?  5. İş sonuçlarımı nasıl ölçeceğim? Başarılı olduğumu nasıl bileceğim. Hangi ölçekleri kullanacağım?
Günümüz müşterileri artık birçok şeyi bir arada istemektedirler. Hem fiziki mağazada ilişkide olma halini, sıcak ilgiyi, insan ilişkisini, ürünlere dokunmayı, alışverişin bir deneyim olarak duygusal ve dokunsal ortamını tüm boyutlarıyla yaşamayı istiyorlar hem de fiziksel mağazaya gitmeden, yoldayken siparişlerini vermeyi arzulayabiliyorlar.
Perakendeciliğin markaları,  yeni tüketici eğilimlerine ayak uydurmaya ve daha önce belirttiğim değişik kanal seçeneklerini en etkin şekilde değerlendirmeye çalışıyor. Alışveriş için ayrılan zamanın giderek azalması,  perakendecilerce bu yeni duruma yetişilmeye çalışılması, müşterinin dikkatinin, zamanının alışveriş mekanlarına odaklanmasını kolaylaştıracak uygulamaları devreye sokuyor.  Ayrıca duygusal mekanlarla tüketicinin unutulmaz zamanlar geçireceği, zamanı ölümsüzleştireceği, canlı, kültürel, sosyal alanlar oluşturarak, alışverişi; eğlendiren, heyecan, huzur, mutluluk veren duygusal bir deneyime dönüştürmek sunulan değeri yükseltmektedir.
Mekan oluşturma, deneyim sunmak için tasarım ve konfor sağlamak, daha fazla peyzejlandırma ve çevre dostu malzemeler kullanma, sürdürebilirlik ve enerji tasarrufu sağlamak AVM yönetimlerinin verimli, yenilikçi bakışlarının sonuçlarıdır.  AVM’ lerde tasarım ve mimarinin önemi; mekanları deneyim keyfini çıkaracak yerler haline getirmeyi amaçlayarak,  bu ortamları değişen müşteri zevkleri ve duyarlılıklarına uyum sağlayacak tarzda düzenlenmesini sağlamıştır. Yalın ve doğrusal şekiller, doğayı hatırlatan açık ahşap renkler, doğal ışıklandırmalar kullanma, kaliteli zaman geçirecek sakin mekanlar oluşturulmasında önemli faktörlerdir. Blanchardstown, Dublin multinin büyüme projesi, en son yiyecek ve içecek trendlerini en iyi temsil etmektedir. Yiyeceğe yön veren değerler ilişkide olma, kalite, deneyimdir. Projeye sinemanın yanında geniş bir yiyecek ve içecek  sunum alanı ekleyerek  canlı ve yenilenmiş bir hava verilmiştir.. 
Mall of Scandinavia_Solna‘ya baktığımızda mağaza ile online’nin nasıl iyi bir şekilde bütünleşebileceğinin güzel bir örneğini görmüş oluruz.
Kalitenin yerine hız ve özgünlük gözünü dikmiştir. Yakın gelecekte özgünlüğü olmayan kurumlar ve mağazalar pazardan çıkmak durumunda kalacaklardır.
Yiyecek her gün daha eğlenceli hale gelmektedir. Yeni seçimler, organik, taze ve saf olma en önemlileri… Değişen müşterilerin alışkanlıkları, yiyeceklerden keyif alma yolu; dışarıda yemektir. Dışarıda yemek için tüketim harcaması hızla artmaktadır.  Toplumsal ve demografik dönüşümler dışarıda yemek yeme trendlerine de yön vermektedir.
Görüyoruz ki,  AVM’ler ve mağazalar yaşamın zenginliğine ufuk açarak yeni sürprizlerle bizi şaşırtmaya devam edecekler.

playpark

Yukarı