Ana içeriğe atla

playpark

 

MALLREPORT

NTS Danışmanlık’tan 2018’de 7 Yeni AVM Projesi

10.04.2018 - 17:51

2018’DE 7 YENİ ALIŞVERİŞ MERKEZİ PROJESİ İMZALAYAN NTS DANIŞMANLIK KURUCUSU BEHİYE SAVAŞKAN “NTS DANIŞMANLIK OLARAK HEDEFİMİZ, TÜRKİYE’NİN HER NOKTASINDA, MODERN VE BAŞARILI ALIŞVERİŞ MERKEZİ PROJELERİ GELİŞTİRMEK, BÖLGENİN KÜLTÜREL VE DEMOGRAFİK YAPISINA UYGUN, ÇAĞDAŞ VE KONFORLU MİMARİ PROJELER ÜRETEREK İL VE İLÇELERİMİZE DEĞER KATMAK ÖNCELİĞİMİZDİR“ DEDİ.

Alışveriş merkezi ve perakende sektöründe uzun yıllardır faaliyet gösteriyorsunuz. NTS Danışmanlık ne zaman kuruldu? Kurulduğunuz günden bu yana nasıl bir gelişim izlediniz?
NTS Danışmanlık, Nisan 2007 yılında doğru proje ve doğru yatırım grubu ile AVM yatırımı yapan gayrimenkul ve inşaat şirketlerine, yurt içi ve yurt dışında proje geliştirme, raporlama hizmeti, pazarlama, konsept oluşturma, kiralama, yönetim, yönetim danışmanlığı, arazi alım-satım, fizibilite çalışmaları gibi konularda hizmet vermek üzere kuruldu. 11 yıldır alışveriş merkezi ve perakende sektörüne hizmet veriyoruz. 11 yıl içerisinde birçok projeye imza attık ve yeni projelerimizi de başarıyla hayata geçirmeye devam ediyoruz. 
NTS Danışmanlık olarak  sürdürülebilirliği olan alışveriş merkezleri oluşturmaya çaba sarf ediyoruz. Şimdiye kadar imza attığımız ve hayata geçirdiğimiz, Türkiye genelindeki toplam 36 projemize baktığımızda doğru stratejilerimizle beraber başarıya ulaştığımızı inanıyoruz.

NTS Danışmanlık olarak çalışmalarınızı değerlendirirsek, yatırıma karar verirken önemli faktörler neler, hangi farklarınızla ön plana çıkıyorsunuz?NTS Danışmanlık olarak hedefimiz, Türkiye’nin her noktasında, modern ve başarılı alışveriş merkezi projeleri geliştirmek. Yatırıma karar verdiğimiz bölgenin kültürel ve demografik yapısına uygun, çağdaş ve konforlu mimari projeler üreterek il ve ilçelerimize değer katmak. 

NTS Danışmanlık olarak şimdiye kadar birçok il ve ilçede AVM projesi hayata geçirdiniz. Kiralaması devam eden yeni projelerinizden bahseder misiniz?
2018  yılına 7 yeni AVM projesine imza atarak başladık. 5 projemiz 2018 sonunda, 2 projemiz de 2019’da kapılarını açacak. Bu projelerin çoğu bölgelerindeki ilk ve tek alışveriş merkezleri olacak.
Kartaltepe Alışveriş ve Yaşam Merkezi, Ankara’nın en büyük ilçelerinden biri olan Polatlı merkezde MSB Grup’un yatırımı ile gerçekleşen 508 konutlu, 200 mağazaya sahip toplam alanı 120 bin metrekare olan bölgenin ilk ve tek alışveriş merkezi projemizdir. 122 bin 424 nüfuslu Polatlı halkının alışveriş, eğlence, sosyal yaşam ve konut ihtiyaçlarını karşılamanın yanı sıra Ankara - Eskişehir yolu üzerinde bulunan stratejik lokasyonu sayesinde sunduğu avantajlarla seyreden araçların da çekim merkezi olacak.  
Vadi Life Patnos  AVM Ağrı’nın en büyük ilçesi Patnos merkezde içerisinde 2M Migros, LCWaikiki, Cinemaximum, Mavi Jeans, FLO, Tekzen, bölgenin en büyük bin 600 metrekare alanda Playpark ve Bowlingo oyun alanı, Burger King ve daha birçok markaya yer verecek olan projemiz 2018’in son çeyreğinde açılıyor.
Ağrı, 536 bin 285 kişilik 22,1 yaş ortalamasıyla genç nüfusu ve son zamanlarda gelişen İran menşeli turizmi nedeniyle ticari göstergeler bakımından gelişmektedir. Özellikle İran’ın Urumiye ve Tebriz kentlerinden Ağrı’ya gelen turist sayısı her geçen yıl daha da artıyor. Urumiye ve Tebriz’den Ağrı’ya karşılıklı olarak yolcu seferleri de başladığından beridir İran menşeili ticaret kapasitesi daha da arttı. 2018 yılında ortalama olarak 1 milyon kişi bölgenin perakende sektörüne katma değer sağlayacağını düşünüyoruz. 
Ata Corner Lüleburgaz projemiz şehir merkezine yürüyüş mesafesinde geniş otopark kapasiteli, otogar karşısında konumlandırılmış, her yaştan tüketiciye hitap eden, teknoloji ve moda trendlerini yakından takip edebileceği bir alışveriş ve yaşam merkezidir.
Ata Corner Talas, Kayseri’nin 155 bin 24 nüfuslu  Talas ilçesinde,  her yaştan tüketiciye hitap eden projelerimizin arasında yer alıyor. Her iki projemiz de yarı açık cadde konseptinde, ferah teras alanları, çocuk eğlence ve konforlu sosyal alanları, geniş otopark alanı ile alışveriş ve yaşam merkezi projesi olarak hazırlandı. 
On Mall Burhaniye, Sevkon İnşaat yatırımı ile 16 bin metrekare kiralanabilir alanda şehrin merkezi, Hürriyet Bulvarı ile Şaip Hoca bulvarı kesişiminde ana bulvarlar üzerinde, belediye binasına 100 metre, adliye binası yanında konumlanmaktadır. 
On Mall Burhaniye içerisinde hipermarketten çocuk eğlence alanına, teknolojiden kozmetiğe, ulusal ve uluslararası birçok sektörel markaya ev sahipliği yapacak. 
İzmir Kemalpaşa AVM projemiz şehrin merkezinde açık cadde konseptinde ferah teras alanları, çocuk eğlence ve  konforlu sosyal alanları, geniş otopark alanı ile bir alışveriş ve yaşam merkezi projesi olarak hazırlandı. 
Ankara merkez projemiz de şehrin doğa ortamıyla bir arada geniş otoparkı, fast food alanları yakın zamanda perakende ile buluşmaya hazırlanıyor. 

Yeni bir AVM kiralaması yaparken öncelikli olarak dikkat ettiğiniz hususlar nelerdir?
NTS Danışmanlık olarak yönetimini yaptığımız projelerimizde aile, anne ve çocuk konsepti üzerine yoğunlaşıyoruz. Bu bağlamda ziyaretçilerimizi memnun edebilmek adına 2018 etkinlik planlamalarımızın çoğu çocuk etkinlikleri ve kadınlara yönelik sosyal sorumluluk projeleri olacak.

Anadolu şehirlerinde artan AVM yatırımlarının avantajları nelerdir?
Son yıllarda Anadolu şehirlerinde yerel kültüre uygun AVM artışı hızla devam ediyor, bu da büyükşehirlerde yaşanan rekabetten daha az bir ortamın oluştuğu, yatırım geri dönüşünün daha yüksek olduğu ve perakendeci açısından da yeni müşteri kitlesinin meydana geldiği anlamına geliyor. Aynı zamanda Anadolu’da AVM yatırımı yapmak isteyen pek çok sermayedar için iyi bir fırsat. Alışveriş alışkanlarını değiştiren, kentlerin mecburiyet caddelerine alternatif, yeni sosyal alanlar kazandıran alışveriş merkezleri Anadolu’nun vazgeçilmezi haline gelmeye başladı. Yatırımların Anadolu’ya çevrilmesinde ise pek çok sebep var. İstanbul’da ve nüfus yoğunluğu fazla olan büyükşehirlerde artan AVM rekabeti,  Anadolu’da AVM yatırımlarının daha çok artmasına ve kriterlerinin değişmesine sebep oldu. Metrekare büyüklüğü, erişilebilirlik, konsept ve rekabet kriterlerine daha analitik ve dikkatli yaklaşan yatırımcı adayları, potansiyel AVM arazileri konusunda daha seçici hale gelmiş durumda. Doğru yapılan projelerde görüyoruz ki her ne kadar İstanbul’un verimlilik oranı daha yüksek görünse de, Anadolu şehirlerinde doğru konumlandırılan AVM’ler neredeyse İstanbul’la yarışıyor.

Yapılacak olan yatırımların proje araştırmaları ve analizleri konusunda yatırımcıya nasıl destek oluyorsunuz?
Danışman şirketlerin yatırımcı ve kiracı arasında iyi bir denge unsuru olduğunu düşünüyorum. NTS Danışmanlık olarak, bu konuda yatırımcılarımızı daha gerçekçi ve doğru yönlendirerek, yatırımlara değer kazandırmayı hedefliyoruz.
Projelere başlanırken göz önünde bulundurulması gereken bir husus da sadece şehirdeki nüfus yoğunluğunu baz alarak AVM yatırım kararı almak değil. Nüfusun ekonomik gücü, turizm potansiyeli, komşu illerdeki rekabet yoğunluğu ve ulaşım da yatırım kararını önemli ölçüde etkiliyor. Tüm bunlar aynı zamanda alışveriş merkezinde oluşturulacak marka karmasını da belirliyor.  Hangi kiracının nerede konumlanacağı, finansal planlama, marka karması, müşteri segmentinin belirlenmesi gibi. Özellikle anchor mağaza seçiminin, şehirde ilk defa yer alması planlanan markalar ile ulusal ve yerel marka karmasının çok iyi kurgulanması gerekir. Bu kurgunun iyi bir şekilde yapılmaması durumunda ciro kayıplarının yaşanması, beklenen ciroları yapmayan mutsuz kiracıların ve dolayısıyla mutsuz yatırımcıların oluşması adeta kaçınılmazdır. Burada önemli olan o bölgenin gelir düzeyine göre hareket etmek ve bölgenin alım gücüne göre bir marka karması oluşturmak. 

Lokasyonun bir yatırım için öneminden bahseder misiniz?
Alışveriş merkezi projesinde konum çok önemlidir. Özellikle planlama aşamasında konuma bağlı kararlar alınması, geliştirilecek projenin başarısı açısından ilk sıradadır.
Bir alışveriş merkezinin bulunduğu lokasyon o alışveriş merkezinin anchor marka nitelikliğini, konseptini, hedef kitlesini, dizaynını, temel kavramlarını etkileyebilecek güce sahiptir. Marka seçimlerinde lokasyon, ulaşılabilirlik ve algılanabilirlik ile bir arada düşünülerek değerlendirilmelidir. Özellikle proje katlarındaki markaların algılanabilirliği çok önemlidir. İyi bir lokasyona sahip olmadığı düşünülen bir projenin bile gelişmiş ve alternatifli ulaşım imkânlarına, ilgi çekici markalara, renkli ve modern bir konsepte sahip olması etki alanının geniş olmasını sağlayacak ve müşteri çekmesine yardımcı olacaktır. 

AVM’lerde doğru marka ve mağaza karmasını neye göre belirleniyor?
Marka karması,  alışveriş merkezi konsepti ile yakın ilişkilidir. Hedef kitle ve konsepte göre belirlenmiş sektörel bir karma oluşturmak ve bunları markalar bazında dağıtmak mağaza karmasının temelini oluşturmaktadır. Mağaza karması belirlenirken perakende ve anchor (lider mağazaların) belirlenmesi büyük önem taşımaktadır. Mağaza karmasının değerlendirilmesi yapılırken; mağaza karmasının sektörel doğru metrekare uyumu, marka karmasının uyumu, görsel olarak marka dekorasyonlarının genel konsept ve dekorasyonu ve birbirleri ile uyumu çok önemlidir.
Mağaza karması oluşturulması ve bunların yönetilmesinde “kiralama ve yönetimi”, aşaması aktif rol oynamaktadır.
Kiralama yönetiminin başarısının sırrı; doğru mağaza karmasının geliştirilmesine, mümkün olduğunca doğru ve fazla markaya ulaşılabilmesine, projenin doğru marka karmasının oluşturulmasına, doğru anchor seçilmesine, tekrar etmeyen farklı markalara da ulaşılabilmesine, kira sözleşmelerinin yatırımcı ve kiracıyı koruyabilecek nitelikte olmasına, kira fiyatlarının / cirodan payların yatırımın geri dönüşü göz önüne alınarak bir fizibiliteye dayalı olarak geliştirilmiş olmasına, planlanmış mağazalar dışında verimli stant, kiosk ve kiralanabilir reklam alanları oluşturulmasına bağlıdır.

playpark

Yukarı