Ana içeriğe atla

playpark

 

MALLREPORT

Dünya standartlarında eğlencenin profesyonel mekanı: Bowlingo & PlayPark

15.02.2018 - 14:30

8 YIL İÇERİSİNDE BÜYÜK BAŞARILARA İMZA ATARAK,  SEKTÖRÜN ŞUBE SAYISI VE METREKARE BÜYÜKLÜĞÜ OLARAK İLK İKİ OYUNCUSUNDAN BİRİSİ HALİNE GELDİKLERİNİ DİLE GETİREN BOWLINGO&PLAYPARK ŞİRKET SAHİBİ FATİH KEÇEBİR, SÖZLERİNE ŞU ŞEKİLDE DEVAM ETTİ: “ELBETTE BURADA BAŞARI SADECE HIZLI BÜYÜMEK, SÜREKLİ YENİ MAĞAZALAR AÇMAK DEĞİL; AÇILAN MAĞAZALARI RANDIMANLI VE BAŞARILI BİR ŞEKİLDE İŞLETMEYE DEVAM ETMEK. ŞU ANA KADAR AÇTIĞIMIZ HİÇBİR ŞUBEMİZİ KAPATMAK YA DA KÜÇÜLTMEK DURUMUNDA KALMADIK. AKSİNE YENİ ŞUBE AÇILIŞLARIMIZA PARALEL OLARAK MEVCUT ŞUBELERİMİZİ DE SÜREKLİ GÜNCELLİYOR VE REVİZE EDEREK BÜYÜTÜYORUZ.”

Öncelikle röportajımıza firmanızı tanıyarak başlayabilir miyiz? Firma neler yapar, hizmetleri, sektördeki geçmişi ve bulunduğu konum nedir? Kuruluşundan bu yana ne gibi evrelerden geçti? 
Eğlence sektöründe 8 yıldan bu yana iki ana marka ile faaliyet gösteriyoruz. BOWLINGO markası adı altında bowling salonu işletmelerimiz ve PLAYPARK markası altında çocuk eğlence merkezleri işletmelerimiz bulunmakta. Bu markaların arkasında aslında çok farklı bir sektörde faaliyet gösteren ana şirketimiz Ayzer Döküm San. ve Tic. Ltd. Şti. var. Ticari hayata başlangıcımız ya da diğer bir deyiş ile ana iştigal konumuz sanayi ve de sanayinin en zor kollarından biri olan demir çelik sanayi... Bu kapsamda Ayzer Döküm  olarak 39 yıllık bir tecrübe ve birikim ile İstanbul Hadımköy sanayi bölgesinde yer alan 9 bin metrekarelik fabrikamızda  faaliyetlerimize devam etmekteyiz. 

Eğlence sektöründe yer almak fikri nasıl doğdu? Neden eğlence sektörü?
2010 yılında yeni sektör arayışımız ve eğlence sektörü ile ilk defa bir yatırımcı olarak tanışmamız ile bu sektördeki maceramız başlamış oldu. Başlangıçta mevcutlara ek bir iş arayışı olarak başlayan çalışmamız, bugün geldiğimiz noktada sektörün tanınan oyuncularından biri ve en iyisi olmak için savaşan bir konuma getirdi bizi. Sektöre girmemizdeki en büyük etken zamanlama olarak sektörün o yıllarda revaçta olması ve aslında yatırım maliyetleri olarak her yatırımcının giremeyeceği bir sektör olmasıydı belki de. Sanırım şirket ve aile olarak çok kolay işleri sevmiyoruz biz.
Sektörde daha çok yeni olmamıza rağmen hiçte küçümsenemeyecek bir başarıya imza atarak, çok kısa bir süre içerisinde sektörün şube sayısı ve metrekare büyüklüğü olarak ilk iki oyuncusundan birisi haline gelmiş bulunuyoruz. Elbette burada başarı sadece hızlı büyümek, sürekli yeni mağazalar açmak değil; açılan mağazaları randımanlı ve başarılı bir şekilde işletmeye devam etmek. Şu ana kadar açtığımız hiçbir şubemizi kapatmak ya da küçültmek durumunda kalmadık. Aksine yeni şube açılışlarımıza paralel olarak mevcut şubelerimizi de sürekli güncelliyor ve revize ederek büyütüyoruz.

Şu an bünyenizde kaç şube var? Gelecek dönemlerde şubelere ilişkin ne gibi yatırımlar yapmayı hedefliyorsunuz?
Bugün için Türkiye genelinde bowling salonları, çocuk eğlence merkezleri ve çocuk teslim noktaları olarak 21 farklı yerde faaliyetteyiz.  Bu şubelerimiz şu an için Kazakistan, Kıbrıs ve Ukrayna şubelerimiz ile birlikte 24 olup 13 ayrı şehirde faaliyet göstermekte.  Şubelerimizde bugün itibari ile 200 civarında personelimiz 7 gün 12 saat hizmet vermekte. 24 salonumuz toplamda net 30 bin 960 metrekare kiralanabilir alanda kurulu olup, ortalama şube metrekaremiz bin 290 metrekareye denk geliyor. 
Bowling salonlarımızda dünya standartlarında hiçbir teknik standart donanım ve gereklilikten ödün vermeden, gerek profesyonel oyuncuların oynayabileceği gerekse amatör olarak eğlence amaçlı bowling oynamaya gelen müşterilerimizi memnun edecek yeterliliğe sahibiz. Şu an tüm dünyada geçerli bu işin profesyoneli 3 bowling üreticisi ile de çalışıyoruz. Salonlarımızda hiçbir şekilde bowlinge ait teknik standartlardan, fiziki ölçülerden ödün vermiyoruz. Tüm salonlarımızda fiziki boyutlar el verdiği sürece kafe alanları, diğer oyun grupları ve donanım ile hizmet veriyoruz. Sadece bowling ekipmanı ile değil; halısından duvarına, koltuklarından kafesine kadar göze ve rahatlığa hitap eden her malzemeye en üst seviyede önem veriyoruz. 
Eğlence merkezlerimizde benzer şekilde gerek oyuncak parkurları gerekse hizmet standartlarımızda, hiçbir şekilde kalite ve yenilikten taviz göstermeksizin önce insan prensibi ile hizmet veriyoruz.
Yeni şube açılışları için sürekli görüşmelerimiz devam ediyor. Açtığınız bir şube için zaten görüşmelere en az bir yıl öncesinden başlıyorsunuz. 2018 yılı içerisinde onaylanmış ve çalışmalarına başladığımız 3’ü yurt dışında olmak üzere toplam 8 yeni şube projemiz mevcut. Son süreçte yurt içi yatırımlarımızı durdurmamakla birlikte, yurt dışı projelerimize de ciddi anlamda ağırlık verdik. Başta Orta Asya’daki Türk Cumhuriyetleri ile Balkanlar önümüzdeki süreçte yeni hedef lokasyonlarımız olarak görünmekte.

Yeni bir şube açmanın ortalama yatırım maliyeti nedir? 
Böyle bir rakam telaffuz etmek aslında çok zor. Öncelikle alan büyüklüğü burada bir numaralı etken… Eğlence alanlarında her metrekarenin değeri var. Gerek alt yapı yatırımları gerekse oyun grupları maliyetleri başlıca etkenler... Bunun dışında tasarladığınız projeye bağlı olarak seçtiğiniz dekorasyon, oyuncaklar, değişkenlik göstermekte. Ama şu kadarını söylemek gerekirse metrekare başına oranlarsanız, AVM’lerdeki yatırım maliyeti en yüksek mağazalardan biriyiz; belki de birinci sırada olduğumuz söylenebilir.

Lokasyon yatırımlarda ne kadar etkili oluyor? Size göre doğru lokasyon nedir? Ayrıca yatırım gerçekleştirilirken sosyo-kültürel faktörler dikkate alınıyor mu?
Lokasyon seçimi aslına bakarsanız yatırımların 1 numaralı etken faktörü. Lokasyondan kasıt AVM’nin bulunduğu şehir ya da ilçe... İkinci aşamada şehrin neresinde olduğu ve son aşamada mağazanızın AVM içi lokasyonu en etken faktörler. Sosyo-ekonomik faktörler daha ziyade yatırım yapıp yapmamaktan çok yatırım kararı sonrası, nasıl bir kapsamda ve formatta yapacağımızı belirliyor. Yoksa biz yatırımcı olarak bölge ya da şehir seçme gibi lükse sahip değiliz, bizim için ülkenin doğusu da batısı da bir. Hatta son açtığımız şubeler ile önümüzdeki yatırım ve projelerimizin pek çoğu doğu bölgelerimizde gerçekleşiyor.

Şubelerinizin özelliklerinden bizlere kısaca bahseder misiniz? Gerek konsept gerekse işleyiş bazında diğerlerinden farkınız nedir? Bowlingo ziyaretçilere ne gibi farklılıklar sunuyor?
Yaptığımız iş aynı aslında; benzer dekorlar, benzer oyuncaklar… Ama farkımızı oluşturan, misafirlerimize sağladığımız nezih ortam ve güler yüzlü personellerimizde. Özellikle bowling alanlarımızda, çocukların koşup terlediği top havuzları ile çocuk teslim noktalarımızın iklimlendirmelerine ayrıca önem veriyoruz. Çocukların tenlerine temas edebilecek olan tüm yüzeyleri evlerde kullanılan standart temizlik ürünleri ile değil Sağlık Bakanlığı’mızın onayladığı, sertifikalı nanoteknoloji ile üretilen özel malzemeler ile yapıp bunları kayıt altına alıyoruz.

Sanırım yalnızca AVM’lerde yer alıyorsunuz? Peki, bunun nedeni nedir?
Evet, şu an için yatırımlarımızın çok büyük bir kısmı AVM’lerde lakin ileride sürekli AVM yatırımları ile kısıtlı kalacağımız anlamına gelmiyor. Alternatif olarak cadde mağazacılığı üzerine çalışıyoruz. Bu konu ile ilgili olarak Kazakistan’ın eski başkenti Almaty’da toplu konutlar üreten bir firma ile görüşmelere başladık. Yaptığımız iş gereği sürekliliğin sağlanması, ortam konforu ve gelen misafirlerimizin tüm ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri AVM’ler bizimde yatırım noktalarımız. Sonuç olarak yatırımlarımız çok büyük. Gelirlere baktığınızda çok küçük meblağların toplanarak oluşması ile başarılması gerek, bu da bize ziyaretçi yoğunluğu gerektiriyor. Şu an içinde bunu en iyi AVM’ler sağlayabiliyor, aslında işin özeti bu.

Bowlingo’nun personellerini sertifikalı eğitmen olmaları için antrenörlük kursları düzenlediğinizi biliyoruz. Bize biraz bu kurstan bahseder misiniz? Bu kursa kimler katılabiliyor, neler yapılıyor? Ayrıca eğitim alanındaki plan ve projeleriniz neler, öğrenebilir miyiz? 
Evet, bowling yaptığımız işin bir parçası ve hizmet sektöründe müşterilerimize en iyi hizmeti sunabilmek adına personellerimizin kendi konularında yeterli düzeyde bilgi ve beceriye sahip olmalarını istiyoruz. Bu amaçla bowling olan şubelerimizdeki personellerimizi federasyonla birlikte tertip ettiğimiz kursa gönderdik. Gerek teknik gerek eğitim anlamında yeterli seviyelere geldiler. Öğrendiklerini misafirlerimiz ile paylaşıyorlar, yardımcı oluyorlar. Bunun dışında diğer şube personellerimizi teknik konularda, yöneticilik konularında ve çocuk psikolojisi konularında eğitici kurs ve seminerlere gönderiyoruz. 
Ayrıca bunlara ek olarak, son üç yıldır her sene düzenli olarak bir şubemizin ve şehrimizin ev sahipliğinde tüm şube müdürlerimizin ve merkez yönetimimizin katıldığı, yıllık müdürler toplantısı düzenlemeye başladık. İlkini İstanbul’da yaptığımız toplantımızın ikincisine Kıbrıs şubemiz ev sahipliği yaptı. Bu seneki ev sahibimiz ise başkent Ankara olacak. Bu toplantılarda bir taraftan tüm sorunları, sorunlar karşısında neler yapıldığını, yeni fikirleri ve projeleri hep birlikte konuşma fırsatı buluyoruz. Aynı zamanda hoşça vakitler geçiriyor, şirket olarak bir aile havasına giriyoruz. 

Kimi firmalar sektörün yeteri kadar büyümediğinden ve rekabet edecek firma bulamadığından yakınıyor. Peki, gerçekten durum böyle mi? 
Ben buna pek katılmıyorum, sektör yeteri kadar büyük aslında… Sonuçta AVM’lerin yaygınlaşması ile birlikte büyüyor. Bunun dışında son yıllarda bu sektöre üretimleri ile katılan firma sayısı son derece arttı. Gerek Uzak Doğu gerekse Avrupa ile yakın bir zamanda başa baş yarışır hale geleceklerine de eminim.
Rekabet konusunda ise evet çok fazla firma olmakla birlikte, şube sayısı 20’nin üzerinde olan zincir firma sayısı ile işini ciddi ve düzgün yapan firma yok denilecek kadar az. Bununla birlikte bizim rekabetimiz öncelikle kendi içimizde. Hizmet sektörü bunu gerektiriyor. Sektördeki tek firma siz olsanız bile kendinizi sürekli yenilemek ve geliştirmek durumundasınız.

Eğlence sektörünün en önemli sorunlarından biri de kiralar. Çoğu firma AVM’lerdeki kiraların oldukça yüksek olduğundan bahsetmekte. Peki, sizin bu konudaki görüşleriniz nedir? Gerçekten böyle bir durum söz konusu mu? Söz konusuysa her iki tarafın ortak noktada buluşması için çözüm önerileriniz neler olabilir?
Aslında sorun kiraların yüksek olmasından ziyade lineer ve orantılı olmaması. Döviz kuruna bağlı olduğu için sürekli yükselmekte ve değişkenlik göstermekte. İlave olarak; sözleşme gereği artışlarınız söz konusu, diğer giderleriniz de sürekli yıldan yıla artmakta… Buna karşın gelirlerimiz Türk Lirası bazında. Yoksa ilk görüşmede ticari olarak şartlar görüşülüp el sıkışılıyor burada sorun yok. Diğer taraftan aslında adil olması adına öncelikle giderlerin tümünün TL bazında olması, kiraların büyük kısmının ciro bazlı olması daha doğru olacaktır. Kazan kazan sistemi dediğimiz şekil yani... Yurt dışındaki şube sayımızı artırmamızın bir nedeni de aslında buna dayanıyor; yurt dışındaki tüm şubelerimizde kiralar ciro üzerinden veriliyor.

Yeni nesil teknolojilerin eğlence sektörüne katkıları nelerdir? Siz bu teknolojilere ne denli uyum sağlıyorsunuz?
Teknoloji zaten adı üstünde, mevcut uygulamaların hepsinin teknik olarak modernize edilmesi demek. Gerek telefonlarda gerek arabalarda ve diğer günlük yaşamda kullandığımız her şeyde var. Buna bağlı olarak teknolojinin eğlence sektörünü etkilememesi söz konusu değil. Bu kapsamda bizlerde oyun gruplarımızda ya da alt yapı ve işletim sistemlerimizde teknolojinin bize sağladığı tüm imkanlardan sonuna kadar yararlanıyoruz. Ancak eğlencenin ya da oyuncakların tamamıyla teknolojik hale getirilmesi konusuna karşıyız. Klasik oyunlar ve oyuncaklar devam etmeli, yeni nesil ile birlikte çocuklara sunulmalı.

Sizce ziyaretçiler eğlence alanlarından gerçekten tatmin olarak mı ayrılıyor? Sizin bu konuda aldığınız tepkiler nasıl?
Tüm sektör için konuşmak yanlış olur, daha doğrusu buna bizim cevap vermemiz çok doğru değil ama en azından kendi adımıza cevap vermek gerekirse, evet bizim işlettiğimiz eğlence alanlarından mutlu olarak ayrıldıklarını söyleyebiliriz. Bunu sürekli gelen müşterilerimizden, minik misafirlerimizin personellerimize ismi ile hitap etmesinden ve misafirlerimiz ile girdiğimiz tüm diyaloglarda bize ilettiklerinden anlayabiliyoruz.
Her hafta bize gelen ve mutlu ayrılan misafirlerimizin dışında, bizimde kendilerini ağırlamaktan ve şubelerimizde görmekten çok mutlu olduğumuz başka misafirlerimiz de var. Tüm şubelerimizde ve bağlı oldukları şehir ya da ilçelerde düzenli olarak yetiştirme yurtlarından gelen çocuklarımızı, özel eğitim okullarından gelen minikleri, zihinsel engelli ve topluma kazandırılması gereken minik misafirlerimizi, huzur evlerinden gelen büyüklerimizi çok daha farklı bir ilgi ve özenle misafir ediyoruz. Kapılarımız kendilerine her zaman ve sonuna kadar açık. 

playpark

Yukarı