Ana içeriğe atla

S

 

Döviz endeksli kira yatırımları yavaşlatıyor

10.03.2017 - 10:39

BOWLINGO VE PLAYPARK MARKALARI İLE SEKTÖRDE FAALİYET GÖSTEREN AYZER DÖKÜM  YÖNETİM KURULU BAŞKANI FATİH KEÇEBİR: “TÜM GELİR VE GİDERLERİN TL İLE KARŞILANIP, YALNIZCA AVM GİDERLERİNİN DÖVİZ ENDEKSLİ OLMASI, BİRÇOK PLANI VE BÜYÜME HEDEFLERİNİ OLUMSUZ ETKİLEMEKTE, YENİLEME VE KALİTE ARTIRICI ÇALIŞMALARI YAVAŞLATMAKTADIR” DEDİ.

Eğlence sektöründeki pek çok firma büyümelerindeki engellerden biri olarak AVM’leri gösteriyor. Bunun başlıca nedeni tabii ki kiralama sorunu… Peki, kiralama konusunda eğlence firmalarının AVM’lerden beklentileri neler? 
Eğlence merkezleri de diğer işletmeler gibi AVM içerisinde kiracı konumundalar fakat yatırımcı ya da kiralama şirketlerinin eğlence merkezlerini; birlikte strateji üretmeden, ortak çalışmalar yapmadan ve tanıtım faaliyetlerine destek vermeden sadece kiracı olarak görmesi en büyük yanılgı olur. Bu sebeple eğlence merkezleri; gerek kira beklentilerinde gerekse verilecek desteklerde kiracıdan çok bir partner olarak görülmelidir. Ülkemizde bu sektörde zincir mağaza konseptine uyan söz konusu kaliteyi yakalayabilmiş çok fazla yatırımcı olmadığından öncelikli tercih, metrekare başına eğlence firmasından alınacak kiranın yüksekliği ya da ne kadar büyük metrekare kiralanabilmesinden ziyade marka ve bu markanın arkasında durabilecek bir kurumsal yapının olup olmadığıdır. 1 puan daha fazla birim kira alabilmek adına 1 sene sonra gerekli hizmeti gösteremeyecek ve sözleşmesini feshedecek bir işletmeye kiralama yapmak hem AVM’ye hem de sektöre zarar verir.

Sizce AVM’ler bünyelerindeki eğlence alanlarına neden sahip çıkmalı? Eğlence firmalarının AVM’lere neler kattığını düşünüyorsunuz?
Eğlence merkezleri tek başlarına dahi AVM’lerde aileler için çekim merkezidir. AVM içinde rekabetten uzak ama AVM dışında diğer AVM’ler ile yapılan rekabette AVM ile birlikte mücadele veren bir işletmedir. Eğlence merkezleri de sabah evden çıkan bir ailenin AVM seçimindeki, sinema, market ve konsept mağazalar gibi tercih edilebilen ve AVM’ye geliş sebebi olabilen işletmelerden biri olarak karşımıza çıkıyor. Sonuçta AVM’ye giden aile yapısında, istisnalar dışında kabul edilen öncelikli istatistiğe göre; AVM seçiminde ilk söz hakkının çocukta olduğunu düşünürseniz zaten olay çok açık ortaya çıkıyor.

Son olarak, her iki tarafın da çıkarlarını korumak ve ortak paydada buluşmak adına yapılması gerekenler nelerdir? 
Aslında bakarsanız AVM yönetimlerinin eğlence merkezlerini, tüm yatırımını kendisi yapmış, koşulsuz müşteri memnuniyeti yaratılmaya çalışılan, profesyonel yöneticiler ile anlaşılmış ve fiyat politikalarını bile birlikte belirledikleri, bunu yapabilmek adına giderlerine destek olduğu kendi yerleri gibi görmeleri gerekmekte. Eğer bu sağlanabilirse her şey çok daha şeffaf ve her iki taraf da gerek kiralar gerekse çalışma şartları konusunda çok daha uyumlu ve verici olarak çalışacaktır.  
Diğer taraftan tüm sektörlerde gerekli olmakla birlikte eğlence sektöründe de kiraların TL olması gerekir. Tüm gelir ve giderlerin TL ile karşılanıp, yalnızca AVM giderlerinin döviz endeksli olması, birçok planı ve büyüme hedeflerini olumsuz etkilemekte, yenileme ve kalite artırıcı çalışmaları yavaşlatmaktadır.
 

GGG

Yukarı