Ana içeriğe atla

ds

 

MALLREPORT

E-TİCARET, ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNİN CİROLARINI DENGELEN BİR UNSUR

10.09.2020 - 15:20

Doğubayazıt Alışveriş Merkezi Genel Müdürü Mehmet Emin Çolak: “E-ticaret’in alışveriş merkezlerini olumsuz etkileyen değil tam tersine alışveriş merkezlerindeki mağazaların cirolarını dengeleyen bir unsur olduğunu görüyoruz. Tüketici genellikle internet üzerinden fiyatına baktığı ürünü alışveriş merkezlerinde görüp deneyerek satın almayı tercih ediyor.”

Pandemi süreci AVM’leri nasıl etkiledi?

Pandemi sürecinde öncelikle karşılaşılan en büyük sorunlardan biri, alınan idari önlemler ve insanların günlük alışkanlıklarının değişmesi sebebiyle AVM’ye giren insan sayısının düşüşüdür. Her ne kadar da alışveriş merkezleri etkilenmiş görünse de alınan önlem ve tedbirler hem ziyaretçi sağlığı hem de çevresel faktörler göz önüne alındığında değişimin kaçınılmaz olduğu hatta caddeleşen AVM'ler ile daha farklı konseptlerin geliştiğini görmekteyiz.

Koronavirüs salgınının önlenmesi amacıyla izlenebilecek etkin çözüm yollarından biri de mağazaların ve AVM’lerin kapatılması şeklinde ortaya çıktı. Bu doğrultuda perakende sektöründe faaliyet gösteren birçok büyük markanın mağazalarını kapattıkları ve AVM’lerin de bunu takiben kapanmaya başladığı aşikar. Covid-19’un dünyada ciddi bir boyuta varması ile birlikte temas halinde yürüttüğümüz faaliyetlerin yavaş yavaş dijital platformlara taşındığını gördük.

E-ticaret AVM’leri nasıl etkiledi?

Bu durum e-ticaret firmalarının yoğunluğunu arttırmak ile beraber onlar için fırsata dönüştü. Hayatını yeniden normalleşme sürecine kadar ciddi olumsuz etkilerden korumak isteyen aileler, ihtiyaçlarının büyük bir kısmını internet üzerinden gerçekleştirmeye başladılar. İhtiyaçlarına çok kısa sürede ulaşmaları, indirimlerden faydalanmaları, temastan uzak olmaları, ürün karmasının çeşitliliği, evden çıkma ihtiyacı duyulmaması gibi etkenler online ticaretin yükselmesine sebep oldu. Bu durum ister istemez ticari faaliyet gösteren şirketlerin izleyeceği yolları ve planlamaları değişime yönlendirdi. Hiç internet üzerinden alışveriş yapmayan insanlar bile e-ticareti keşfetti. Her krizde avantaj yakalayan firmalar olduğu gibi pandemi sürecinin yarattığı krizde de e-ticaret tüketiciler için çıkış yolu oldu.

E-TİCARETİN ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNİ ÇOK DA ETKİLEMEDİĞİ GÖRÜLDÜ

Tüketicilerin tercihlerindeki değişimlere göre yapılandığı göz önüne alındığında akıllara alışveriş merkezlerinin e-ticaretten etkilenip etkilenmediği sorusu geliyor. Yapılan araştırmalar sonucunda koronavirüs sonrası yeniden yapılanan ve şekillenen ticaret döngüsünde e-ticaretin aslında alışveriş merkezlerini çok da ciddi etkilemediği görülüyor. Tüketici genellikle internet üzerinden fiyatına baktığı ürünü alışveriş merkezlerinde görüp deneyerek satın almayı tercih ediyor.

Büyükşehirlerdeki alışveriş merkezlerini perakende satış pastasının önemli bir bölümü ne sahip olduğu ve alışveriş merkezlerinde bulunan mağazalarında e-ticaret üzerinden pazarlama yaptıklarını göz önüne alırsak, e-ticaret’in alışveriş merkezlerini olumsuz etkileyen değil tam tersine alışveriş merkezlerindeki mağazaların cirolarını dengeleyen bir unsur olduğunu görüyoruz.

Son olarak genelleme yapmak istersek ne söylemek istersiniz?

Pandemi sürecinin sebep olduğu kriz ekonomini tüm sektörlerini yavaşlatmakla kalmadı hatta durdurdu ve gerilemesine sebep oldu. Bu konuda hükümetin ve tüm sektörün henüz sene başında yaptığı tüm analiz ve planlamalar değer yitirip yeniden değerlendirmeye alındı. Bizler de alışveriş merkezleri olarak bundan sonraki süreçte nasıl bir ekonomi ile karşılaşacağımızı nasıl bir yol haritası hazırlayacağımızı öngörmemiz bu kapsamda yeni stratejiler belirlememiz gerekiyor. Bu perspektiften bakarak yeni normalleşme yolunda adımlar atılmalı.

ds

Yukarı