Ana içeriğe atla

S

 

Farklı olmak ne kazandırır?

13.04.2017 - 09:38

“Farklılaşmak, firmaya içinde bulunduğu iş piyasasında rakipleri karşısında güçlü durabilmeyi ve diğer firmaların da size olan inancını da yükseltir” diyen MaproWorld İş Geliştirme Sorumlusu Ayfer Garip, aynı zamanda firmaların farklılaşma ile daha çok müşteri kazanacağını dile getirdi.  

Farklı olmak firmaya ne kazandırır? Farklı olmak ve ön plana çıkmak ne gerektirir?
Farklı olmamak, daha doğrusu ürünler, sunulan hizmet, vs. gibi unsurların taklit edilmesi ve giderek birbirine benzemesi müşteri sadakatini azaltır ve fiyatları düşürür. Bu da karlılığı büyük ölçüde ortadan kaldıran ciddi bir sorundur. Farklılaşmak ise; firmaya içinde bulunduğu iş piyasasında rakipleri karşısında güçlü durabilmeyi ve diğer firmaların da size olan inancını da yükseltir. Tasarımda, sunulan hizmet şeklinde fark yaratmak, yenilikleri takip edip bunları hızlı bir şekilde uygulamak firmanın kapasitesini artıracak ve ön planda olmasını sağlayacaktır. Farklılaşmak, firmanın daha çok müşteri kazanmasına ve daha çok fiyat yükseltebileceği anlamına gelir.

Önemli olan bilinirlik değil, doğru bilinirliktir. Bu anlamda doğru marka iletişimi ve imaj için neler yapılmalı? 
Doğru marka iletişimi ve imaj için marka tescille koruma altına alınmalı ve kalıcı bir değer yaratılmalı... Doğru marka iletişimi tanıtım ile sağlanır. Birçok firma tanıtım çalışmaları yapar, ama marka olamamıştır. Marka, tüketicinin zihninde bir kelimeye sahip olmaya çalışmalıdır. Kelimeye sahip olduktan sonra, rakibin o kelimeyi o markadan söküp atması imkansız... Önemli olan ticari başarıyı yakalamak, verimlilik ve toplam kaliteyi sağlamaktır. Müşterinin bir ürünü satın alabilmesi için, o ürünün farkında olması gerekir. 

Başarılı markaların en belirgin özelliklerinin müşterilerini iyi tanımaları olduğunu dile getirirler. Peki, neden müşteriler iyi tanınmalı? Müşterisini iyi tanımak isteyen marka neler yapar?
Müşterinin ne istediğini bildiğiniz, rakibinin henüz yapmadığını yapmaya başladığınız anda farklılaşma başlar. Müşterinin istediklerini, müşterinin gözünden bir bakış açısıyla yaklaşmak gerekiyor. Bunun için müşteri ile birebir temasa geçilmeli, kimlik ve iletişim bilgileri alınmalı ve tüm bunların bir veri tabanında toplanması gerekir. Müşteri memnuniyet ve şikayetlerinin alınıp değerlendirilmesi, sürekli müşteri sadakatinin sağlanabilmesi için önemli kriterlerdendir. Satın alma ve karar süreci her ürün veya hizmet için aynı olmayacağı gibi, müşteriden müşteriye de değişkenlik gösterir.  

Her firma yer aldığı sektördeki rakiplerini mutlaka inceler ve analiz eder. Peki, rakip analizlerinin yapılması firmaya ne katıyor? Firmalar neden böyle bir çalışmaya ihtiyaç duyuyor? Doğru rakip analizlerinin oluşturulması için sizce neler yapılmalı, nelere dikkat etmeli?  
Firmalar pazara girmeden önce ürün veya hizmetin geliştirilme yolunun belirlenmesi, pazara girdikten sonra ise rakiplerinizin herhangi yeni bir durum karşısında yapacakları eylemleri tahmin etmemize yarar. Rakip analizi yapmak pazarda elimizi güçlendirir ve her duruma karşı hazır olmamızı sağlar. Doğru rakip analizlerin yapılması için rakiplerin müşteri gözüyle incelenmesi, güçlü ve zayıf yanlarının çıkartılması gerekir. Örneğin; toplumsal bir değişimde rakip nasıl ayakta durur? Bu değişim onlar veya sizin için bir fırsat mı yoksa tehdit mi oluşturuyor? gibi soruların yanıtlarını elde etmiş olursunuz. 

Malum ülkemiz oldukça sıkıntılı süreçlerden geçti, hala bu süreçlerin etkisi de devam ediyor. Peki, markalar bu süreçleri en az hasarla nasıl atlatabilir? Yapılması gerekenler neler?
Markalar hızlı hareket etmeli, gelişmeleri yakından izlemeli, müşteri memnuniyetini ön planda tutmalı, ürünlerin gerçek değerini fiyatlara yansıtmalı ve nakit akışına önem vermelidirler. Ürün geliştirmek ve var olan ürünleri nasıl daha verimli hale getirebiliriz üzerinde çalışmalıdırlar.
 

GGG

Yukarı