Ana içeriğe atla

S

 

2019 Franchise Fuarı “Bayim Olur Musun?”

10.10.2019 - 11:54

17 yıldır soluksuz büyüyen Ortadoğu ve Avrupa’nın en büyük franchise sektör fuarımız Bayim Olur Musun?           10-13 Ekim 2019’da kapılarını açacak. Bu fuarı düşününce önce UFRAD “Ulusal Franchise Derneği”ne dönmek gerek…  Kuruluşu 1991 yılında olan, benim de 1994-2001 yılları arasında üyesi bulunduğum dernek, aradan geçen yıllarda Türkiye ekonomisi ile büyümeye devam etti.  Birçok yeni markayı bünyesine katarken birçok markada aradan geçen 28 yılda kepenkleri indirmek zorunda kaldı lakin hayat devam ediyor. İşte tam bu noktada geçmişin hatalarından ders alarak bugün yeni markalar kurmak en büyük hedefimiz olmalı.
Bir zamanlar pastanelerin kralı “Motta”, ilk kargo şirketlerimizden “Ekspres Kargo”, Self Servis çabuk Restoran mucidi “Schlotzsky’s”, Temizlikte dünyanın önde gelen markası “Jani King”, Meksika Restoran Zinciri “El Torito” ve sizinle birlikte burada sayabileceğimiz yüzlerce yerli ve yabancı marka Türkiye’de şansını denedi, başarılı oldu ve bazen de başarısız oldu ama onları şimdi bir çoğumuz hatırlamıyor.  

“BAYİM OLUR MUSUN?” GÜN GEÇTİKÇE BÜYÜDÜ
İşte tam burada bence Türkiye için büyük hatayı franchise ve bayilik sistemini bir arada değerlendirmek, fuarı büyütmek için iyi ancak piyasa için çok doğru mesajlar veren bir hareket olmamış olabilir. Franchise basit anlatımla belli bir tecrübe, bilgi ve sistem ile markayı üçüncü şahıslarla belli bir süre ve ücret karşılığı paylaşma mantığı ile yürürken, bayilik bir marka tarafından üretilen bir ürün ve/veya hizmeti üçüncü kişilere yani kullanıcılara sunan bir sistemdir. Yıllar önce çıkılan bu yolda fuar büyümesine rağmen arada göz yumulan bu bayilik benzeri sistemler ile yetersiz alt yapı, finansal sıkıntılar ile marka yaratmaya çalışan girişimciler yatırımcıyı yanıltarak yıllar içinde birçok başarısız yatırımın yapılmasına belki ön ayak olmuş olabilir. Ancak bu eleştirilerime rağmen  “Bayim Olur Musun?” aradan geçen 17 yılda büyüdü, serpildi ve ilk yıllarında bir salonun ¼’ünü zor doldururken şimdi 3 salonda yapılan bir dev oldu.  

FUAR BU YIL BİRAZ SÖNÜK GEÇEBİLİR
Genelde her yıl bir veya birkaç sektör, fuarın lokomotifi olur. Bazı yıllar emlak ,bazı yıllar dönerciler ,bazı yıllar simitçiler ve bazı yıllar kahveciler… Sektörde geçen 25 yıllık zaman diliminde bende gerek Türkiye’de gerekse Amerika başta olmak üzere onlarca ülkede franchise fuarlarına katıldım ve o yıldan bu yana takip ettiğim şey yeni yapılan, ilgi çeken, geri dönüş süreleri makul olan, yatırım miktarı gerçekçi olan markalardı. Bu yıl ülkemizin geçmekte olduğu ekonomik sıkıntılar ve yavaşlama sebebiyle sanırım fuar biraz sönük geçebilir, bu hem katılımcı hem ziyaretçi sayısında etkili olabilir. Ancak bu yılda yeni markalar yeni denemeler olacaktır. Örneğin, bu yıl duyduğuma göre Kanada’nın ünlü bir pizzacısı fuara katılacakmış hadi hayırlısı. 
2019 yılında fuarın yıldızları, düşük yatırım ile hızlı dönüş sunan ve gıda tarafında uygun fiyatlı öğün sunabilen markalar olacaktır. Fuara katılacak gerek franchise yatırımcıları gerekse gayrimenkul “AVM” yatırımcıları için yeni arayışlarda dikkat edilmesi gereken en önemli noktalara dokunarak onları açmakta yarar olduğunu düşünüyorum. 

İşte doğru markayı bulabilmek için altın anahtarlar;

1- İlgi duyduğunuz marka Türkiye ve/veya dünyada kaç şube ile kaç yıldır faaliyette ve kaç nokta firma tarafından işletilmekte?
(Bu noktada süre ne kadar uzun ise ve markanın orantılı olarak sayıca ne kadar işletmesi varsa riskiniz o kadar düşük olabilir)
2- Türkiye’de markanın master franc-hise’ı olan veya marka sahibi olan şirket finansal olarak durumu nedir? Kaç yıldır faaliyette? Ortaklar başka iş kollarında yatırımları olan kişiler mi? 
(Birçok yatırımcı ilk yatırım ve büyüme esnasında öz varlıklar yerine aşırı borçluluk ile ilerlemeyi bir model olarak alıyor ancak ülkemiz gibi değişken ekonomilerde bu oldukça büyük riskler demek)
3- Her şeyin doğru anlatıldığı bir sistem, kitapçıklar, eğitim, denetim, kiralama desteği profesyonel olarak sunuyor mu? 
(Size destekleri eksiz veya hiç sunmayan bir sistem ile yola çıkmak eksik yakıtla kalkış yapan bir uçağa benzetilebilir.)
4- Sunulan hizmet ya da ürüne ait girdiler nasıl bir tedarik zinciri ile ve hangi maliyet ile sizlere ulaşmakta?
(Hammadde veya hizmet girdilerinden aşırı kar ile nemalanan bir sistem sizi değil kendini düşünür. İhtiyaç duyulan kritik ve/veya stratejik hammaddeleri kendisi üretemeyen bir firma uzun vadede canınızı sıkabilir.)
5- Dönemsel trendleri temsil eden bir iş modeli mi? Börekçi, simitçi, künefeci vb. gibi
(Dönemsel trendleri takip eden markalar hızlı büyür ancak trend sona erdiğinde aynı hızla yok olabilirler.)
Bu soruların cevaplarını çok iyi veren ve sektörde başarıları ile tüm dünyaya örnek olan bir çok Türk markamız ve Türk master franchise firmamız var. Örneğin, TAB gıda Burger King markası ile dünyaya parmak ısırtan bir inovasyon ve iş modeli yakaladı,  paket servis pizza işinde Dominos, emlak sektöründe uzun yıllardır başarılara imza atmış Remax, dönerde son yıllarda efsane isim Bereket Döner… Sizler aradığınızı bulabilmek veya kısıtlı imkanlarınız ile doğru yatırımı yapmak veya bölgenizde emek ve alın teri harcadığınız AVM konseptinize en uygun kiracıyı seçmek için yukarıda vermiş olduğum soruların cevaplarına bakın, işini hakkıyla yapan yatırımcılar ile el sıkışın, sadece bu gece değil her gece rahat uyuyun.
“Doğruları söyleyen dokuz köyden kovulur” deyişini hatırlayın varsın dokuz köyden kovulalım ama yatırımcı aynı hatalara defalarca düşmesin. Nice daha büyük ve başarılarla dolu Bayim Olur Musun? fuarlarında buluşabilmek umuduyla.
Atatürk’ün bizlere emanet ettiği ve gelecek kuşaklara devredeceğimiz büyük, zengin, mutlu Türkiye Cumhuriyeti için el ele.
“Ne Mutlu Türküm Diyene”

GGG

Yukarı