Ana içeriğe atla

https://www.dsdamat.com/

 

MALLREPORT

PANDEMİ PSİKOLOJİSİNİ ALIŞVERİŞLE AŞABİLİRİZ

10.11.2020 - 10:34

Mallmartturk Danışmanlık Genel Müdürü Mehmet Akalın “Alışveriş, ekonomik daralmaya ve korona psikolojisine karşı en güçlü silahlardan biridir.” diyor.

Yaşanmakta olan krizi göz önüne alarak, AVM’lerin geleceği konusunda neler söyleyebilirsiniz?

AVM’ler için önümüzdeki 2 yılın çok önemli olduğunu düşünüyorum. Pandemi ile dünyada başlayan ekonomik daralma ve ülkemizdeki ekonomik krize ek olarak, sektörün kendi içinde doygunluğu dikkate alındığında da pazarlama, müşteri odaklı yaklaşım, dijitalleşme ve “farklılaşma”nın önemi tekrar göze çarpıyor. Özetle söylemek gerekirse; artık, sadece ürün sahibi olmak yetmiyor, onu özellikli pazarlamak da gerekiyor. Türkiye’de yaşanan AVM enflasyonu ve üstüne gelen pandemi ile etkilerini 3 yıldır derinden hissettiğimiz ekonomik kriz, 2018 yılından bu yana AVM sektöründe deyim yerindeyse ardı kesilmeyen tsunami dalgalarına maruz bırakarak kartların yeniden dağıtılmasına neden oldu.

Bunun bir de tüketici tarafı var tabi…

Evet. Yönetimimizde olan AVM’lerde yaptırdığımız bir araştırma kapsamında 2020 ve 2021 için “Umut Düzeyi” ölçümlemesi yaptık. Rakamlar gerçekten çarpıcıydı: Çok umutlu yüzde 7, Umutlu yüzde 22, Umutlu değil yüzde 63, Hiç umutlu değil yüzde 8. Burada önemle altını çizmek gerekir ki, bu rakamlar Batı Karadeniz, Doğu Karadeniz ve Ege bölgeleri için geçerli. Önem atfettim, çünkü araştırma yapılan bölgelerde işsizlik oranı Türkiye ortalaması altında olması yanında çok kanallı geliri olan çalışanların yoğun olduğu bölgelerdir. Buna rağmen umut düzeyi düşük.

AVM’lerin küresel ekonomik krizden sıyrılabilmesi için sizce neler yapılmalı?

Planlanan stratejilerin ve yol haritalarının revize edilmesi gereken bir dönemde olduğumuzu düşünüyorum. Bu güncellemenin dönemsel olarak kısa vadelerde yapılması gerekiyor. “Strateji, müşterilerin ürünü herhangi bir rakipten değil de sizden satın almalarının nedeni ne sorusunun cevabıdır.” Bunun gereğini yapmak lazım. Kira tutarının belirlenmesinde rol oynayan AVM’nin konumu, mağazanın merkez içindeki yeri, marka değeri, m²’si, kiracının faaliyet alanı, yapılan işin değeri, rekabetin yoğunluğu ve kiracı karışımının niteliği gibi çeşitli faktörlere şimdi de küresel durgunluk faktörü ve pandemi önlemleri eklendi. Süreç analizlerinin iyi yapılarak en uygun kira tutarının belirlenmesi gerekiyor. Yaşayan AVM’lerde mümkün olduğunca (sıraladığım ölçütler çerçevesinde) iyileştirmeler yapılmalı. Henüz açılmamış AVM’lerde konseptine uygun markaların listesi üzerinden tek tek geçilerek her biri için ayrı kira tutarı değerlendirmeleri yapılmalıdır.


Peki kepenk kapatmalar hakkında ne düşünüyorsunuz?

Son zamanlarda yaşanan kepenk kapatmalar benim tarafımdan bakıldığı zaman gerçekten iç acıtıyor. Onca emek, onca sermaye ve umutlar yok olup gidiyor. AVM yatırımcıları tüm zamanların en yapıcı yaklaşımlarını göstererek kiracılarını yaşatmanın yollarını arıyor. Ancak, bazı örneklerde maalesef kaçınılmaz son oluyor. Ancak, tüm bu gelişmeler taraflar için önemli dersler çıkarılacak birer süreç. Evet, çok zor bir süreçten geçiyoruz. Ancak, ekonominin lokomotifi olan “alışveriş”i unutmamak gerek! AVM’lerin bu anlamda, ekonomiyi güçlendirici bir etkisi olduğunu düşünüyorum.

ds

Yukarı