Ana içeriğe atla

S

 

MALLREPORT

BİLGİ, YÖNETİCİ OLAN VE OLMAK İSTEYEN HERKESİN EN ÖNEMLİ DONANIMIDIR

13.06.2019 - 16:57

ÖZDİLEK HOLDİNG’İN ÖZDİLEKPARK AVM’LERDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ŞADİ AŞIROĞLU, BAŞARILI OLMANIN İLK ŞARTININ BİLGİ VE İLETİŞİM OLDUĞUNU BELİRTTİ. BİR YÖNETİCİNİN BİLGİ BİRİKİMİ İLE BİRLİKTE DİNLEMEYİ, ANLAMAYI VE DOĞAL OLARAK DA ANLATMAYI ÇOK İYİ BİLMESİ GEREKTİĞİNİN ALTINI ÇİZİYOR.

Sektörün gelişim göstermeye başladığı yıllardan bu yana kiralama, güvenlik, personel, ekonomik dengesizlikler ve birçok konuda krizler yaşadı. Bu sorunların çözümü için nasıl yollar izlediniz? 
Özdilek olarak uzun yıllardır perakende sektörü içerisinde yer alan bir firmayız. Bu durum, yılların getirdiği ciddi bir bilgi birikimi ve deneyime sahip olmamızı sağlıyor. Tüm operasyonel faaliyetleri (güvenlik, personel, temizlik vb.) kendi bünyesi içerisinde, kendi kadrolarıyla yürüten bir yapıyız. Tüm süreçlerin, uzun yıllar içerisinde oluşturulması, kurumsal anlayışla, profesyonel şekilde ve bütün yönetim kadrolarının kendi içinde eğitim ve kariyer planlamasıyla yapılması ve amatör ruhla yönetilmesidir. Özellikle bu unsur, kriz süreçlerinde operasyonların daha dirençli, hızlı, doğru, etkin ve verimli kararlar alınarak yönetilmesini sağlamaktadır. Kalite ve eğitim, temizlik ve hijyen, risk yönetimi, kurumsal yönetişim, süreç yönetimi gibi birimlerin oluşturulması, tüm bu süreçlerin titizlikle yürütülmesi ve yeniliklere göre güncellenmesi, sonuçların da sürekli kalite ve iç denetim müdürlüğü birimlerince denetlenmesinden bahsediyoruz. 90’lı yılların ortasında yeniden tanımlanan, tüm birim ve süreçler için tabana yayılmış şekilde uygulanan, finansal hedeflerin ve sonuçların ulusal ve uluslararası standartlara göre karşılaştırılmalı takip edildiği bütçe yönetimi ise bu organizasyonun mali açıdan da doğru yürütülmesini sağlamaktadır. 
Kiralama sürecindeyse yukarıda bahsedilen güçlü yapının yanında hem yatırımcı hem kiralayıcı hem de ev tekstili ve departman mağazalarımızla kiracı olarak, masanın üç tarafında bulunmanın getirdiği avantajla hareket ediyoruz. Empati yönümüzün güçlü olması, iş ortaklarımızla sürekli ve açık bir iletişim içerisinde bulunmamız, hızlı, doğru ve etkin karar alınabilir bir yapı olmamız kiracılarımızla ilişkilerimizin samimi ve uzun soluklu olmasını sağlamaktadır. Perakendede uzun yıllardır tekstil, yeme içme, gıda dışı, eğlence, sinema gibi alanlarda direkt yer alıyor olmamızın da hem bu süreçte hem de yeni iş ortakları bulma konusunda önemli avantajlar sağladığını söyleyebiliriz. Tabii ki önümüzü açan, sektörü çok iyi bilen, bilfiil işin içinde olan bir üst yönetim yapımızın olması en önemli güçlerimizden. 
Tüm bunların birlikte verimli sonuçlar doğuruyor olmasının en temel nedeniyse çok sağlam ve asla taviz vermediğimiz firma kültürümüzün ve değerlerimizin olmasıdır.  

Ziyaretçi ve perakendeciyi mutlu eden proje nasıl olmalı?
Perakendenin temel mantığını ve dinamiğini bilen, anlamış bir proje olmalı. Yani, öncelikle fiziki koşullardan önce o fiziki koşulların hayat bulmasını, nefes almasını, yaşayan bir yapıya dönüşmesini sağlayan bir organizasyon yapısı olmalıdır. 
O yapıların içerisinde nefes alan ve onlar nefes aldıkça sizin de nefes aldığınız iki temel unsurdur; ziyaretçiler ve iş ortaklarınız. Dolayısıyla her ikisinin bugün ve yarınki beklentilerini o yapıyı hayal ettiğiniz andan başlayarak her an iyi analiz etmeli, bunlara göre hareket planı oluşturmalısınız. 
Ziyaretçileriniz, iş ortaklarınız ve bu işi yapacağınız ekibiniz aslında sizin müşterinizdir ve müşteriniz memnun olmak ister, samimiyet bekler. Onların memnun olması için doğru olan her şey o fiziki yapı içerisinde hayat bulmalıdır. Günümüzde müşteriler, alışverişini birçok yerde karşılama şansına sahip. Burada önemli ve ayırt edici olan deneyimin ve hizmetin yüksek standartta, kalitede ve sürekli sunulmasıdır. 

AVM’yi meydana getiren tüm bileşenlerin (perakendeci, ziyaretçi, yatırımcı, yönetim vs.) şeffaflığı, koordinasyonu ve dengesi nasıl sağlanır?
Aslında cevap sorunun içinde saklı. Denge ancak şeffaflık ve koordinasyonla sağlanır. Ziyaretçiyi bir an için kenarda tutarak, fiziki yapının yaşayan yapı olmasını sağlayacak olan organizasyonların şeffaf ve birbiriyle koordinasyon içerisinde olmasıdır. Koordinasyonun içerisinde sağlıklı iletişim ve empati yer almalıdır. Taraflar birbirleriyle dolaylı değil direkt temas kurmalı, beklentilerini karşısındakini de anlayarak, bütünsel olarak açıkça ortaya koymalı ve samimi olmalıdır. 
Şeffaflıksa varsayımlar ve ön yargılarla hareket edilmemesi ve yaşanmış olumsuz deneyimlerin bütüne yansıtılmasıyla sağlanabilir. Süreçlerin doğru yürütülmesi için gerekli olan bilgilerin açık yüreklilikle dosdoğru ortaya konulması önemlidir. Tek doğru ne ben ne biz ne siz olabilirsiniz. Doğru bildiklerimizin sürekli kontrol edilmesi, karşılaştırılması şarttır. Yüksek sesle ve her yerde konuşan yapılar değil, doğru veriler ve içten bir sesle konuşan yapılar olmak zorundayız.  
Ziyaretçi bu dengenin, oyunun, yapının içerisinde zaten esas oyuncudur, yönetmendir ve patrondur. Dolayısıyla hepimiz onu anlamak, dinlemek, ona açık ve dürüst olmak zorundayız.

Farklı şehirlerde ve projelerde AVM yönetmenin avantaj ve dezavantajları nelerdir?
Hiçbir dezavantajı olduğunu düşünmüyoruz. Aksine her yerin kendi özeline ve şartlarına göre şekillenen birçok ziyaretçi, yatırımcı, iş ortağı deneyimi görüyorsunuz. Bu farklı yapılar içerisinde şekillenen tutum, davranış, olgu ve olaylar; bilgilerinizi, deneyiminizi, derinliğinizi, hareket kabiliyetinizi, bakış açınızı, verilerinizi büyütüyor, olgunlaştırıyor ve anlamlandırıyor. Size sürekli kıyaslama, karşılaştırma yapma yani kendinizi yenileme, güçlendirme şansı veriyor. Tabii bunu başaracak organizasyon ve ekibiniz varsa… Özdilek olarak biz buna sahip olduğumuzu düşünüyoruz. Bu da sorumluluğumuzu ve daha iyisini yapma iştahımızı artırıyor. 

Özdilek Holding olarak AVM yöneticilerinizi belirlerken nelere dikkat ediyorsunuz? Nasıl bir eğitim süreciniz var? 
Özdilek hem kiralanabilir alanlarının olduğu ÖzdilekPark projelerinde hem de kendine özgü diğer perakende organizasyonlarının tamamında tüm yönetici kademelerini kendi içerisinde yetiştirir. Dışarıdan yönetici alma yaklaşımı yoktur. 
Özdilek, firma kültürüne uygun, alacağı eğitimler ve edineceği iş deneyimiyle iyi bir profesyonel; aynı oranda da işi için yüreğini ortaya koyacak amatör ruhlu ve yönetici kumaşının olduğunu gördüğü yönetici adayları arasından seçimini yapar. Her pozisyondaki yönetici, kıdem şartı olmaksızın gerekli nitelik ve özellikleri taşıyorsa hangi pozisyona kadar yükselebileceğini bilir. Tüm bu süreçlerde en önemli konu yöneticilerin, en üst yönetim kademesinden itibaren tüm yöneticiler tarafından sürekli ve nerede olursa olsun sahada izlenir olmasıdır. 

AVM sektöründe başarılı olmanın ilk şartı nedir? Sektöre yeni giren AVM yöneticilerine nasıl tavsiyeleriniz var? Yönetimde nelere dikkat edilmeli?
Tüm işlerin ilk şartı, sevmek. Gerçekten severek yapmadığınız hiçbir işten istediğiniz sonucu alamayacağınız gibi bu sektörde de sevmeden uzun süreli yer almanız, yüksek tempoyu taşıyabilmeniz mümkün olamaz. Doğru olan ve mümkün olsa herkesin ilk yapması gereken hangi alanda ve pozisyonda olursa olsun daha eğitim sürecindeyken iş hayatında personel olarak iş deneyimini yaşamak, o havayı solumak olmalıdır. Bilgi, yönetici olan ve olmak isteyen herkesin en önemli donanımıdır. Bu nedenle yöneticiler sürekli bilgi birikimlerini, alanlarında ve alan dışındaki konularda da artırmak durumundadır. Okumalı, okumalı ve okumalıdır… Hobi olarak değil en ciddi iş olarak. Sadece iş dünyasından değil her alandan ve disiplinden. AVM yöneticileri, yukarıda kurulması gerekliliğini söylediğimiz dengeyi yani en zor olanı sağlamak durumunda olan insanlardır ve işleri hiç de kolay değildir. Bütçeyi, personeli, alt yapıyı, pazarlamayı yönetmek durumundasınız. Bunu da iş ortaklarınızın, yatırımcınızın ve ziyaretçilerinizin beklentilerini sağlayacak şekilde yapmalısınız. Bu zor işte birçok önemli konu dolayısıyla tavsiye edilecek çok şey var. Ama bence en önemlisi iletişim. Dinlemeyi, anlamayı ve doğal olarak da anlatmayı çok iyi bilmelisiniz. Bu birçok zoru kolaylaştırmaya yardımcı olacaktır. Bunun dışında, bütçe bilgisine sahip olmak, operasyonel faaliyetlerin işin kalbi olduğunu unutmamak, ekibi sürecin içerisine katmak, kalite yönetim disiplinine hâkim olmak, bunu iş modeli olarak kullanmak ve yukarıdaki soruların yanıtlarında belirttiğim konular, yönetimde dikkat edilmesi gerekenler olarak söylenebilir.  

n

Yukarı