Ana içeriğe atla

playpark

 

MALLREPORT

DOĞRU ADIMLARLA BAŞARIYI YAKALAMAK MÜMKÜN

27.06.2018 - 10:34

Bu sektörde görev yapıyorsanız Avi Alkaş ismini duymamış olmanıza ihtimal vermiyorum, malum sektörün en tecrübeli ve deneyimli üstatlarındandır. Eh ben de,  alışveriş merkezlerinin organizasyonlarını yapıyor olunca, Avi Bey’in sıkı takipçilerinden biri oldum. Öncelikle, büyük emekle bitirmeye çalıştığım doktora konumla ilgili kendisinin fikirlerini aldım ve ardından  bir röportaj sıkıştırıverdim. Engin hoşgörüsüyle beni kırmadı ve zevkle okuyacağınıza inandığım bu keyifli sohbet ortaya çıktı. Profesyonelliğine hayran kaldığım,  asistanı Funda Hanım benimle işbirliği yapınca, her şey kolayca oluverdi. 
Yürekten teşekkürlerimle…  
Röportaj: Banu Noyan

MARKALAR GLOBAL ARENADA GÖRÜNÜR HALE GELİYOR
MAPIC’in Türkiye AVM ve perakende sektörüne etkileri nelerdir?

MAPIC gibi uluslararası organizasyonlar Türk perakende sektörünün global arenada görünür hale gelmesi için çok önemli bir fırsat. Türk AVM ve perakende sektörü yurt dışında hem kendini anlatma fırsatı bulurken hem de ileride kurulabilecek yeni ortaklıklar için de temel oluşturuyor. Diğer yandan bu fırsatlarla Türk perakende sektörü, yurt dışı örneklerini de yakından ve yerinden görme şansı yakalıyor. Sonuç itibariyle bu tarz organizasyonlar bir yandan Türk markalarını yurt dışında daha fazla görünür kılarken diğer yandan da yurt dışının Türkiye’ye bakış açısına çok olumlu katkı sağlıyor.   

AVM’LER ARTIK MÜŞTERİ MERKEZLİ…
Son yıllarda Türkiye’deki AVM’ler uluslararası platformlardan etkinlik, kampanya, sosyal sorumluluk projeleri ve mimari alanda birçok ödülle dönüyorlar. Bu başarılarda ön plana çıkan unsur sizce nedir? Nasıl değerlendiriyorsunuz?

AVM’lerimiz son yıllarda çok daha etkin, etkili ve teknolojiyi de işin içine katan projelere imza atmaya başladılar. Artık neredeyse tüm AVM’lerimiz müşteriyi merkeze koyan, deneyim yaratan ve bu deneyim ile yakalanan ayak trafiğini markalar için ciroya dönüştürecek etkinlikler peşinde koşuyorlar. Aslına bakacak olursak işin sırrı bu tip etkinliklerde 3 payı bir arada yakalamak: müşterinin zihin payını yani onda bir ilgi uyandırabilmek, zaman payı- bu etkinliğe zaman ayırmasını sağlamak ve en nihayetinde o AVM’nin ve etkinliğin başarısını oluşturacak cüzdan payını almak.

REKABET GİTTİKÇE ARTACAK
Türkiye’de AVM’si olmayan sadece 20 ilimiz kaldı. Özellikle de yoğun lokasyonlarda birbiri ardına açılan AVM’ler giderek artıyor. Yeni yapılacak olan projelerde ziyaretçilerin tercih sebepleri neler olacak?

2020 sonu itibariyle 445’i bulacak olan alışveriş merkezi sayısıyla rekabetin gittikçe arttığını söyleyebilirim. Artık alışveriş merkezleri için raporlamanın, yönetimin, konsept geliştirmenin ve marka karmasının önemi eskisinden çok daha fazla. Diğer yandan ziyaretçilerin tercihi olmak için daha çok çaba sarf etmeleri gerekiyor. Pazarlama etkinlikleriyle seslerini daha çok duyurmaları gerekiyor. Gündem ve ekonomik koşullar nasıl olursa olsun insanların yeme-içme alanlarına ve çocuk alanlarına ilgisinin azalmadığını gözlemliyoruz. Bu alanlara yatırım yapmanın, yıllanan alışveriş merkezlerimizde yenilenme yoluyla dikkat çekici değişiklikler yapmanın ziyaretçiler üzerinde eminim ki etkisi olacaktır. Alışveriş merkezleri bildiğiniz gibi artık sadece alışveriş ile var olmuyor, kültür-sanat ekinlikleri; açık hava gösterileri, konserler ve çocuk şenlikleri buraların bir yaşam merkezi olmasını sağlıyor. 

ALIŞVERİŞTE İSTANBUL TERCİH EDİLİYOR
Alışveriş turizmi her geçen gün ivmesini artırarak büyüyor. AVM’lerimizin bu konuda çalışmaları neler? Alışveriş turizminden en çok pastayı alan bölgelerimiz hangileri?

AVM’lerimizin özellikle yakın coğrafyamızdaki bölgelerden alışveriş turizmini artırmaya yönelik birtakım çalışmaları mevcut. Alışveriş turizminden alınan pay bölgeye göre ciddi bir çeşitlilik gösteriyor. Güney ve doğu bölgelerimizdeki AVM’ler yakın coğrafyaları ve sınır komşularından ciddi bir turizm akını yaşanırken, Ege bölgesindeki AVM’lerimize Yunanistan ve Bulgaristan’dan turist geliyor. Ancak tabii ki arzın diğer illere göre fazla olmasının da üstünlüğüyle İstanbul en çok turist çeken şehirlerimizin başında yer alıyor. İçerisinde bulunduğumuz Ramazan Ayı’nda özellikle Ortadoğu’dan İstanbul’u tercih eden turistler çoğunlukta. Alışveriş merkezlerimiz, uluslararası arenada yaptıkları reklamlarla ya da etkinliklerle bu ilgiyi pekiştirmeye çalışıyorlar. 

ZİHİN PAYI, ZAMAN PAYI VE CÜZDAN PAYI…
Yatırımcıyı mutlu eden bir proje nasıl olmalı?

Yatırımcıyı mutlu eden bir proje, bahsettiğim 3 payı bir arada yakalayan projedir; müşterinin zihin payı, zaman payı ve cüzdan payı… Başka bir deyişle, ziyaretçinin satın alma alışkanlıklarına hitap eden, içinde zaman geçirmekten hoşlanacağı ve satın alma işlemini gerçekleştireceği bir proje olmalı. Tabii ziyaretçiden bu payı alabilmek de yine yatırımcının elinde. Eğer ilk adımdan itibaren her şeyin detaylı incelenerek, iyi planlanarak, uzman görüşleriyle hayata geçirilmesi sağlanırsa bu payı almak için önemli bir adım atmış olunuyor. Ardından da bu projede ziyaretçiye en çok gözüken danışma, temizlik vb. hizmetlerden, arka planda kalan fakat büyük önem taşıyan tesis operasyon denetimlerine kadar tüm işlerin uzman ekipler tarafından yönetilmesi gerekiyor. Bir diğer önemli konu da perakendeci ilişkileri… Alışveriş merkezlerinin olmazsa olmazı perakendeciler ile ilişkileri de ilk kiralama aşamasından başlayarak belirli bir düzende ilerletmek oldukça önemli.

“YATIRIMCI VE PERAKENDECİNİN MUTLULUĞUNDA KİLİT ROL OYNUYORUZ”
Kiralama şirketleri perakendeci ve markalar arasında nasıl bir köprü oluşturuyor?

Her zaman söylediğim gibi bizim işimiz; insanlar için, insanlarla çalışarak mutlu mekanlar yaratmak. Mutlu mekanların temelinde de mutlu yatırımcı ve mutlu perakendeciler yatıyor. Biz kiralama ve yönetim firmaları olarak bu mutluluğun sağlanmasında kilit bir rol oynuyoruz. Buradaki sır ise yatırımcıların beklentileri ile kiracıların taleplerini iki tarafı da mutlu edecek şekilde dengelemek. Bunun en somut örneğini de geçtiğimiz yıl yaşamış olduğumuz kur fiksleme sürecinde gördük. Biz bu süreçte hem kiracıların hem de yatırımcıların hasarını minimuma indirmek hatta hasar almadan çıkmaları için elimizden gelenin fazlasını yaptık. 

YATIRIMCILAR DOĞRU ADIMLAR ATMALI
Sektör büyümesini sürdürürken karşılaşılabilecek fırsatlar ve olası tehditler sizce nelerdir?

İlk alışveriş merkezinin hayata geçmesinden bu yana alışveriş merkezi ve onunla birlikte perakende sektörümüz gerçekten büyük bir ivme kaydetti ve dünyaya örnek olacak gelişmeler gösterdi. Ancak artık alışveriş merkezi hayata geçirmenin eskisi kadar kolay olmayacağı bir döneme geliyoruz. Yatırımcıların bu noktada adımlarını daha planlı, daha ince eleyerek atması gerekiyor. Diğer yandan pazarın ve hitap ettiğimiz alanın büyümesiyle yurt dışında özellikle perakendecilerimizi bekleyen önemli fırsatlar var. İç pazarda yeteneklerini ve rekabet gücünü geliştirmiş markalarımızın yurt dışı açılımları için fırsatlar kapıda. Yakın coğrafyamızdan başlayarak dalgalar halinde Uzak Doğu’ya Amerika’ya kadar uzanabilecek Türk perakendeci açılımları görmenin bizi şaşırtmayacağını söyleyebilirim. Bugün LC Waikiki’nin yurt dışı satışlarında geldiği nokta gerçekten gurur verici. Farklı markalarımızın da doğru adımlarla bu başarıyı elde etmeleri mümkün. Suya atılan taşın yarattığı dalgalar misali birbirine yakın ve birbirini destekleyen pazarlarda gelişmek için önümüzde bir engel göremiyorum. 

playpark

Yukarı