Ana içeriğe atla

playpark

 

Krizle yaşamayı öğreniyoruz… / We are learning to live with crisis…

16.11.2016 - 15:03

Forum Aydın AVM Müdürü Ezgi Çubukçu: “Krizle yaşamayı ve bunla bir şekilde baş etmeyi her birey gibi kurum ve şirketler de öğreniyor, bu noktada kendilerini geliştiriyorlar” dedi. 

Forum Aydın Shopping Center Manager Ms. Ezgi Çubukçu: “We are learning to live in crisis and to deal with it in some way just like every individual and organizations and companies are doing, they are developing themselves at this point, ” she said. 

2016 yılı Türkiye için oldukça krizlerle dolu bir sene oldu. Pek çok AVM bu dönemde sosyal sorumluluk anlamında etkinlikler gerçekleştirdi. Peki, sizin de buna yönelik bir çalışmanız ya da projeniz oldu mu?
2016 yılı her ne kadar krizlerle dolu bir sene olsa da şu ana kadar cirosal anlamda beklentilerimizin üzerinde seyreden bir yıl oldu Aydın için, umarım yılın son 2 ayını da aynı trendle kapatıyor oluruz. Biz bu dönemde sosyal sorumluluk projelerinden daha çok, satışları artırıcı ve destekleyici ticari kampanyalara ağırlık verdik. Sosyal sorumluluk projelerini genellikle sivil toplum örgütlerinden ve yerel kurumlardan talep geldikçe gerçekleştiriyoruz zaten ama son dönemde yaşanan olaylar neticesinde birçok kurum da bu ve benzeri projelerini askıya aldığı için 2016 yılında bu projeler süreklilik arz eden boyutlarda olmadı. Bunların yerine cirosal hedeflerimizi yakalamada hem bize hem de kiracılarımıza yardımcı olacak kampanya ve etkinliklere ağırlık verdik diyebiliriz.

Söz konusu durumlar hedeflerinizi ne ölçüde etkiledi? Hedeflerinizin hangilerini gerçekleştirebildiniz ya da gerçekleştiremediniz?
Söz konusu durumlar ve olaylar hedeflerimize ulaşmamızı elbette daha zorlu kıldı, bunun için daha fazla kaynak ayırmamız ya da elimizdeki kaynakları farklı noktalara kanalize etmemiz gerekti ama nihayetinde hedeflerimizi aştığımız bir yıl oldu 2016 şu ana kadar... Tüm bu yaşanan olaylardan bağımsız şartlar altında eminiz ki çok daha iyi sonuçlar getiren bir yıl da olabilirdi 2016 ama maalesef yaşadığımız coğrafyanın hızlı ve dinamik getirilerinin yanında, bu ve benzeri konjonktürel risklerini de kabullenerek hayatlarımıza devam etmek artık sadece kurumlar için değil bireyler için de kaçınılmaz bir gerçek. Elbette yaşadıklarımızı kanıksamıyoruz ama krizle yaşamayı ve bunla bir şekilde baş etmeyi her birey gibi kurum ve şirketler de öğreniyor, bu noktada kendilerini geliştiriyorlar.

Sizce AVM’ler krizlere önceden hazırlanabilir mi ya da bu krizleri önceden tahmin etmek mümkün müdür? Krizlere yönelik ne gibi tedbirler alınabilir?
Krizleri ve içeriğini önceden tahmin etmek mümkün olmasa da elbette olası krizlere karşı hazırlıklı olunabilir. Tedbirler noktasında eminim ki şu anda birçok AVM’nin gündeminde olan konular güvenlik tedbirlerine ve olası risklere karşı caydırıcı faktörleri azami düzeye çıkarmaya yöneliktir. Bunun yanı sıra bizler Multi olarak bu risklere karşı en iyi şekilde hazır olduğumuzdan emin olmak adına sürekli tatbikat ve benzeri testleri AVM’lerimizde gerçekleştiriyor, sadece olay öncesine yönelik değil olay sonrasına yönelik de gerekli çalışma ve planların yapıldığından emin olmak istiyoruz.
Bir de elbette tüm bunlara karşın hedeflerimize ulaşmada bizlere yardımcı olacak kampanya ve etkinlikleri gerçekleştirirken daha hızlı aksiyon alabilmek adına gerekli plan ve programların önceden yapılması, kriz dönemlerinde hareket kabiliyetimizi artırmamıza olanak sağlıyor. 

Son olarak, 2017 yılından beklentileriniz neler? Neler planlıyorsunuz? Büyüme hedeflerinizde neler var?
Her yıl olduğu gibi 2017 yılı da çok daha güzel, umut ve beklentilerle karşılamaya hazırlandığımız bir yıl… Krizle yaşamaya daha hazırlıklı olduğumuz için büyüme hedeflerimiz de bu doğrultuda daha gerçekçi ve ayakları yere basan hedefler… Umarız hedeflerimize ulaşacağımız bir yıl olmasından öte güzel ülkemiz ve tüm insanlık adına savaşların olmadığı huzur ve barış dolu bir yıl olur ve seneye bu sayfalarda çok daha olumlu ve güzel konuları konuşuyor oluruz...

 

The 2016 for Turkey has been one full of many crisis situations. During this period many Shopping Centers  organized events in the name of social responsibility. So, did you some studies or a project in this regard?  
Even though the year 2016 was full of crisis, this year up to the present time, the  turnover of Aydın  has surpassed our expectations.  I hope that during the last two months of this year it will continue in the same way and that we will close this year in the same trend. This year instead of concentrating on social responsibility projects, we focused on special offer and supportive commercial campaigns in order to increase sales.   In terms of social responsibility projects, we generally organize them upon the demands we receive from non-governmental organizations and local organizations, but as a result of   the events we lived through lately,  many organizations also suspended this type of projects  and similar projects as well, therefore,   in  2016 such projects have not been major continuous projects. In place of the said projects, we concentrated on achieving the target turnover via supporting campaigns in order to be of help to the lessees and to us as well and therefore we can say that we have focused on organizing events. 

The said events you talked about, up to what measure have they affected your targets?  Among your goals which ones have you succeeded in achieving or which ones have you not been able to achieve? 
The situation and events in question have naturally made it difficult for us in terms of attaining our targets, we were therefore we either had to set aside more resources towards this end or to canalize the available resources to different points, but at the end of the day, 2016 has been a year in which our expectations have been surpassed up till the present day… If we had not lived through all these events, we are sure that 2016 could have been a year that brought better results. However, unfortunately, the region where we are living in has its drawbacks with its rapidly developing dynamics; we have to accept and continue to live with this and with the similar cyclical risks. This is an inevitable reality not only for individuals but for organizations as well.   Surely we have not gotten used to these things but we have to be able to deal with this crisis, just like the individuals, the organizations and companies are also learning to deal with this situation, they are improving themselves in this regard.

Do you think that it is possible for Shopping Centers to prepare themselves against crisis situations before it takes place or can they forecast it beforehand? What kind of measures can be taken against crisis situations?  
Even though it may not be possible to forecast beforehand any crisis situation and its contents, but of course, it could be possible to prepare ourselves against any imminent crisis situations.  In terms of taking measures, I am sure that at the present moment, in the agenda of many Shopping Centers, include security measures and increasing to a maximum level the disincentives against possible risks.   Moreover, we as Multi, in order to make sure that we are prepared in the best way possible against such risks, we continuously implement drills and similar tests at our Shopping Centers. These practices are not only meant to be done before any incidents take place but after the incidents as well, we want to be sure that the necessary studies and planning has been made.  
But of course we have to establish beforehand the required planning and programs in order to be prepared to take on the spot action while we implement the campaigns and events that will help us to achieve our goals to stand against all the aforesaid negative situations as well as to foment our capability to take action during periods of crisis. 

Lastly, what are your expectations for the year 2017? What are your plans? What goals do you have to achieve growth?  
Just as is true for every year, we look forward to the new year 2017 to be a much better year, we hope to meet it with hope and expectations… Since we are more ready to live with crisis situations, our goals for growth are in line with the aforementioned and these are more realistic and down to earth goals.  We hope that it will the year in which we shall attain our goals and more than that we wish that it be a better year for our beautiful country and for all mankind, free from wars and full of peace, and next year we shall be talking about more positive and fine subjects in these pages… 

playpark

Yukarı