Ana içeriğe atla

playpark

 

FRANCHISE’DE EN ÖNEMLİ ETKEN “YÖNETİM”

26.06.2018 - 18:13

UFRAD Franchising Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Mustafa Aydın, “Franchise zincirlerin gelişmesindeki en önemli etken, yönetimdir. Vasat yönetilen bir zincir büyüyemez, markalaşamaz, hatta rakipleri büyüdükçe o küçülür. İyi yönetilen bir zincir sıfırdan yola çıksa bile marka olur.” diye konuştu.

Türkiye’de franchising markalara sağladığı avantajlardan bahseder misiniz?
Franchising sistemi; yatırımcının, marka sahibinin yıllarca kurumsallaşmak için çalıştığı bilgi birikimini kullanıp bulunduğu bölgede fırsat eşitliği yaratarak iş sahibi olmasını sağlıyor.
Franchising sisteminin bu hızlı büyümesinin nedenleri arasında, sistem için gerekli sermaye tutarı, girişimcinin motivasyonu, sistemin standart olması, kabul görmüş bir marka ve kontrol mekanizmasını sayabiliriz. 
Günümüzde müşteriler, zamanı etkin kullanmak istiyorlar. Dolayısıyla en kısa zamanda kaliteli mal ve hizmet satın almayı arzu ediyorlar. Bu da kalitesini ve markasını kabul ettirmiş ürünlerin satıldığı mağazalardan alışverişle mümkün oluyor. Bu aşamada franchising’in önemi bir kez daha ortaya çıkıyor.
Franchise almanın avantajları;
•Markalı, itibarlı bir iş sahibi olmanın yoludur. 
•İşinde bağımsız olmak demektir.
•Yatırımının hızlı geri dönmesidir.
•Yaşamak için tatmin edici gelir sağlar.
•Denenmiş, kendini kanıtlamış, az riskli bir iş kurulur. 
•Düşük maliyetle yüksek gelir sağlanır. 
•Rahat satılacak tanınmış marka alınır.
•Kolay bulunan, beklentileri sınırlı, kolay mutlu edilen, hazır müşteri gelir.
•Geniş bir korumalı bölge verilir. 
•İşletme sorunları yaşadığında arkasında danışabileceği bir kurum olacak.
•Bilmediğini öğrenir, gerektiğinde danışabileceği bir kadro olur. 
•Yatırımda ve tedarikte sorun yaşamaz.
•Pazarlamada ana firma ne yapacağını bilir, yardımcı olur. 
•Anlaşma katı olsa bile uygulaması yumuşak olacak, sıcak ilişkiler kurulacaktır.

Franchise pazarına girmek isteyenler hangi kriterlere dikkat etmeli?  
Franchise zincirlerin gelişmesindeki en önemli etken, yönetimdir. Vasat yönetilen bir zincir büyüyemez, markalaşamaz, hatta rakipleri büyüdükçe o küçülür. İyi yönetilen bir zincir sıfırdan yola çıksa bile marka olur. Alışveriş merkezlerinin markalara yer vermesi de, franchise zincirlerin gelişmesindeki en önemli etkenlerden biri. Müstakil perakendecilerin sürekli yaptıkları hatalar ve ihmaller, franchise zincirlerin tüketiciler tarafından tercih edilmesinde ve gelişmesindeki diğer bir önemli etken.

Türkiye’de franchise konusunda nasıl bir gelişme görülüyor? Önümüzdeki 5 yıllık süreçte franchise ile ilgili neler yaşanacak öngörülerinizi aktarır mısınız?  
Franchising sistemi, bugün itibariyle hem Türkiye’de, hem de dünyada en çok kullanılan girişimcilik uygulamalarından biri. Sistem, girişimcinin yalnızlığını ortadan kaldırarak, kendi işini kurmanın getirdiği riskleri azaltıyor. İşletmeler için standart yönetim, muhasebe, satış ve stoklama fonksiyonları mümkün oluyor. Dolayısıyla bu sistem, her geçen yıl daha da gelişmekte ve büyümektedir. Sisteme olan ilginin artması, ülke ekonomimiz açısından birtakım yeni açılımları beraberinde getirirken, ülkemize yeni yatırımları da kazandırıyor.
Güçlü ekonomisiyle yükselen bir değer olmaya devam eden Türkiye’de franchise sistemi tüm dünyada olduğu gibi her geçen zaman içinde büyüme eğilimini sürdürüyor. Bugün ulaştığımız rakamlar, franchising sisteminin gelecekte daha da yaygınlaşacak bir iş modeli olacağını gözler önüne seriyor. Sistemin bilhassa hem markaların büyümesine hem de yatırım yapılan ülke ekonomilerine de önemli bir katkı sunduğu/sunacağı aşikardır… 
Sektörümüz dünyada olduğu gibi ülkemizde de hızla büyüyor. Tüketici artık kalite, marka , her lokasyonda aynı seviyede servis gibi konularda çok bilinçli ve beklentileri yüksek. Bu sebeple franchise markaları her geçen gün daha fazla ilgi görüyor. Yatırım yapmak isteyenler için de doğru marka ile işbirliği karlı ve az riskli iş imkanı anlamına gelmekte ki bu da sektörümüzün gelişiminde büyük bir etken.

2018 yılı girişimcilik açısından sizce nasıl geçiyor? 
2017 yılı yerli markalarımız için daha verimli geçti. Yurt dışı markaların gelişinde görülen azalma yerli markalarımıza daha fazla gelişme ve büyüme fırsatları yarattı. 2018 yılında yabancı markaların ilgisinin arttığını görüyoruz. Aynı zamanda Türk markalarına yurt dışı yatırımcıların ilgisi de artıyor. Bu memnuniyet verici , zira dış pazarlara markalarımızın açılımını çok önemsiyoruz. Franchising sistemi global marka haline gelmek, farklı ülkelerde büyümek için en başarılı iş modeli.

UFRAD olarak sizin bu sektördeki temel amaçlarınız neler?
UFRAD Franchising Derneği, 1991 yılından beri; başarısını ispatlamış markaların dinamiğini girişimci ruha aktarmasını destekleyerek; ülkemiz yatırımcılarının markalaşmaya yönlendirilmesine, yerli markaların teşvik edilerek uluslararası pazarlarda yer edinmesine ve rekabet şansı yakalamalarına hissedilir katkılar sağlıyor. Dünyanın en köklü franchising derneklerinden biri olan UFRAD, bugün sayıları 250’ye yakın uluslararası statüye sahip güçlü firmayı çatısı altında toplamış bulunuyor. .UFRAD olarak franchise veren zincirlerin ülkemiz ekonomisine kalıcı fayda sağlaması için franchise sistemlerini tam kurmalarını ve doğru işletmelerini gerekli görüyoruz, eğitimlerimizle destekliyoruz ve sistem değerlendirme programı ile markalarımızı dünya standartlarına taşıyoruz. Öncelikli hedefimiz markalarımızın global pazarlarda hak ettikleri yeri almaları için çalışmalarımıza devam etmek ve Türkiye ekonomisine daha fazla katkı sağlayabilmektir.

playpark

Yukarı