Ana içeriğe atla

S

 

Hızlı olmak başarı kriteri mi?

16.01.2017 - 12:06

Vitamin Simit Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Faruk Aksakalllı: “Bir firma için yılda 1 mağaza açmak çok hızlı iken bir başkası için yılda 5 mağaza açmak yavaş olabilir. Genel algılananın aksine, en hızlı her zaman en başarılı olmayabilir” dedi. 

Günümüzde varlığı yoğun bir şekilde hissedilen rekabete yönelik yapmış olduğunuz çalışmalar nelerdir? Rakiplerinizden ayrışmak adına neler yapıyorsunuz?
Genel olarak şubeleşmeye giden markalarda birçok standart zamanla o günün şartlarına göre değişmeye başlar. Bizim üründen hizmete kadar farklı başlıklarda benimsediğimiz ve uygulamaya çalıştığımız standartlarımız var. Sonuç olarak müşterilerimiz Vitamin’de sürpriz yaşamayacaklarını, aradıklarını umdukları biçimde bulabileceklerini bilirler. Belki ilk bakışta bu rakiplerden ayrışmak adına çok yenilikçi olmayan bir yöntem olarak görülebilir fakat birçok zincir mağazada benzer meselelerden şikayetler olduğunu bildiğimiz için sürdürülebilir ve ölçülebilir kalite anlayışına sahip olmanın bizi orta vadede rakiplerden ayrıştırmaya başlayacağını düşünüyoruz.

Evet, global dünyada yaşıyoruz ve zaman insanlar için olduğu kadar firmalar için de çok önemli. Bu nedenle hızlı olmak firmaların adeta olmazsa olmazı… Hızlı olmanın koşulu da tabii ki şubeleşmek… Peki, şubeleşirken dikkat edilmesi gereken unsurlar neler?
Hızlı olmak konusu maalesef hep sermaye odaklı işlendi. PR pastasından en büyük dilimi kapmanın ilk akla gelen yolu hızlı mağazalaşmak olduğu için sektördeki eğilimin bu yönde olması normal karşılanabilir. 
Hız kavramı görecelidir ve her anlamdaki birikimlerinizde ve plana bağlı belirlenen bir parametre olarak iş modelinizde yer almalıdır. Bir firma için yılda 1 mağaza açmak çok hızlı iken bir başkası için yılda 5 mağaza açmak yavaş olabilir. Genel algılananın aksine, en hızlı her zaman en başarılı olmayabilir. 
Şubeleşmede belli bir hızı yakalama konusunda bizce en önemlisi, yönetim ve iş modelinin karmaşıklığının mağaza sayısı arttıkça doğrusal olarak değişmesidir. Bunu sağlamanın ilk adımı, mağaza içindeki tüm karmaşık ve ölçülemeyen süreçlerin optimize edilerek, açılan her yeni şubede uygulama kolaylığına olanak sağlamaktır. Aksi takdirde büyüyen bir sorunlar yumağına dönüşme ihtimali oldukça yükselebilir.

Bir diğer konuda lezzet meselesi… Çoğu zaman firmalar hızlı olmak için lezzetlerinden fedakarlık edebiliyor. Sizce bu ne kadar doğru bir yaklaşım? Her iki kriteri karşılamak adına firmalar bir şey yapamaz mı ya da neler yapılabilir?
Biz bu ikisinin beraber olamayacağını ve bunun bir tercih olduğunu düşünüyoruz. Butik lezzetler sunmak her zaman arka tarafta ciddi emek ve maliyetlere katlanılması demek. Şubeleşmenin merkezinde ise tüm yüksek maliyetlerin mağazadan uzaklaştırılarak paylaştırılması var. Bu konuda doğrusu budur demek mümkün değil. Başarının nasıl tanımlandığından tutun değer yargılarına kadar hepsinin pay sahibi olduğu bir tercihtir. Bu tercih sanılanın aksine sadece işletmecilerin değil aynı zamanda müşterinin tercihidir. Müşterilerin çoğunluğu en iyi lezzeti ve hizmeti aramayı bıraktıkça, işletmeciler müşterinin arayışlarına göre kendini eviriyor. 

Özellikle AVM’lerde büyüyen firmalar bir adım önde olmak adına, personel giydirme, AVM girişinde broşür dağıtma, AVM içerisindeki indoorlara reklam verme gibi bilindik yöntemlere başvuruyor. Peki, bu yöntemlerin dışında müşteriye ulaşmak için firmalar neler yapabilir?
Bu sorunun cevabı detayında iş modeline ve hedef kitleye göre çok değişik alt dallara kırılıyor ama en genele hitap eden bir çözüm olarak müşteriye erişmek için mobil platformlardan daha fazla yararlanılması diyebiliriz. Daha da özetlersek, insanların en çok data ürettiği platformalar nerelerse bu noktaların takip edilerek buralarda mutlaka var olmak gereklidir. Demek istediğimden bir mobil uygulamamız olsun sonucu çıkarılmasın. Genel olarak her ayağı düşünülmüş bir mobil stratejiden bahsediyorum. Birbirini tamamlayan adımlardan oluşan bir mobil strateji sadece yeni müşteri anlamında değil mevcut olanların sadakat oranını da artıracak ciddi bir avantaj elde edilmesini sağlayabilir.
 

GGG

Yukarı