Ana içeriğe atla

https://www.dsdamat.com/

 

VİRÜS SONRASI ‘YENİ NORMAL’İ TANIMLAMAK ZORUNDA KALACAĞIZ

28.04.2020 - 19:18

Tesis Yönetim Derneği (TRFMA) Başkanı Gökçenur Çelebioğlu: “Tesis yönetiminde ortada bir hizmet seviyesi vardır. Tesis yönetimi firmaları, müşterilerinin beklentilerini karşılamak için çalışır. Biz burada yeni normali tanımlamak zorunda kalacağız. Hizmet seviyeleri değişecek. Artık eskisi gibi mi temizlik yapılacak? Hayır. Hizmet verdiğimiz işletmelerin yönetimleri, tesis yönetimi firmalarıyla oturup yeni normali tanımlamalıdır.”

Hizmetix olarak, tüm dünyayı sarsan koronavirüs salgının sektörlere etkisini masaya yatırmaya devam ediyoruz. Salgının entegre tesis yönetimine etkilerini, Tesis Yönetim Derneği (TRFMA) Başkanı Gökçenur Çelebioğlu ile değerlendirdik. Sektör, bu süreçte özellikle dezenfeksiyon hizmetleriyle ön plana çıktı. Ancak entegre tesis yönetimi şirketleri olarak temizlikten teknik bakıma, güvenlikten atık yönetimine kadar birçok alanda hizmet sunuyor. İnstagram’dan canlı yayınımıza katılan Çelebioğlu, bu alanların durumuna ilişkin sorularımızı cevapladı. O açıklamalar özetle şöyle:

- Gökçenur Bey, öncelikle dernek olarak ne tür faaliyetler yürütüyorsunuz? Kısaca bilgi verir misiniz?

TRFMA, 2017 yılında 15 kurucu üyeyle kuruldu.  Bugün derneğimize bağlı firmalarda 100 binden fazla çalışan var. Bütün tesis yönetimi sektörüne baktığımızda bu rakam 1 milyonu geçmekte. Derneğimiz kurarken, sektörün bilinirliğinin artmasını amaçladık. Yine sektör standartlarının tanımlanmasını istedik. Sektörün sesi olmaya çalışıyoruz.

SEKTÖRLERİN ALDIĞI DARBELERİN HEPSİNİ HİSSETTİK

- Birçok farklı alanda hizmet sunan sektör, koronavirüsten nasıl etkilendi?

Tüm sektörler içinde en çok etkilenen sektör, tesis yönetimidir. Farklı sektörler farklı darbeler aldı. AVM’ler, okular kapandı. Sağlık sektör ise olağanüstü bir yoğunluk içinde buldu kendini. Bazı sektörler ise çalışma biçimini değiştirdi. Tesis yönetimi sektörü olarak, bütün bu sektörlerden biz de darbe almış olduk. Kimi sektörde iş gücü azaldı, kimisinde işgücü arttı. Kimisinde talep arttı. Çok büyük darbeler alan sektörler var ama biz bu darbelerin hepsini hissetmiş olduk.

- Rezidans ve siteler bütçelerini bu süreçte nasıl ayarlamalılar? Aidatlar toplanabiliyor mu?

Hem rezidanslar hem de siteler zor bir dönemden geçiyor. Bu dönemde hizmetlerin seviyesinin artması, maliyetleri de ister istemez arttırıyor. Hizmet verdiğimiz yerlerde dezenfeksiyon işlemleri son derece önemli hale geliyor. İnsanların evde kalmasıyla birlikte site içindeki trafik de arttı. İnsanlar market alışverişlerini online yapıyor, yemek siparişlerinde bulunuyorlar. Neredeyse her dakika ya yemek, ya su, ya market alışverişi için sitelere araç girişi oluyor. Bunların hepsinin denetlenmesi gerekiyor. Yine evlerden eskiye nazaran 2-3 kat daha fazla çöp çıkıyor. Çöp toplama süreleri uzuyor. Bu sebepten daha fazla işgücüne ihtiyaç duyuluyor. Aidatları yükseltin demek böyle bir süreçte yapılabilecek bir şey değil. Bizim önerimiz şu, siteler ve rezidanslar var olan bütçelerini korumalılar. Burada profesyonel yönetimin önemi ortaya çıkıyor. Hangi yatırımların ertelenebileceğine, hangilerinin hayati olduğuna profesyonel yönetimler karar vermeli.

TESİS YÖNETİMİ SEKTÖRÜ DESTEKLENMELİ

- Devlet tarafından bazı sektörlere teşvik verildi. Sizin sektörünüz ise kapsam dışında kaldı. Sektör olarak hükümetten beklediğiniz önlemler nelerdir?

Öncelikle devletimiz tesis yönetimi sektörünü tanımıyor. Mevzuatta böyle bir kavram yok. Hiçbir bakanlık, tesis yönetimi ihalesi yapmıyor. Bu sebeple, bu tür zor günlerde tesis yönetime ilişkin kararlar çıkmamış oluyor. Hem okullara hem AVM’lere hem hastanelere hem de havalimanlarına aynı anda hizmet veren firmalar var. Bu sektörler teşviklerden faydalanırken, onlara hizmet sağlayan tesis yönetimi kapsam dışında bırakılıyor. Bu da aslında teşvikleri boşa çıkarıyor. Binalar tasarlanırken, tesis yönetimi hizmetine hiç yer verilmiyor. Örneğim, bir AVM tasarlanırken ‘Günün birinde güvenlik, temizlik hizmeti almadan bu bina hayatta kalabilir mi?’ diye düşünülmüyor. Bu hizmetlerin sürebilmesi için tesis yönetimin firmalarının ayakta kalabilmesi gerekiyor.

- Derneğinizin bu süreçte aldığı önlemler hakkında bilgi verir misiniz? Üyelerinize bu sürece adapte olabilmeleri adına ne tür çözümler sunuyorsunuz?

İletişimi ve bilgi paylaşımını arttırdık tüm üyelerimize. Mali, hukuk ve operasyonel süreçlerle ilgili gerekli bilgileri veriyoruz. Bu süreci en az hasarla atlatılması için dernek olarak gerekli önlemleri almaya çalışıyoruz. Üyelerimizle de bu bilgileri paylaşıyoruz.

- Pandemi döneminde sektörün sunduğu hizmetlerin hangilerinde talep artarken hangilerinde azalma yaşandı?

Taleplerden ziyade daha çok sor gelmeye başladı. Hem üyemiz olan firmalar ile hem de üyemiz olmayanlar ile iyi bir iletişim içindeyiz. Özellikle, profesyonel bir tesis yönetimi firması tarafından yönetilmeyen işletmelerden sorular geliyor derneğimize. ‘Biz şimdi ne yapacağız’ diye soruyorlar. Onlarla iletişimi koparmıyoruz.

DEZENFEKSİYON ÖNLEM ZİNCİRİNİN SADECE HALKASI

- Hizmet sunduğunuz firmaların özellikle dezenfeksiyon beklentilerinde ne tür bir dönüşüm oldu?

Tesis yönetimi firmalarına burada çok önemli bir görev düşüyor. O da beklenti yönetimi yapmak. Dezenfeksiyon, alınması gereken bir dizi önlemin bir halkası sadece. Diğer halkalar oluşturulmadığında dezenfeksiyonun etkisi çok sınırlıdır. Dezenfekteye büyük paralar harcarsınız ancak diğer önlemler olmadan etkisini çok çabuk kaybeden bir önlemdir. Bu nedenle tesis yönetimi firmaları, müşterilerini doğru yönlendirmelidir. Normalleşme süreciyle birlikte çok daha detaylı korularla karşılaşacağız. Mesela iade edilen kıyafetlerle ilgili nasıl bir dezenfeksiyon süreci yaşanacak. Bu sorunlar önümüze gelecek.

- Özellikle AVM’ler en büyük müşterileriniz arasında yer alıyor? AVM’lerin açılmasına yönelik haberlerin geldiği bu dönemde sizlere yönelik ne tür talepler geliyor?

Açılışa hazırlanan AVM'ler var. Üyelerimize başvuruyorlar. Duruma baktığımızda çalışmayan her makine ve her bina hastalanır kendi kendine. Özellikle ısıtma soğutma sistemleri içinde biriken sular durgun kaldıkları dönemde çeşitli bakteriler üretirler. Bu kadar uzun süre kapalı kalan sistemler, bakım yaptırılmadan çalıştırılmalılardır. Ayrıca hem bireysel bağımsız bölümlerin hem de ortak alanlardaki bölümlerin bakımları yapılmalıdır. Bakım kadar, AVM gibi kapalı kalan yerler için açıldıktan sonra yeni prosedürler alınmalıdır. Artık eskisi gibi mi temizlik yapılacak bu tür yerlerde? Hayır. Bu tür yerlerin yönetimleri, tesis yönetimi firmalarıyla oturup yeni normali tanımlamalıdır. Yurtdışındaki örneklere baktığımız zaman çok daha planlı yürütülüyor bu süreç. Bütün aşamalarının sivil toplum örgütleri ile planlanıp bir yol haritası oluşturuluyor. Biz sektör olarak ülkemizde de böyle bir yol haritasına katkı yapmaya hazırız. Devletin de yere yönetimlerin de katıldığı tek bir ortak platform üzerinden planlamanın yapılması gerekiyor.

PERSONELİMİZİN ÖNEMİ ARTTI

- Tesis yönetimi sektörü insan odaklı bir sektör. Çalışanları salgından korumak adına hangi önlemler alınmalı?

Çalışanların bilinçlendirilmeleri çok önemli. Onlar için sağlıklı çalışma ortamları oluşturmaya çalışıyoruz. İşe giriş sırasında mutlaka ateş ölçümü yapıyoruz. Dışarıdan gelen ziyaretçilere de ateş ölçümü yapıyoruz. Bu önlemler bununla da bitmiyor. Toplu taşımayı kullanan çok sayıda personel var. Toplu taşımayı en aza indirmeye çalışıyoruz. Yine çalışanların iş dışındaki hayatlarına da bakmak gerekiyor. Sosyal mesafeyi korumaları adına onları bilgilendiriyoruz. İş güvenli ve iş sağlığı kültürünün oluşturulması gerekiyor. Salgın bir gün bitecek ama iş güvenliğiyle ilgili şu an oluşan hassasiyet devam etmeli. İnsan odaklı bir sektörüz. Tesis yönetimini çalışanlarından bağımsız düşünmek mümkün değil. Emek yoğun bir iş yapıyoruz. Çalışanlarımız artık önemi artıyor. Örneğin daha önce göz ardı edilen bir merdiven temizliğinin önemini yeni idrak ediyoruz.

- Personel kaybetmeniz gerekiyor bu süreçte…

Öncelikle, mümkün olduğunca işverenleri bilinçlendirerek personel kaybının doğuracağı zararlar konusunda onları uyarmamız gerekiyor. İkinci olarak, en az personelimizin bu süreçten etkilenmesini sağlamalıyız. AVM sektöründeki çalışanlarımız azaltılmak istenirken, sağlık sektöründe personelimize yönelik talep artışı var. Tesis yönetimi firmaları her fırsatı değerlendirip mümkün olduğunca az personelinin zarar görmesini sağlaması gerekiyor.

TEKNOLOJİYİ YAKINDAN TAKİP EDİYORUZ

- Bu süreçte bütün sektörlere dijital dönüşüm çağrısı yapılıyor. Tesis yönetimi sektörü dijitalleşme konusunda şu an ne aşamada?

Dernek üyeleri firmalar teknolojiyi son derece iyi kullanıyorlar. Ama sadece tesis yönetimi firmalarının teknolojiyi kullanması bir yere kadar olumlu. Tesis yönetimi firmalarını yapacağı yatırımlar kadar, hizmet sunduğumuz işverenlerin kendi binalarına da yatırım yapmaları gerekiyor. Bunu yaparlarken de tesis yönetimi firmaları ile koordineli çalışmalılar. Bu yatırımlar tesis yönetimi firmalarıyla birlikte planlanmalı. Burada liderliği üstlenmeye hazırız.

- Son olarak şunu sormak istiyorum, salgın sonrasında sektörü nasıl bir gelecek bekliyor?

Tesis yönetiminde ortada bir hizmet seviyesi vardır. Tesis yönetimi firmaları, müşterilerinin beklentilerini karşılamak için çalışır. Biz burada yeni normali tanımlamak zorunda kalacağız. Hizmet seviyeleri değişecek. Bazı sektörlerde daralma olacak. Örneğin catering firmaları çok etkilendi. Artık insanlar evlerden çalışıyorlar ve bu durumun kalıcı olma durumu da var. Ancak temizlik ve teknik bakım hizmetlerinde ciddi bir artış olacaktır.

 

ds

Yukarı