Ana içeriğe atla

https://www.dsdamat.com/

 

E-TİCARET'TE REKOR BÜYÜME

08.05.2020 - 18:18

Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, pandemi dönemi olarak değerlendirebileceğimiz ilk vakanın açıklanmasından sonra geçen 5 haftanın ortalamasında, Nielsen E-Ticaret Paneline göre pazar büyümesinin ilk iki aylık performansının üç kat üzerine çıkarak %171 olarak gerçekleştiğini belirtti.

Alkaş tarafından düzenlenen; her birinde e-ticaretin farklı ve öncelikli konularının ele alınacağı, perakende sektörünün ve e-ticaretin paydaşlarını sektöre katkı sağlayacak online canlı yayınlarla bir araya getirecek buluşmalar olan FutureCommerce360 Loading’in ilki dijital platformda canlı yayın olarak gerçekleştirildi. Yayında, Nielsen Türkiye “Nielsen E-Ticaret Raporu: COVID-19 Döneminde Online Alışverişçinin Yolculuğu” araştırmasının raporunu ilk kez paylaştı. TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Kübra Erman Karaca, TÜBİSAD’ın “E-Ticaret 2019 Raporu”nu lansman toplantısını sonrası ilk kez bir etkinlikte aktardı.

 

İnternetten canlı yayınlanan oturuma 950 üst düzey sektör temsilcisi katılım gösterdi.

 

1. Globalde olduğu gibi Türkiye’yi de etkisi altına alan Koronavirüs pandemisinin ülkemizdeki ilk 5 haftalık etkisini değerlendiren Nielsen Türkiye Genel Müdürü ve Perakende Grup Başkan Yardımcısı (Doğu Avrupa, Ortadoğu, Afrika & Rusya) Didem Şekerel Erdoğan, pandemi döneminde alışverişçilerin çoklu kanal kullanımının arttığını ve bunun da eticarette katalizör etkisi yarattığını gördüklerini ifade etti.

 

Didem Şekerel Erdoğan, pandemi dönemi olarak değerlendirebileceğimiz ilk vakanın açıklanmasından sonra geçen 5 haftanın ortalamasında, Nielsen E-Ticaret Paneline göre pazar büyümesinin ilk iki aylık performansının üç kat üzerine çıkarak %171 olarak gerçekleştiğini belirtti. “Alışverişçilerin bu dönemde kişisel hijyenlerine ve ev temizliğine verdikleri önemin yanında evde geçirilen sürenin artmasıyla birlikte kuaför ve kişisel bakım ihtiyaçlarını da evde gidermeye başladıklarını gözlemledik” şeklinde ifade eden Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, pandemi döneminde e-ticaret kanalında en hızlı büyüyen ilk 10 kategoriyi paylaştı. Bu kategoriler Saç Boyası, Ağda ve Tüy Dökücüler, Hijyenik Ped, Çamaşır Suyu, Sabun & Duş Jeli, Kağıt Ürünleri, Türk Kahvesi ve Hazır Kahve, Saç Kremi ve Ev Temizlik Ürünleri kategorileri oldu.

 

Pandemi sonrasında da çoklu kanal kullanımının yaygınlaşacağını öngördüklerini vurgulayan Nielsen Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, dijital ve teknolojik fiziksel dönüşüm sürmekle birlikte, özellikle Türk alışverişçisi için belirli ürün gruplarında ürünü dokunarak, hissederek seçmenin hala çok önemli olduğunu ve alışverişçilerin mağaza içindeki deneyimi çok değerli bulduklarını belirtti. Didem Şekerel Erdoğan, tüm bu nedenlerden ötürü, diijital dönüşüme paralel biçimde önümüzdeki dönemde fiziksel mağazaların da alışverişteki önemini korumaya devam edeceklerini vurguladı.

 

Nielsen Türkiye Tüketici Araştırmaları Direktörü Nur Serenli, Nielsen tarafından Nisan ayı içinde Türkiye temsili gerçekleştirilen “COVID-19 Döneminde Online Alışverişçinin Yolculuğu” başlıklı raporun öne çıkan sonuçlarını paylaştı. Online alışveriş sıklığının COVID-19 döneminde arttığına dikkat çeken Nur Serenli, sık alışveriş yapan “alışverişkolik” segmentinin ağırlığının bu dönemde arttığını ve COVID-19 öncesi toplam online alışverişçiler içinde her 10 kişiden 3’ü iken, bu dönemde 4’e çıktığını ifade etti.

 

COVID-19 döneminde online alışveriş içinde market&gıda olarak ifade edilen FMCG ürünlerinin ağırlık kazandığını ifade eden Nur Serenli, market&gıda ürünlerinin tercih sıralamasında 6’ncı sıradan 3’üncü sıraya yükseldiğini belirtti. Serenli, gıda dışı market ürünlerinin de paralel biçimde 10’uncu sıradan 7’inci sıraya yükseldiğinin altını çizdi.

 

Yakın dönemde alışverişçinin gündemine giren ve çok dinamik bir segment olan hızlı teslimat uygulamalarından da bahseden Nur Serenli, hızlı teslimat uygulamaları kullanım oranlarının COVID-19 döneminde anlamlı olarak arttığına tanık olduklarını söyledi. Serenli, araştırma sonuçlarına göre son bir ay içinde hızlı teslimat uygulaması kullanımının %40 arttığını ifade etti.

 

2. TÜBİSAD YÖNETİM KURULU BAŞKANI KÜBRA ERMAN KARACA:

İçinde bulunduğumuz dönemin de gösterdiği gibi, dijital dönüşüme düzenli olarak yatırım yapan sektörler bu olağanüstü süreçte ekonominin, yaşamın sürdürülebilirliğine çok önemli katkılar yaptılar. E-ticaret bu sektörün en çok öne çıkanlarından biri. Kısa bir süre önce kamuoyuyla paylaştığımız raporumuza göre e-ticaret sektörü, 2018’de olduğu gibi 2019 yılında da hem TL bazında hem de dolar bazında büyümesini sürdürdü. 2019 yılında yüzde 39’luk bir büyüme ile 83,1 milyar TL’lik bir hacim büyüklüğüne ulaşılmasını olumlu bir gelişim olarak değerlendirebiliriz.

 

Toplam perakende pazarında online işlemlerin oranı da geçen yıldan bu yıla artış gösteriyor ancak, bizimle birlikte gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin oranı da paralel olarak artıyor. Burada ödeme sistemleri ve altyapılara odaklanabilirsek daha farklı bir ivme yakalayabiliriz.

 

Tüm dünyanın yaşadığı COVID 19 salgını, insanlık için bir dönüm noktası. Bu dönüm noktasından başarıyla geçmemizi dijitalleşme ile sürdürülebilirlik arasında kurduğumuz denge sağlayacak. E-ticaretin bu dengenin en önemli noktalarından birinde konumlanacağına inanıyorum.

 

3. 75 İLDE SUNDUĞUMUZ SANAL MARKET HİZMETİYLE TÜRKİYE’NİN EN YAYGIN ONLİNE GIDA PLATFORMUYUZ

Alkaş Yönetim Kurulu Başkanı Avi Alkaş‘ın moderatörlüğünde yayına katılan Migros Ticaret A.Ş İcra Başkanı Özgür Tort gıda perakende sektöründeki son gelişmeleri değerlendirdi. COVID-19 sürecinde, gıda perakendeciliği sektörünün misyonuna değinen Tort, pandemi sürecinde hizmet veren sektör çalışanlarının öneminin altını çizdi. T.C. Tarım Bakanlığı’nın verdiği destek ve yönlendirme ile pandemi dönemine hazırlıksız yakalanmadıklarına değinen Tort, tedarik zinciri yapılanması ve mağazacılık hizmetinde herhangi bir aksama yaşanmadığını da dile getirdi. Diğer ülkelere kıyasla stok sıkıntı gibi bir durumla karşılaşılmadığına değinen Tort, Sağlık Bakanlığı koordinasyonu ile çalışan sağlığına büyük özen gösterdiklerine dikkat çekti. Yeni uygulamalarla birlikte dönem içerisinde çalışanlara psikolojik destek ve tıbbi danışmanlık hizmetlerinin de verildiğini ifade eden Tort, hijyen koşulları ve dezenfektasyon sürecinde bilinç seviyesini en yükseğe çıkardıklarını belirtti. Online alışveriş, e-ticaretteki artışlara da değinen Tort, pandemi sürecinde Migros Sanal Market’in 23 yıllık tecrübesinin katkılarından bahsetti.

 

Migros Ticaret A.Ş İcra Başkanı Özgür Tort, “Web ve mobilden üzerinden 75 ilde sunduğumuz sanal market hizmetiyle Türkiye’nin en yaygın online gıda platformuyuz. 2018 yılında 30 şehirde sanal market faaliyeti varken, 2020 yılında bu uygulama 60 şehre yayıldı. Pandemi döneminde ise şehir sayısı 75’e ulaştı. En kısa sürede de 81 şehirde elektronik ticaret teslimatı yapacağız. 60 şehir ve 200 mağaza teslimatından 75 şehir, 400 mağaza teslimat modeline ulaşıldı.” diyerek talebin değişikliğine dikkat çekti. Teslimat sayılarında 4.5 kat bir artışa ulaşıldığını belirten Tort, bu dönem 5.000 ek istihdam sağlandığına da değindi. Devasa bir tedarik zinciri örgütlemesi oluşturduklarını ifade eden Tort, Migros’un ürün yelpazesinde yüzde 77’ sinin tarıma dayalı ürünlerden oluştuğunu dile getirdi. Tarım Bakanlığı ile yakın temasta olduklarını, kooperatiflere ve üreticilere destek verdiklerini belirten Tort, üretici ile tüketici arasında doğrudan bağ kuran Dijital Tarım Platformu’na (DİTAP) üye olan ilk perakendeci olduklarını da ifade etti.

 

4. INVEON’UN KURUCUSU VE YÖNETİCİ ORTAĞI YOMİ KASTRO; “Koronavirüs salgınıyla birlikte dijital ticaretin perakende ve tüketim ürünleri sektörlerinin devamlılığını sağlayan tek kanal haline geldiğine tanık olduk... Bu durum hem tüketicilerin dijital hizmet beklentilerini daha da artırdı hem de sektörlerin dijital dönüşümünü hiç olmadığı kadar hızlandırdı. 7 yılda değişmesini bekleyeceğimiz tüketici alışkanlıklarının, sosyal izolasyonda geçen 7 haftada değiştiğini gördük.

 

Bizce Future Commerce, asıl dönüşümlerin zihinsel devrimlerle yapıldığı bir dünya demek. Her sabah yenilemek ve yenilenmek için uyanan liderler demek. Her gün Inveon’u bu felsefeyle şekillendirdiğimizden dolayı ilk FutureCommerce360 Konferansı’nın ardından FC Loading’in de destekçisi ve bir parçası olabildiğimiz için çok mutluyuz” şeklinde konuştu.

 

Inveon Kurucusu ve Yönetici Ortağı Yomi Kastro’nun moderatörlüğünü üstlendiği panelde konuşmacı olarak Hepsiburada.com Ticari Grup Başkanı Mutlu Erturan, İstegelsin.com Kurucu ve CEO’su Sedat Yıldırım ve Ceva Hindistan, Ortadoğu ve Afrika’dan sorumlu İş Geliştirme Kıdemli Başkan Yardımcısı Murat Karadağ yer aldı.

 

Panelde izleyicilere interaktif olarak sorulan “COVID-19 döneminde artan e-ticaret cirolarının yüzde kaçı sonraki dönemde de kalıcı olacak?” sorusuna yüzlerce izleyicinin %5 ila %100 arasında verdiği yanıtların ortalaması “%46” oldu. Yani, sektör liderleri bu artışın %46’sının kalıcı olmasını bekliyor…

 

Konuşmacıların “COVID-19 Sonrasına Hazır Mıyız?” sorusuna yanıt aradığı panelde COVID-19 ile birlikte gerçekleşen önemli değişiklikler, en çok etkilenen kategoriler ve sektörün değişen lojistik ihtiyaçları konuşuldu. Ayrıca COVID-19 sonrası gerçekleşecek dönüşüme ayak uydurabilmek için sektördeki oyuncuların nasıl hazırlanması gerektiği mercek altına alındı. Panel sonunda gerçek zamanlı olarak izleyicilerden gelen sorular da yanıtlandı.

 

5. ALKAŞ GENEL MÜDÜRÜ YONCA AKÖZER: “Alkaş olarak hedefimiz; ürettiğimiz içerikler ile hizmet verdiğimiz sektör temsilcilerine fayda sağlayan ve gündemi takip edebildikleri platformlar sağlamak.

 

Yeni dünya düzeninde konferans ve fuarların da dijital dönüşüme ayak uydurduğu bu dönemde; Kasım 2019’da başarı ile gerçekleştirdiğimiz FutureCommerce360 konferansımızın “Loading” serisinin ilkini 950 sektör temsilcisinin katılımı ile digital platformda gerçekleştirmiş olmaktan mutluluk duyuyoruz .

 

Birçok sektörün işçi alımlarını askıya aldığı bu dönemde yeni istihdam yaratan siz e-ticaret temsilcileri ve bu trende yön verenler ile “Loading” serilerimizi ayda bir kere düzenleyeceğiz.

 

E- Ticaret ve perakende sektörünün 360 derece tüm paydaşlarına yönelik yeni içeriklerin üretileceği bu serinin ilkinde; tüm dünyada süre gelen bu pandemi sürecinde E- Ticaret sekörü nasıl etkilendi? hangi deneyimler ile bu süreci tamamlayacağız? E, Ticaret’deki dengeler nasıl değişti? COVID-19 sonrasındaki yeni normale ne kadar hazırız? sorularına sektörün ön gelen firmalarının çok değerli temsilcileri ile cevaplar bulmaya çalıştık, öngörülerde bulunduk. COVID-19 döneminde online alışverişçinin yolculuğundan bahsettik ve e-ticaretin yükselişi ile ilgili önemli içgörüler paylaştık

 

Perakende, e-ticaret sektörüne yönelik yeni içeriklerin de üretileceği bu platformlarda FutureCommerce360 Loading serimizin bundan sonraki buluşmalarında da geleceğe dair planlar sektör temsilcilerinin katılımıyla ele alınacak.

 

Sektörün sesi olma misyonuyla gerçekleştirilen buluşmalarda; ileriye yönelik planlamalar, yapılması gerekenler, dijital çağ ve gelecek çerçevesinde konuşmaya devam edeceğiz.

ds

Yukarı