Ana içeriğe atla

 

AVM

SADECE MODA DEĞİL, TEKNOLOJİ DE ÜRETİYORUZ

05.02.2021 - 09:57

Türk hazır giyim sektörünün önde gelen markalarından DeFacto, teknolojiye yaptığı yatırımlarla dikkat çekiyor. Fijital Akıllı Mağaza konseptiyle fiziksel perakendeyle dijital satın alma fırsatı birleştiren DeFacto, e-ticarette de hızlı bir şekilde büyüyor. DeFacto, dijital altyapısını kurarken, yazılımlarını kendi üretiyor. “Biz sadece moda üreten değil, aynı zamanda teknoloji de üreten bir şirketiz.” diyen DeFacto CGO ve COO’su Serdar Ersoy ile büyüme stratejilerini ve hedeflerini konuştuk.

DeFacto olarak 2020 yılını nasıl tamamladınız?

Hazır giyim ve tekstil, geçtiğimiz mart ayı itibarıyla hem dünyayı hem de ülkemizi derinden etkileyen Covid-19 salgınından en çok etkilenen sektörlerin başında geliyor. Bu süreç iş yapış biçimlerimizden tüketicilerin beklentileri ve satın alma tercihlerine kadar büyük bir değişime yol açtı. Bu değişim sürecinin elbette tüm sektör oyuncuları gibi bizim planlarımızda da çeşitli etkileri oldu.

DeFacto olarak son yıllarda istikrarlı bir büyüme performansı yakaladık. Geçmiş verilere baktığımızda, son 3 yılda her yıl için ortalama yüzde 35 büyüme performansı sergiledik. 2020 yılı için de benzer bir büyüme öngörümüz vardı ve hatta ilk çeyreğinde de benzer performansı yakaladık. Ancak salgın beklentilerimizde değişikliğe neden oldu. Türkiye’de ilk vaka görülmesiyle birlikte mağazalarımızı kapatma durumunda kaldık ve yaklaşık iki ay boyunca kapalı kaldı. Bu durum büyümemizi etkiledi.

Mayıs ayının ilk haftasında cadde mağazalarımızı açtık ve bir hafta içerisinde geçen yılın aynı döneminde elde edilen cironun yüzde 75’ini elde ettik. Ardından 11 Mayıs’ta açılan üstü açık AVM’lerdeki mağazalarımız, geçen yıl aynı dönemde ede edilen cirodan yüzde 5 eksik ciro yaptı. Neredeyse ikinci hafta geçen yılki ciromuzu yakaladık. Bu süreçte müşteri sayısı, bir başka ifadeyle trafik düştü ama sepetteki ürün sayısı arttı. Haziran ayında yeni normal sürecinin başlamasıyla birlikte trafiğimiz de artmaya başladı. Şu an pandeminin ilk dönemindeki beklentilerimizin üzerinde devam ediyoruz.

aa

‘FİJİTAL AKILLI MAĞAZA’ KONSEPTİMİZİ HAYATA GEÇİRDİK

Bize daha fazla çeviklik kazandıracak ve yalın bir organizasyon planlamasına pandemi süreci öncesinde başlamıştık. Bu kapsamda tüm pazarlara sadece offline mağazalar olarak değil hem fiziksel hem de dijital, yani “fijital” olarak baktığımız Akıllı Mağaza konseptimizi hayata geçirdik. Özellikle son dönemde yaşadığımız süreçler bizi bunu çok daha hızlı şekilde stratejimize adapte etmeye ve yeni büyüme stratejimizi ‘fijitalleşme’ üzerine kurmaya yönlendirdi. Pandemi döneminde tüketicilerin beklentilerine yönelik aksiyonlar almaya da devam ettik. Artan evden çalışma, bireylerin rahatlık ve şıklığı ulaşılabilir fiyatlarla bir arada bulma isteği ve sağlıklı yaşam trendinin dünya genelinde yükselmesi nedeniyle, her tarza uygun aktif spor, ev ve iç giyim ürünlerinden oluşan, tam 5 yıl önce patentini aldığımız yeni markamız DeFactoFiT’i tanıttık. Yaklaşık 2.000 ürünü 60 ülkede ve 200’ü aşkın mağazamızın yanı sıra online mağazamızda da fit görünmek isteyen, “Ben fitim!” diyen tüm müşterilerimize sunmaya başladık.

Geçtiğimiz yıllarda yaptığımız müşteri odaklı yatırımların olumlu dönüşlerini salgın sürecinde aldık. Bu yatırımlara devam etmeyi ve umarız ki bu salgını en sağlıklı şekilde atlattıktan sonra da müşterilerimizin tercih ve beklentilerine yönelik dönüşümleri gerçekleştirmeye devam edeceğiz.

2021’e ilişkin büyüme hedefiniz nedir?

2020 yılında daha önce aklımıza dahi gelmeyecek, global ölçekte bir salgın tecrübe ettik. Yaşadığımız birçok olumsuzluğa rağmen yeni normal olarak tanımladığımız dönemle birlikte başlayan toparlanma, yeni yıldan daha umutlu olmamızı sağlıyor. Elbette 2021 yılı için de pandeminin seyri ve aşı çalışmaları önemli birer belirleyici olacak.

Türkiye, dünyanın beşinci büyük hazır giyim tedarikçisi olarak global pazarda dikkat çekici bir konumda bulunuyor. Bu avantajla beraber, önümüzdeki dönemde hazır giyimde Avrupa’da daha fazla söz sahibi olabilir, üretim gücü ve lojistik kapasitemizi doğru kullanırsak pandeminin yarattığı sıkıntıları lehimize çevirebileceğimize inanıyorum.

tt

50 ÜLKEDE ONLİNE SATIŞ YAPIYORUZ

15 yılı aşkın tarihimizle, genç bir moda markasıyız. Dünyada 60 ülkede varlık gösteren, 14 binden fazla kişiye istihdam sağlayan, inovatif gelişmeleri ürünlerine yansıtabilme refleksine sahip bir marka olarak yeni yılda da planlarımızı dijital ve müşteri odaklı olarak oluşturduk. Yurt içi projelerimizi hayata geçirirken, yurtdışındaki online kanallarımızı büyütmek için de yatırımlarımızı hızlandırdık. Şu an 60 ülkede dijital satış kanallarında varız. Bunu daha da arttırmak için planlarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Hedefimiz bu yıl geçen seneki ciroyu yakalamak ve eğer süreç olumlu seyrederse yüzde 10 seviyesinde üstüne çıkmak.

Bunun yanında dijitalleşme de kritik önem taşıyor. Dünya beklenenin çok daha üzerinde bir hız ve güç ile dijitalleşiyor. Dijitalleşmeye doğru ve gerekli şekilde uyum sağlamak da markaların büyük rekabet ortamı ve hızlı pazar dinamikleri içinde gücünü koruması için en öncelikli adımlardan biri olarak öne çıkıyor. Biz de dijitalleşmeyi odağımıza alıyoruz.

DeFacto olarak 2005 yılında İstanbul’da açtığımız ilk günden bugüne dek, ekip ruhunu yakalamayı ve gerçek bir takım olabilmeyi işimizde en ön planda tuttuk. Mağazacılık tarafında yaptığımız inovasyonlar ile teknolojiyi değerli çalışanlarımızın mobil telefonlarına kadar indirgedik.

gg

MODADA DÜNYA MARKASI OLACAĞIZ

Stratejimiz doğrultusunda günümüzün gerekli kıldığı dijital dönüşümü iş yapış süreçlerimizin her alanında uygulamaya yönelik adımlar atarak ve kusursuz müşteri deneyimi sunmakta kullandığımız yapay zekayı daha ileriye taşımaya odaklanarak, ulaşılabilir modada dünya markası olma hedefimizi önümüzdeki dönemde gerçekleştirebileceğimize inanıyoruz.

İnovatif gelişmeleri ürünlerine yansıtabilme refleksine sahip bir marka olan DeFacto olarak geleceğe ve yarının beklentilerine hazırız. Planlarımız, her zaman daha farklı ve yenilikçi versiyonlarımız ile müşterilerimizin yanında olmaya devam etmek.

Bu süreçte dijital dönüşüm markaların olmazsa olmazlarından. Dijitalleşme yatırımlarınızdan bahsedebilir misiniz?

Dijitalleşme her sektörü olduğu gibi perakendeyi de direkt etkiliyor. Deneyim ve müşteri memnuniyetinin hızlı şekilde bir araya getirilmesi, tüketici eğilimleri açısından oldukça etkili bir yöntem olarak öne çıkıyor. Artan ürün çeşitliliği, mağaza sayıları ve değişen müşteri talepleri nedeniyle doğru ürünü, doğru zaman ve ortamda müşteri ile buluşturmak perakende sektörünün en büyük önceliği haline geldi. Özellikle pandemi döneminde online alışverişin yükselişe geçmesi ile müşterilerin satın alma karar mekanizmaları da değişmeye başladı. Artık yeni teknolojiler ile verimliliği ve satışları aynı anda artırmak mümkün oluyor.

Perakende sektöründe dijital dönüşüme önemli bir yatırım söz konusu, ancak yatırım alanları ve çeşitlilik her gün artıyor. Bu kapsamda gelişmeleri doğru takip etmek ve hızlıca hayata geçirmek değer kazanıyor. Bunun için de markaların dijitalleşmeye yatırım yapması oldukça önemli. Türkiye, dünyanın beşinci büyük hazır giyim tedarikçisi olarak global pazarda dikkat çekici bir konumda bulunuyor. Bu kapsamda günümüzün gerekli kıldığı dijital dönüşümü iş yapış süreçlerimizin her alanında uygulayarak, bu gücü aynı zamanda dijitalleşme başarısında da koruyabileceğimize inanıyorum.

ff

DİJİTALLEŞME HER ZAMAN ODAĞIMIZDA

DeFacto olarak dijitalleşme odağımızda yer alıyor. Biz sadece moda üreten değil, aynı zamanda teknoloji de üreten bir şirketiz. Kuruluşumuzdan 3-4 yıl sonra DeFacto Teknoloji’yi kurduk. DeFacto Teknoloji’de çalışan 200 Ar-Ge mühendisimiz şirketimizin kullandığı teknoloji ve uygulamaları geliştiriyor. Kullandığımız yazılımların yaklaşık yüzde 80’i kendimize ait. Bu sayede birçok akıllı projeyle müşterilerimize yeni ve kapsamlı çözümler sunabilme imkanı buluyoruz.

Tüm geliştirme süreçlerimizi sanal zeka bakış açısıyla değerlendiriyoruz. Her yeni güncellemede dijitalleşme entegrasyonunu akılda kalacak şekilde tasarlıyoruz. Örneğin Türkiye’de bir ilk olarak dijital akıllı depo projemizi hayata geçirdik. Çerkezköy’de tam otomatik akıllı bir depo yaptık. Bu depoyu tamamen robotlarla ve kendi mühendislerimizin yaptığı yazılımlarla yönetiyoruz. Türkiye’deki online kanalımıza müşterilerimize daha iyi bir deneyim sunabilmek için her gün yeni bir özellik ve deneyim noktası ekliyoruz. Omnichannel’ın müşterilerimiz tarafından en iyi şekilde deneyimlemesini sağlayacağız.

HEDEFİMİZ ‘FİJİTAL’ BÜYÜME

Dijitalleşme konusunda geçtiğimiz yıllarda yaptığımız yatırımların katkısını pandemi döneminde deneyimledik. Bu süreçte beklenenden de hızlı ve net bir şekilde gördük ki, gelecekte artırılmış gerçeklik ve yapay zeka teknolojileri hayatımızın tamamında olacak. Hazırlıklarımızı buna göre yapıyoruz. Tüm pazarlara hem fiziksel hem de dijital olarak yani Fijital olarak bakıyoruz, bu yaklaşımın örneği olan fijital ve akıllı mağazaları hayata geçiriyoruz. Bu doğrultuda, ilk fijital mağazamız, yani bu konseptimizin ilk örneği DeFacto Akıllı Mağaza Eylül 2019’da İstanbul’da açıldı. İlk Fijital mağazamızı da Kasım ayının sonunda Torium AVM’de açtık. Çok yakında hiçbir ürünün olmadığı ve sadece deneyim alanlarının bulunduğu, kıyafetleri anında üzerimizde görebildiğimiz, beden önerebilen ekranların kullanıldığı mağaza konseptleri sunacağız.

SÜRDÜRÜLEBİLİR ÇEVRE BİLİNCİNE KATKI SAĞLIYORUZ

DeFacto olarak 5 yıldır Birleşmiş Milletler’in Global Compact İlkeleri imzacısıyız. Doğaya ve insana karşı duyarlı ve sorumlu bir kurum olarak bunu gerek kurumsal sosyal sorumluluk projelerimiz ile gerekse sattığımız ürünlerle müşterilerimize anlatıyoruz. Örneğin ‘Hayat Güzeldir’ koleksiyonuyla sürdürülebilir çevre bilincine katkı sağlıyoruz. Su tasarrufu sağlayan, plastik atıklar ve geri dönüşümlü kumaştan üretilen koleksiyonumuzla doğanın korunmasına yardımcı oluyoruz. Her yıl ciromuzun yüzde 5’ini bu özel koleksiyonumuzdan sağlıyoruz. Tüm bu etkenler uluslararası otoriteler ve finans kuruluşları tarafından takdirle karşılanıyor

Z kuşağı dediğimiz yeni nesil müşterilerimizi anlamaya, iletişimimizi onların arzu ettiği şekilde yapmaya gayret ediyoruz. Sosyal ve dijital medya kanallarının tamamını çok etkin şekilde kullanıyoruz. Mesela birçok insan ve kurum halen TikTok’u anlamaya çalışırken platformda fenomen bir marka haline geldik. Gençlerin taleplerini, isteklerini okuyarak, onlara özel, istedikleri gibi ürünler tasarlıyoruz.

ONLİNE SATIŞLARIMIZ YÜZDE 250 ARTTI

Bu dönemde internetten satışlarda da büyük artış yaşandı. DeFacto olarak e-ticarette ne durumdasınız?

DeFacto.com’u Ekim 2012 itibarıyla yayına aldık. Kısa süre içerisinde Türkiye’nin en çok ziyaret alan, en çok süre geçirilen hazır-giyim sitelerinden biri haline gelmeyi başardı. E-ticaret sektörü hem dünyada hem de ülkemizde hızla büyümeye devam ediyor. Özellikle pandemi dönemiyle beraber, e-ticaretin gelişimi ciddi boyutlara ulaştı; kampanya ve özel indirim günleri online satışlar üzerinde önemli bir artış sağlıyor. Bizim de pandemi döneminde e-ticaret hacmimiz yüzde 250 seviyesinde arttı.

Hızlı ve güçlü teknolojik ve lojistik altyapımız sayesinde online tarafta ciro artışı yaşadık. Fiziksel mağazalarımızın olduğu 32 ülkede de online satışlarımıza ara vermeden devam ettik. Pandemi süreci tüketicilerin alışkanlıklarını değiştiriyor. Online ticaretin toplam ciro içindeki payını arttırmak üzere stratejik plan oluşturduk ve kurum içinde organizasyon planlamasına başladık, gelecek dönemde bu planlarımızı hayata geçirmeyi hedefliyoruz.

2021 için sektörel anlamda bir dileğiniz var mı?

AVM yatırımcıları, perakende şirketleri ve tedarikçilerin, e-ticaret platformlarının tamamıyla aynı bakış açısına sahip olup, takım oyunu oynamaları ve sürekli aynı gemide olma tutumunu benimseyip dijitali karşılarına almadan yeni dünya düzenine uyum sağlayan ve müşteriye verilen hizmetin bir noktada birleşerek en iyi deneyimi sunmak için birlikte hareket ederek tüm alışveriş sürecini yeniden dizayn etmek için  gelişmek ve geliştirmeyi diliyorum.

ASDAS

Yukarı