Ana içeriğe atla

S

 

MALLREPORT

SEKTÖRÜN 2019-2020 DEĞERLENDİRMELERİ

27.12.2019 - 11:35

2019’un son günlerini geçirdiğimiz ve 2020 yılına giriş yapacağımız şu günlerde AVM ve perakende sektörünün yöneticilerinden 2019 yılı değerlendirmelerini, 2020 yılı beklentilerini ve planlarını öğrendik.

lofLoft Jeans Ticari Direktör Aydın Süha
LOFT ADINA HIZLI BÜYÜMELER BEKLİYORUZ

Sektör adına zor bir yılı geride bırakıyoruz. Her ne kadar cirosal büyümeler önceki yılın üzerinde de olsa maalesef enflasyon etkisi ve giderlerin cirodan daha fazla büyümesi sebebiyle perakende sektörü genel anlamda düşük karlı ve zor bir sezonu geride bırakıyor. Ayrıca hazır giyim sektörü için en önemli mevsim olan kış aylarının da geç gelmesi havanın mevsim normallerinin üstünde seyretmesi işleri biraz daha olumsuz etkiledi. Ancak bu olumsuzlukların yanı sıra kiracısı olduğumuz AVM sözleşmelerinin döviz bazından TL’ye çevrilme hareketi çok kıymetli oldu. 
Her yeni yıl olduğu gibi bu yıla da oldukça umutlu giriyoruz. Ekonomik verilerin olumlu tarafa dönmesi, kur ve bunun gibi risklerin orta vadede hızlı değişimler olmayacağı öngörüsü biraz daha beklentilerimizi olumlu alanda tutuyor. Bizlerde bu yılı verimlilik esasıyla büyüme yılı olarak seçtik. Çünkü yatırımların kısıtlı olduğu zamanlarda yeni yatırımlar yapan markaların fark edilmeleri oldukça hızlı olmaktadır. Böylelikle marka değeri ve tüketici tercihlerinde LOFT    adına hızlı büyümeler bekliyoruz.

sinoSinoz Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı Yasin Çörekci
MAĞAZALAŞMA PROJELERİMİZE HIZ VERECEĞİZ

2019 yılı deyim yerindeyse pek çok sektörün yeniden yapılandığı, teknolojinin kıymetini gerçek anlamda gördüğü bir yıl oldu. Sinoz Kozmetik  olarak  bizim  zaten  devam eden e-ticaret çalışmalarımız yurt dışı ayağında daha da artış gösterdi. 
Sinoz Kozmetik Hollanda merkez üssünden tüm Avrupa ve Amerika ülkelerine çalışmalarını yoğunlaştırdı. Yabancı influencer ve kanaat önderleri ile çalışmalarımızı yoğunlaştırdık. 
Özellikle 2019 yılı sonunda stratejimizi   e-ticaret kanalına yönlendirdiğimiz  için eczanelerle olan iş birliğimizi sonlandırma kararı aldık. 
2020 yılında özellikle müşterilerimizden gelen yoğun talep neticesinde ürün gamımızı bebek ve erkek segmentlerinde genişletip, Sinoz Baby ve Sinoz Man serilerini çıkararak 2 yıl içerisinde 150 ürüne ulaşma hedefimiz bulunuyor. Ayrıca mağazalaşma projelerimize hız vererek Avrupa’da ve Türkiye’de AVM mağazaları açmayı hedefliyoruz. Ar-Ge çalışmalarına bütçemizin yüzde 15’ini ayıracağız.

penPenti Giyim CEO’su MERT Karaibrahimoğlu
YÜZDE 30’UN ÜZERİNDE SAĞLIKLI BİR BÜYÜME HEDEFLİYORUZ

Türk iç giyim sektörünün lider markası Penti olarak, 2019 yılı sonunda mağaza sayımızı 600’ün üzerine ve ciromuzu ise geçtiğimiz yıl olduğu gibi yüzde 30’luk bir büyüme ile 1,5 milyar TL’ye çıkararak bitirmeyi hedefliyoruz. 3 bin 500’ün üzerinde çalışanımız ve beraberinde yarım milyonun üzerinde insana dokunduğumuz Penti ekosistemi ile var olduğumuz tüm kategorilerdeki pazar paylarımızı bir önceki yıla göre artırarak bu kategorilerde lider rolümüzü pekiştirdik.  Dünyanın doğusundan batısına birçok noktasında yer alırken globalleşme stratejimiz doğrultusunda yıl sonuna kadar bünyemize Kazakistan'dan Kanada'ya 5 kıtada onlarca mağazayı ekleyerek Penti dünyasını genişletmeye devam ettik. 
Penti’nin Türkiye pazarında göstermiş olduğu güçlü büyümesini global pazarda da devam ettirmek üzerine gelecek projeksiyonumuzu şekillendirdik. 2020 yılı sonuna kadar yurt içinde 400’ün üzerinde ve yurt dışında ise 200’ün üzerinde mağazaya ulaşma hedefimiz bulunuyor. 2020 yılı sonu için öngörümüz bu yıl olduğu gibi yüzde 30’ların üzerinde sağlıklı büyüme grafiğimizle birlikte kuvvetli LFL büyümemizi devam ettirmek olacak.
2023 yılı için ise hedefimiz 4.6 milyar TL cirolu bir şirket olmak ve 1100 mağazaya ulaşarak bir dünya markası haline gelmek.

wutWatsons Türkiye Genel Müdürü Mete Yurddaş
MAĞAZA VE ONLINE SATIŞ TRAFİĞİMİZİ ARTIRACAĞIZ  

2019, ekonomik dalgalanmalarla dolu bir yıl oldu. Watsons olarak global bir firma oluşumuz ve uzun yıllara dayanan tecrübelerimiz sayesinde bu yılı başarılı bir şekilde tamamladık. 
Türkiye’nin dört bir yanındaki mağazalarımız, online kanalımız watsons.com.tr ve müşteri sadakat programımız Watsons Card ile mükemmel bir müşteri deneyimi sunmak için çalışıyoruz.  Mağaza ve online kanal deneyimlerinin giderek önem kazandığı 2019’da; müşterilerimize tırnak, kaş, makyaj, saç gibi birçok kişisel bakım ve güzellik uygulaması sunduğumuz Beauty Studio by Watsons’ı İstanbul Kanyon ve İzmir Kıbrıs Şehitleri mağazalarımızda hizmete açtık.  
2019’da mağaza trafiğimizi yüzde 5’in üzerinde bir oranla artırdık ve bugün online satış kanalımız en fazla ciro yapan mağazamız konumunda. Online satış kanalımızda bir önceki yıla oranla yüzde 200’ün üzerinde bir büyüme gerçekleştiriyoruz. Bu yılı, Türkiye genelinde 59 ilde 340’ın   üzerinde mağaza ve 3 bin 500’e yakın çalışan sayımızla kapatmayı öngörüyoruz. 
2020 yılında mağaza ve online satış trafiğimizi artırarak enflasyonun üzerinde bir büyüme hedefliyoruz. Bu doğrultuda 30’a yakın yeni mağaza açmayı, yaklaşık 60 mağazamızı da yenilemeyi planlıyoruz. 2020 yılında çalışan sayımızı da 3 bin 500’ün üzerine çıkarmak hedeflerimiz arasında yer alıyor. Online satış özelinde “TıklaGelAl’’ gibi hayata geçirdiğimiz pek çok başarılı projemiz var. Online kanalımız ve   mağazalarımızı birleştirdiğimiz bu sistem sayesinde müşterilerimiz online’dan verdikleri siparişlerini mağazalarımızdan teslim alabiliyorlar. 2020 yılında da online satış deneyimi üzerine projeler geliştirmeye devam edeceğiz.

egeEge Perla AVM Müdürü Ersin Bal
2020 YILINDA HEDEFLER BÜYÜYOR

Türkiye ekonomisinde gerçekleşen dalgalanmalar elbette perakende sektörüne de sirayet etmektedir. Ancak geçen sonbahara göre döviz kurlarındaki değişiklik hızının azalması, AVM sektöründe kiraların Türk Lirası ile dönmesi, yerli markaların sektörde güçlenmesi gibi gelişmelerle perakende sektörü sert rüzgarları daha yumuşak karşılamayı başarmıştır. 
Perakende sektörünü Türkiye’nin ekonomik konjonktüründen bağımsız görmek bizi yanıltabilir. Bu konjonktürde kendi dengelerimizi korumayı ve 2020 yılında da sağlam adımlarla ilerlemeyi ilke edineceğiz. Bir “İş GYO projesi” olarak hayata geçirilen İzmir’in ilk karma projesi   Ege Perla olarak bu gücün verdiği kendinden eminlikle kendimizi geliştirmeye ve misafirlerimizi mutlu etmeye özen gösteriyoruz. 
Ege Perla olarak, doğduğumuz şehir İzmir’in değerlerine sahip çıkarak, yeni mağazalarımız, herkese hitap eden etkinliklerimiz ile İzmir’e ilkleri taşıyarak,  şehrin sosyal ihtiyaçları olan alışveriş, gastronomi, eğlenceye yatırımlar yaparak kendimizi geliştirmeye devam ediyoruz. 
Geleceğimiz olan çocuklarımızın daha aydınlık, özgür, hayal gücü yüksek nesiller olabilmesi için etkinlik, atölye çalışmaları ve gösterilere ev sahipliği yapmaktayız. 30 Kasım itibariyle hayata geçirdiğimiz Ege Perla Çocuk Kulübü ile de bu gücümüzü tek çatı altında toplayarak çocuklara verdiğimiz sözümüzü tutuyoruz.

tepppTepe Home Genel Müdürü Levent Çapan
DAHA FAZLA TÜKETİCİYE ULAŞACAĞIZ

2019, bizim için hem verimli hem de yeniliklerle dolu bir yıl oldu. Özellikle mimar, iç mimar ve tasarımcılarla olan iş birliklerimiz; konut, ofis ve eğitim projelerindeki çözüm ortaklıklarımız açısından önemli bir yıldı. Bu iş birliklerini çoğaltarak, fonksiyonel çözümlerle öne çıkan bir partner olma yolunda çalışmalarımızı sürdürdük. Bunun yanında online mağazacılık alanında da çeşitliliğimizi artırıyoruz. Bu bağlamda yeni koleksiyonlarımızın öne çıktığı konsept mağazalarımızı İzmir Gaziemir, İstanbul İdealtepe ve Skyland HOM Design Center ile Avcılar'da açtık. Çalışmalarımızı sadece ürünler özelinde gerçekleştirmedik; müşteri memnuniyeti de Tepe Home markasının çok önem verdiği bir süreç. Satış sonrası hizmetler ve kalite departmanlarımız, deneyimli mağaza personelimiz ile Tepe Home’u bu alanda da daha ileriye taşıdık. 
2020 yılında konut, ofis, otel, eğitim kurumları ve benzeri projelerde çözüm ortaklığı çalışmalarımızı daha da yoğunlaştıracağız. Gelecek yılın, Tepe Home Projeli İşler bölümümüzün cirodan büyük pay aldığı bir dönem olmasını planlıyoruz. Bunun yanı sıra perakende mağazacılık  alanında daha fazla tüketiciye ulaşmak için yurt içi ve yurt dışında yeni satış noktaları açmayı sürdüreceğiz. Ayrıca yepyeni koleksiyonlarımızı tüketicimize satın alma deneyimini özelleştirerek sunacağımız yeni ve teknoloji temelli projelerimizi uygulamaya alacağız. 2020 yılında online mağaza ciromuzun artış ivmesinin daha da hızlanmasını bekliyoruz. 

veneVenezia Mega Outlet Yönetim Direktörü Oğuz Isıgöllü
FIRSATLARLA DOLU BİR YIL OLACAK

2019 yılı değişime ayak uyduran bir yıl oldu.  AVM'lerin sayıca artmasıyla sektörde rekabetin kızışması, müşterilerin ilgisini çekmek  için farklılaşma ve ayrışmayı zorunlu bir hale getirdi. 2019 yılında temkinli yapılan ciro hedeflerinin istikrarlı bir başarıyla yakalandığını düşünüyorum. Yabancı ziyaretçilerin ilgisinin her geçen gün artması, Türkiye’nin özellikle İstanbul’un alışveriş, eğlence, gastronomi ve sağlık turizminde giderek ön plana çıkması pozitif etki yarattı. Özellikle yabancı turistler, cirosal anlamda alışveriş merkezlerini çok olumlu etkiledi. 
2019 yılında tüketici beklentilerinin değişmesi ile alışveriş merkezleri, yaşam merkezlerine dönüşmeye devam etti. Oluşturulan mimari dil ve müşteriye sunulan deneyimin öne çıktığı bir dönem oldu. Bu yıl içerisinde indirimlerin erken başlaması, promosyon çalışmaları,  ödeme vadelerinin ileriye atılması da hareketli ve durgun sezon kavramlarını değiştirdi. 
2020 yılı içerisinde yine dünyaca ünlü markaların outlet mağazalarını ziyaretçilerimiz ile buluşturmaya devam edeceğiz. Perakende sektörünü hareketlendirmek ve aynı zamanda müşterilerimize daha uygun fiyatlarda ürün sunmak için indirim panayırlarını geleneksel hale getirmeyi planlıyoruz. Ayrıca çocuklara özel etkinliklerimizi de düzenlemeye devam edeceğiz. 
2020 yılının AVM sektörü açısından fırsatlarla dolu bir yıl olacağını düşünüyoruz. İstanbul halkının indirimli alışveriş yapabildiği ve ailece birlikte güzel vakit geçirebildiği bir yaşam merkezi olmayı sürdüreceğiz. Yabancı turistler için cazibe merkezi olmaya devam ederek, mağaza cirolarına ve ülke turizmine olan katkımızı artırmayı hedefliyoruz.

vanVan AVM Genel Müdürü Bulut Kılıçaslan
ZİYARETÇİ SAYISINDA YÜZDE 20, CİRODA YÜZDE 30 ARTIŞ HEDEFLENİYOR

Genel perakende sektörü olarak baktığımızda; 2018 yılının 2. yarısından    itibaren ağırlaşan ekonomik şartların tüketici satın alma gücünde yarattığı ani şok düşüşün etkilerini devralan 2019 yılının, ilk çeyrek itibariyle durağan geçtiğini söyleyebiliriz. Bu dönemden sonraki aylarda ise tüketici güveninin artışa geçmesiyle düşük bir ivme ile de olsa yükseliş trendinden söz edilebilir. AVM sektörü ise bu etkileri diğer sektörler kadar ağır hissetmedi. Dönemsel düşüşler olsa da AVM ciroları genel trend olarak düzenli bir artış eğiliminde devam ediyor. 
2018 yılı sonunda, hizmete açıldığı 2016 yılına göre cirosunu yüzde 48 artırmış olarak tamamlayan Van AVM, bölge halkının yanı sıra İranlı turistlerin de gözdesi olarak 2019 yılında yaklaşık 400 bin İranlı ziyaretçinin tercih noktası oldu. AYD verilerine metrekare verimlilik, içinde Ankara, İzmir, Antalya gibi pek çok büyükşehirin de yer aldığı Anadolu AVM’leri ortalamasını yüzde 30 geçerek İstanbul ortalamasına yakın gerçekleşti. 
 2020 yılı için ziyaretçi sayısında yüzde 20, AVM toplam cirosunda ise yüzde 30 artış hedefliyoruz. 2020 yılında da ziyaretçilerimizin görüş ve önerilerini dinleyerek müşteri memnuniyetinde ve hizmetinde mükemmeli sağlamayı hedefliyoruz. İranlıların yoğunlukla tercih ettiği Kapıköy Gümrük Kapısında tax free noktasının devreye alınması ile ilgili girişimlerimizin 2020 yılı içinde sonuçlanmasını bekliyoruz.
Mevcut marka karmamıza ek Van’a ilk kez gelecek markalara yönelik kiralama faaliyetlerimize devam edeceğiz. Aynı zamanda dikkat çekici etkinliklerden oluşan zengin pazarlama planımızı da hız kesmeden sürdüreceğiz. 

boyBoyner Pazarlama ve Marka Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Bal
PERAKENDE EZBERLERİNİ BOZMAYA DEVAM EDECEĞİZ

Boyner olarak 2019 yılında müşterilerimizin ihtiyaçlarını anlık olarak yakalayıp, gerçek zamanlı kişiselleştirilmiş teklifler sunabilmemizi sağlayan dijital dönüşüm projelerimize yoğunlaştık. Müşterilerimizi mağaza, e-ticaret sitesi, aplikasyon, sosyal medya gibi tüm temas noktalarında, tek platform üzerinden yönetmeyi ve büyük veri ve yapay zeka çözümlerini kullanarak dijital kanallardan yaptığımız tüm iletişimlerde kişiselleştirmeyi daha da derinleştirmeyi hedefliyoruz. Deneyim odaklı, farklı ve dijitalleşmiş konseptler üzerinde çalışıyoruz. Tüm bu çalışmalarımızın odağında müşterilerimize çok kanallı perakende dünyasında yepyeni ve ayrıcalıklı deneyimler yaşatmak var.
2019’da yeni nesil mağazacılık vizyonumuzla yatırımlarımıza da devam ederek 7 yeni mağaza açtık. Metropol İstanbul mağazamız; kafesi, çocuk oyun ve dinlenme alanları, wi-fi hizmeti gibi detaylarıyla müşterilerimize farklı bir alışveriş imkânı sunan yeni nesil mağaza vizyonumuzun en güzel örneklerinden biri oldu. Potansiyeli ile perakende sektörü için önemli bir cazibe merkezi olan İstanbul Havalimanı’nın iç hatlar bölümünde yer alan mağazamızda da; zengin ürün gamımız ile hem yerli ve hem de transit geçiş yapan yabancı yolculara hizmet vermeye başladık.  
2020’de de müşterilerimizin hayatına daha çok dokunacak, onlara yeni ve farklı deneyimler yaşatacak projeler üzerine yoğunlaşacak, yenilikçi online/offline hizmetlerimiz ve yeni mağaza yatırımları ile ilklere imza atmaya ve perakende ezberlerini bozmaya devam edeceğiz.

kemalİsfanbul Alışveriş Merkezi Yönetim Direktörü Kemal Baştürk
EĞLENCE PERAKENDESİNDE YENİ YATIRIMLARIMIZ OLACAK

Bugün Türkiye’de 432 alışveriş merkezi var. Alışveriş merkezleri benzerlerinden ayrışma, yenilenme, farklılaşma adına, bu değişim sebebi ile çalışmalara başladı. Örneğin biz kendi alışveriş merkezimizde eğlencenin, perakendedeki payını bozduk. Bilinçli olarak biz eğlence konusunda farklılaşacağız dedik ve son 1,5 yıldır bunun üzerine çalışmalar yapıyoruz. 
İsfanbul Alışveriş Merkezi olarak, turizm anlamında ülkemiz adına ciddi katma değer yaratıyoruz. Bu sene içerisinde toplamda 1,5 milyon yabancı misafir ağırladık. Bu misafirlerin büyük çoğunluğu Körfez Ülkeleri ve Kuzey Afrika ülkelerindendi. Doğu Avrupa’dan gelen misafir sayımız ise artan bir trend içerisinde. Bulgaristan ve Romanya’dan gelen misafirlerimiz özellikle tesisimizi yoğun kullanıyorlar. Bu ülkelerden gelen misafir sayımızın önümüzdeki yıl içerisinde iki katına çıkmasını bekliyoruz. Türki Cumhuriyetler, İran ve özellikle Uzak Doğu’dan gelen misafir sayımızda da geçmiş yıllara göre katlanarak giden bir artış gözlemliyoruz.
İsfanbul, 600 bin metrekare üzerinde alışveriş merkezi, tema park ve otelden oluşan turistik bir destinasyon. Önümüzdeki dönemde 100 odalı otelimizi 400 oda kapasitesinde büyüteceğiz. Otel, AVM ile entegre hale getirilerek kongre ve etkinliklerin yapılacağı çok amaçlı salonlara da kavuşacağız. Yine Türkiye'nin ilk designer outlet projesiyle turizmdeki ayrıcalıklı konumunu pekiştirmeyi hedefliyoruz. Eğlence perakendesinde yeni yatırımlarımız olacak. Tüm dünyadaki trendleri izliyoruz.

buyakaBuyaka AVM Müdürü Murat Okumuş
2020 YILINDA BİRTAKIM PROJELERİ HAYAT GEÇİRECEĞİZ

2019 bizim için son derece hareketli bir yıl oldu. Tüm gücümüzle alışveriş merkezimize ve kiracılarımıza konsantre olduk. Kiracılarımızı tek tek aradık, yüz yüze toplantıya davet ettik. Hem dertleştik, hem de ortak yol haritaları çizdik. 2018 Ekim ayı ile 2019 Ekim ayı arasında 500’den fazla yüz yüze toplantı yaptık. Bu süreçte, güçlü olan marka karmamıza on yeni marka daha ilave ederek Anadolu Yakası'nda  ikamet edenlerin öncelikli tercihi olmayı başardık. 2019 yılını yüzde 100 dolulukla tamamlayacak olan ender alışveriş merkezlerinden biri olmanın haklı gururunu yaşıyoruz.
2020 yılına pek çok iş insanı, 2019 yılının bir telafisi gözü  ile bakıyor. Biz ise 2020 yılını yepyeni bir yıl olarak görüyor ve bu yeni yılda atacağımız adımlar için heyecanlanıyoruz. 
8. yılımıza girmemiz nedeni ile mimari birtakım yeniliklerimiz olacak. Uzun süredir planlamalarını yaptığımız, her yaştan ziyaretçimizin keyif alacağı projemizi hayata geçireceğiz. Elimizi alışveriş merkezimizden hiç çekmeyeceğiz ve iyi zamanda da zor zamanda da mutlaka yüz yüze konuşulabilir, ulaşılabilir bir yönetim ekibi olmaya devam edeceğiz. 2020 yılının tüm perakende sektörü içerisindeki aktörler için başarılı bir yıl olmasını dileriz. 

anaAnatolium Marmara AVM Müdürü Hakan Hoplamaz
DAHA GÜÇLÜ BİR ANATOLIUM MARMARA GÖRECEĞİZ

Geleneksel alışverişin tehdit altında olduğu günümüzde AVM ve perakende sektörü müşteriye daha çok dokunabilmeli, aidiyet hissini oluşturarak, “Benim Markam” algısını oluşturmalı.  2019 yılında Anatolium Marmara olarak ziyaretçilerimizde bu algıyı oluşturabildiğimize inanıyorum. Gerçekleştirdiğimiz alışveriş kampanyaları, çocuk etkinlikleri, kadınlara özel yaptığımız film gösterimleri ve her perşembe yapılan kadın atölyeleriyle ziyaretçilerimizin hayatlarına doğrudan etki ettik. Sosyal medyada yaptığımız yarışmalar ve içeriklerle AVM içi marka bilinirliğini ve takipçi erişimi artırırken sosyal medya marka endeksi sıralamalarında üst sıralarda yer aldık. Temmuz ayında başladığımız ve toplamda 25 konsere ev sahipliği yapacağımız Anatolium Cumartesi Konserleri’yle yeni ziyaretçilere dokunma şansına sahip olduk. 1. yaşımızda gerçekleştirdiğimiz 150 TL Alışverişe 50 TL Hediye Çeki kampanyasıyla ziyaretçilerimize harcarken kazandırdık. 23 Nisan’da markalarımızda birlikte gerçekleştirdiğimiz Anatolium’da Yönetim Çocuklarda etkinliğiyle 1500 miniğe AVM ve perakendeyi anlattık.  Ikea içerisinde yer alan ücretsiz emanet noktası ve Easy Point ile gerçekleştirdiğimiz iş birliğiyle ziyaretçilerimize kolay ve rahat alışveriş imkanı sunduk. Tüm yaptığımız çalışmalarla bu sene yüzde 40’lik bir büyüme yakaladık.
Önümüzdeki süreçte benim markam algısını oluşturabilen sektör oyuncularının büyüme oranlarını artırarak pastadan daha çok pay alacaklarını düşünüyorum. Anatolium Marmara olarak mevcut ziyaretçi portföyümüzü koruyarak gerçekleştireceğimiz etkinliklerin, kampanyaların, konserlerin, markalarımızın ve Ikea’nın da gücünü kullanarak hinterlandımızı daha da genişletmeyi amaçlıyoruz. Aramıza yeni katılacak seçkin markalarla 2020’de daha güçlü bir Anatolium Marmara görüyor olacağız.

camCamper Türkiye Ülke Müdürü Ulaş Divarcı
OMNICHANNEL VE ONLINE TİCARET ALANINDA ATILIM YAPACAĞIZ

2019 yılı perakende için beklentilerin üstünde geçti diyebiliriz. Özellikle turist sayısındaki artış ve kurlar nedeniyle ülkemizi ziyaret eden, bu sırada da alışveriş yapan turistler için fiyatlar oldukça avantajlı olduğundan bu da perakendenin satışları anlamında iyi bir seneyi beraberinde getirdi. Ancak aynı şeyi karlılık rakamları için söylemek mümkün değil. Gerek indirim baskısı, gerekse temel giderlerdeki yüksek enflasyon, maliyetleri ciddi anlamda artırdı. Bu da satışların artmasına rağmen karlılık rakamlarının düşmesine neden oldu. Özellikle indirim baskısının perakende sektörünü oldukça kötü etkilediğini söylemeliyiz. Orta-uzun vadede müşterilerin indirim ya da bir avantaj olmadan alışveriş yapmama alışkanlığı kazanmaya başladığını görüyor ve bunun da perakende sektörü için ciddi ve önemli problemlerden biri olacağını gözlemiyoruz. Bu konuda online ticaretin baskısı da önemli bir etken. 2019 bunun tavan yaptığı yıl oldu diyebilirim.  
2020 yılında herhangi bir jeopolitik risk oluşmazsa, 2019’a göre daha iyi bir yıl beklentimiz var. Piyasanın biraz daha normalleşmesini bekliyoruz. Ama maalesef bu durum tamamen bölgesel sorunların ve bunun ticaret hayatına yansımasına bağlı. Umarım içerde ve dışarda belirsizliklerin ve dalgalanmaların azaldığı bir yıl olur 2020… Jeopolitik riskleri kontrol edebilirsek, giderek daha fazla durgunluk emaresi veren dünyanın geri kalanından pozitif ayrışabileceğimizi düşünüyorum. En önemli planımız ise uzun bir süredir ciddi yatırım yaptığımız omnichannel ve online ticaret alanında emeklerimizin karşılığını almaya başlamak. Devam eden ve yeni projelerimizle ciddi bir atılım yapmayı planlıyoruz. 

desaDesa Deri Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Burak Çelet
2020 YILINI ATILIM YILI OLARAK BELİRLEDİK

Desa Deri olarak 2018 yılında İhracatçılar Birliği verilerine göre en çok ihracat yapan ilk 3 firma arasına girdik ve bu başarımızı 2019 yılında da sürdürdük. 
2019 yılında ihracatçı firmamız olan Adesa Mağazacılık, Türkiye’nin İtalya’ya yaptığı deri saraciye ihracatının yüzde 76’sını tek başına gerçekleştirdi. Adesa Mağazacılık aracılığı ile Desa Deri, ürünlerini hâlihazırda 25 ülkede 180 satış noktasında tüketici ile buluşturuyor.
Yıl içinde istihdamımızı 100 yeni arkadaşımızın da aramıza katılmasıyla 2 binin üzerine taşıdık. Ar-Ge yatırımlarında da sektörün lider firması olmaya devam ettik. Ayrıca, bu yıl dünyaca ünlü lüks markalar ile işbirliği yapmış olan tasarımcı  Michele Cozzani kreatif direktör olarak ekibimize katıldı.  Uluslararası tasarım ekibimiz tarafından oluşturulan koleksiyonlarımızı Milano, Paris gibi saygın moda haftalarında sergilemeye devam ediyoruz. Dünyanın birçok lüks markasıyla yıllardan beri süregelen üretim iş birliklerini de hız kesmeden sürdürüyoruz. 
2020 yılını atılım yılı olarak belirledik. Güçlü sermaye yapımız, iç ve dış satışın dengelendiği iş portföyümüz ve gücünü entegre üretim tesislerinden alan yapımızın bu atılım için bize gerekli zemini hazırladığını düşünüyoruz. 
İhracat alanında da yeni marka işbirlikleri ile güçlenerek yolumuza devam edeceğiz. 
Ar-Ge ve tasarım konularında yatırımlarımızı gene aralıksız sürdüreceğiz. 2019’un sonunda aramıza katılan Michele’nin kolleksiyonlar üzerindeki etkisini 2020 yılının ikinci yarısında çok daha kuvvetli bir şekilde tüketicilerimize göstereceğimizi düşünüyoruz.  
 

playpark

Yukarı