Ana içeriğe atla

S

 

Doğru marka karması riskleri minimize eder

16.01.2017 - 11:55

Somunarası İş Geliştirme Uzmanı Nino Kavara: “Bugünün koşullarında bir AVM yatırımı yapmak hem zor hem de riskli fakat bu riski minimumda tutmanın, sürdürülebilir ticari koşulların yanı sıra doğru ve istikrarlı marka karmasından geçtiğini düşünüyoruz” dedi. 

Varolan bu sorunu ortadan kaldırmak adına hem markalar hem de AVM’ler neler yapmalı? 
Bu konuda genel bir değerlendirme yapmak doğru değil. Her AVM ayrı dinamikler içinde olan yapıdır ve her biri ayrı ayrı değerlendirilmeli. Yapılacak en önemli ve etkili hamle, AVM ve marka yetkililerinin farklı bakış açılarından SWOT analizi yapmak olacaktır. Kabul ediyoruz ki bugünün koşullarında bir AVM yatırımı yapmak hem zor hem de riskli fakat bu riski minimumda tutmanın, sürdürülebilir ticari koşulların yanı sıra doğru ve istikrarlı marka karmasından geçtiğini düşünüyoruz. 

Bünyesine farklı lezzet ve markaları katan bir AVM’nin avantajları sizce neler olabilir? 
Bir food courtun ulusal ve global markalardan oluşan olmazsa olmaz lokomotif işletmeleri vardır, bunları az çok hepimiz biliyoruz fakat bunların dışında özellikle ulusal markaları seçerken çok dikkatli olunması gerekiyor. Ülkemizin köfte, çorba, döner, kebap gibi genel damağımıza uygun lezzetleri bir de ciğer, hamsi, midye gibi yöresel lezzetleri var, bu tür detaylara dikkat edilip, kurumsal olması kaydı ile genel damak tadımıza hitap eden marka ağırlıklı bir food court yapılırsa daha geniş müşteri kitlelerine hitap edilir ve AVM daha ticari olur. Aynı durumlar global markalar için de geçerli, örneğin Amerikan fast food markaları ülkemizde çok başarılı, ayrıca İtalyan ve Balkan damak tadı bize çok yakın ancak Uzak Doğu mutfağı tabanlı işletmelerin genel olarak beklentilerin altında olduğunu görüyoruz. 

Büyümek ve zincirleşmek isteyen pek çok marka ve franchise’ların en büyük engeli kiralama sorunu… Peki, bu sorunun altında yatan etmenler sizce neler olabilir? 
Aslında kiralama sorunu yok, her marka bir şekilde kiralama yapıyor ve pazarda yer alıyor. ‘’Doğru ve fizibıl kiralama’’ sorunu var. Bu durumlarda birinci görev marka yetkililerine düşüyor. Franchising yatırımcılarının çoğu bu sektöre yabancı, bu nedenle franchising’i seçiyorlar. Dolayısıyla doğru yönlendirilmeye ihtiyaçları var. Gerçekçi rakamlarla işletme fizibilitesi yapılmalı, hatta iyi, orta ve kötü senaryoları gösteren fizibilite tabloları yaparak, yakınlardaki benzer işletmelerin durumlarını değerlendirerek yatırımcılarının da fikirleri alınmalı. 

n

Yukarı