Ana içeriğe atla

S

 

Krizler kimi markalar için fırsatlar doğurabilir

12.04.2017 - 16:52

“Kriz dönemlerinde marka olarak ekonomik alt yapıyı kuvvetli tutarak geri çekilmek yerine ön plana çıkmamız durumunda zor günler sonrası tek ayakta olan marka olma şansına sahip olabilirsiniz” diyen Marketing Toys Şirket Sahibi Koray Özdemir, “Bu tür dönemleri, rakiplerin doğal olarak elendiği bir süreç olarak kabul edebilirsiniz” dedi.

Farklı olmak firmaya ne kazandırır? Farklı olmak ve ön plana çıkmak ne gerektirir?
Rekabetin yüksek olduğu bir sektördeyiz. Alışveriş merkezi pazarına yeni giriş yapmak isteyen ancak devamlılığı olmayan firmalar tarafından fiyatlar çok düşürülüyor. Bu nedenle rekabette bu geçici aktörler tarafından zarar görmemek için en büyük silah farklılaşmak. Farklılaşmak için tasarım ve teknolojiyi birleştirerek deneyim oluşturmak çok önemli. Her ajansın yapabildiği sanatçı imza ve mini konser günleri, söyleşiler ya da çocuk atölyeleri yerine konsepti ve hikayesi olan katma değerli projelere yer vermek gerekiyor. Her etkinliğin bir kimliği olması gerekiyor. Kimlikli yani katma değerli etkinlik demek ise hatırlanmak ve farkındalık yaratmak anlamına geliyor. 

Başarılı markaların en belirgin özelliklerinin müşterilerini iyi tanımaları olduğunu dile getirirler. Peki, neden müşteriler iyi tanınmalı? Müşterisini iyi tanımak isteyen marka neler yapar?
Günümüzde müşterileri tanımak gerekiyor. Çünkü pazar koşulları çok hızlı değişiyor. Markaları dijital trendlere göre kolaylıkla izleyebilen müşterinin de ihtiyaç ve davranışları kolaylıkla değişebiliyor.Bu nedenle iletişim departmanları ve markaların da çok hızlı hareket ediyor olması gerekiyor. Markalar trendleri takip emeli, hatta trendler gerçekleşmeden potansiyelleri değerlendirmeli. 
Müşteri yorumlarını takip etmek için çok iyi bir data yönetimi gerekiyor, ama datada detaylara inmek ve analizi derinleştirmek fark yaratan taraf haline geliyor. Artan alışverişler hangi kiracı markaların özelinde oluyor, AVM içindeki yoğunluk ve müşteri izdüşümleri hangi bölümlerde gerçekleşiyor, bir müşteri alışverişte kaç saat harcıyor ve demografik yapısı ne kadar etkili oluyor gibi detaylar fark yaratıyor. 

Her firma yer aldığı sektördeki rakiplerini mutlaka inceler ve analiz eder. Peki, rakip analizlerinin yapılması firmaya ne katıyor? Firmalar neden böyle bir çalışmaya ihtiyaç duyuyor? Doğru rakip analizlerinin oluşturulması için sizce neler yapılmalı, nelere dikkat etmeli?
Bir markanın pazar payını kaybetmesindeki en önemli etken pazara yeni giriş yapan agresif marka ya da mevcut rakip markanın yeni bir atılım yapması olarak değerlendiriliyor. Bu kayıplar gerçekleştikten sonra markanızın hareket etmesi ve kaybedilen payı geri alması daha zor oluyor, ama rakibi tanıyan ve önceden tahminde bulunan marka kendi payına yapılan saldırıları kolaylıkla savurabiliyor. 
Biz Marketing Toys olarak yeni teknoloji ve konseptleri getiren taraf olsak da mutlaka bu farka güvenmeyerek rakiplerimizi de yakından takip ediyoruz. Yapılan etkinlikleri inceleyerek ilerde rekabetimizi zorlayacak etkenleri dikkate alıyoruz. 

Malum ülkemiz oldukça sıkıntılı süreçlerden geçti, hala bu süreçlerin etkisi de devam ediyor. Peki, markalar bu süreçleri en az hasarla nasıl atlatabilir? Yapılması gerekenler neler?
Zor dönemler markalar için öldürücü dönemlerdir. Özellikle kriz dönemleri için altyapısı sağlam olmayan ve anlık döner sermayelere güvenen markalar hızlı bir çöküş içerisine girebiliyor, ama kriz aynı zamanda birçok marka için de bir fırsata dönüşebilir. Kriz dönemlerinde marka olarak ekonomik alt yapıyı kuvvetli tutarak geri çekilmek yerine ön plana çıkmamız durumunda zor günler sonrası tek ayakta olan marka olma şansına sahip olabilirsiniz. Bu tür dönemleri, rakiplerin doğal olarak elendiği bir süreç olarak kabul edebilirsiniz. Bu büyük bir emek ve yatırım gerektiren bir süreçte olsa kriz dönemlerindeki markaların cesareti mutlaka ödüllendirilecektir. 

n

Yukarı