Ana içeriğe atla

S

 

MALLREPORT

BEN DEMEDEN BİZ DİYEREK ÇALIŞMAYI BİLMELİSİNİZ

13.06.2019 - 16:37

AVM SEKTÖRÜNE GİRİŞİ HAKKINDA BİLGİ VEREN ARCADIUM ALIŞVERİŞ MERKEZİ MÜDÜRÜ SEVDA ADALI AKBAŞOĞLU, SEKTÖRE YENİ GİREN AVM YÖNETİCİLERİNE TAVSİYELERDE BULUNDU. “ÇOK İYİ BİR YÖNETİCİ OLMANIZ HİÇBİR ZAMAN YETERLİ OLMAZ. ÇOK İYİ BİR EKİP ARKADAŞI OLMAYI BİLMENİZ GEREKİYOR.” İFADELERİNDE BULUNAN AKBAŞOĞLU, “EKİP OLMAYI, EKİP RUHUYLA, BEN DEMEDEN BİZ DİYEREK ÇALIŞMAYI BİLMELİSİNİZ.” DEDİ.

17 YIL ÖNCE BAŞLAYAN BİR SERÜVEN
AVM sektörüne girişiniz nasıl oldu? Kaç yıldır AVM sektöründesiniz?     

2002 yılında SMMM sınavlarına hazırlanırken mali müşavirlik ofisinde çalışıyordum. İşin doğası gereği Eskişehir yolu üzerinde bulunan ATO’ya sık sık gidip gelmek gerekiyordu. Eskişehir yolu üzerinde yapımı süren bir inşaat sürekli ilgimi çekiyordu. Çok güzel bir bina oluyor ne oluyor acaba derken alışveriş ve iş merkezi inşaatı olduğunu öğrendim. Yeni bir alandı, Ankara’da da parmakla sayılacak kadar AVM vardı. Sektör yeni yeni gelişmeye başlıyordu, bu işin bir yerinde mutlaka olmalıyım isteğiyle kendimi iş görüşmesi yaparken buldum. 2002 yılında başladı alışveriş merkezi serüvenim ve her yıl biraz daha içine çekti beni. Bitmek bilmeyen hareketlilik, gecesi ayrı gündüzü ayrı dinamik yapısı tam da bana göreydi. 17 yıl olmuş çok da çabuk geçmiş, ilk başladığım gün dün gibi aklımda. 

Şimdiye kadar hangi AVM’lerde görev aldınız?  
Ankara’nın perakende okulu diyebileceğimiz Armada AVM’de alışveriş merkezinin inşaatından itibaren, müşteri ilişkileri, operasyon yönetimi, pazarlama, finans yönetimi, kiralama yönetimi gibi hemen hemen tüm birimlerde görev aldım. 2015 Ocak ayından itibaren de Arcadium Alışveriş Merkezi Müdürü olarak görevime devam ediyorum.

HER ZAMAN YENİ PROJELER ÜRETMEYE GAYRET EDİYORUZ
Bir AVM müdürünün bir günü, bir ayı ve bir yılı nasıl geçer?  

Her sektörde ve meslekte olduğu gibi bizimde yıllık, aylık, haftalık ve günlük iş planlarımız var. Her birimin, danışmanın, işletmenin, tekniğin, operasyonun, pazarlamanın, kiralama ve kiracı ilişkilerinin, hatta yönetim asistanınızın bile iş planı olmak zorunda. Haftaya iş planlarını gözden geçirdiğimiz koordinasyon toplantılarıyla başlarız. Her birim kendi programını yürütürken bir diğer birimle de koordineli olmak zorundadır. Haftalık toplantı sonrası tüm birimler işinin bilincinde programına devam eder. Sizin de sıkı takipçi olmanız önemlidir. Her hafta icra kurulu toplantılarıyla da üst yönetimle koordinasyon sağlarız.  Bu arada, her zaman sahada olmak zorundayız. Kiracı ile iş ortaklarınızla, taşeronlarınızla, mağaza müdürleri ve çalışanlarıyla hep iletişimde oluruz. Düzenli kiracı toplantıları yaparız, iş ortaklarımızı her zaman çalışmalarımıza orta ederiz. Karşılıklı bilgi akışını hiçbir zaman bozmayız. İş ortaklarımızla ve ekiplerimizle karşılıklı fikir alışverişinde bulunuruz. Her zaman yeni projeler üretmeye gayret edip ilk günkü heyecanla binayı açarız.  

YATIRIMCI, PERAKENDECİ, ZİYARETÇİ OLMAZSA OLMAZIMIZ
AVM’yi meydana getiren tüm bileşenlerin (perakendeci, ziyaretçi, yatırımcı, yönetim vs.) şeffaflığı, koordinasyonu ve dengesi nasıl sağlanır?  

Yatırımcı, perakendeci, ziyaretçi bizim işimizin olmazsa olmazı. Yatırımcı ve perakendecinin sorumluluklarını tam olarak yerine getirmesi gerekiyor. Alışveriş merkezi yatırımcılarının sürdürülebilir bir itibar sağlaması gerekirken, markaların da sorumluluklarını çok iyi tanımlaması ve markalarına değer katacak çalışmalar yapması gerekiyor. Alışveriş merkezi yatırımcılarının her yıl bina yenilemelerine bütçe ayırması kaçınılmazsa, perakendecinin de koleksiyon ve dekorasyonunun güncelliği için gereken çabayı göstermesi o kadar kaçınılmazdır. Herkesin üzerine düşeni yapması için gereken çabayı göstermesi gerekirken, yönetimin de tüm bunları ahenk ve denge içerisinde sürdürme becerisine sahip olması gerekir. Yönetim perakendeci ile ziyaretçi arasında bir köprü oluştururken, yatırımcı ile perakendeci arasında da önemli bir köprüdür. Aralarında önemli organik bağlar olan tüm bu bileşenleri organize ederken her yönüyle şeffaf olmak gerekiyor. İşini seven, tecrübeli ve öğrenmeye açık çalışanlardan ekip kurmak önemli. Tüm bunların yanı sıra her birime açıklanabilir, anlaşılabilir anlamlı raporları sunabilmek, süreçleri doğru yönetmek, doğru ve zamanında raporlamalar yapabilmek dengeyi ve karşılıklı güveni sağlayacaktır. 

FARK YARATAN İŞLER YAPMALISINIZ
AVM sektöründe başarılı olmanın ilk şartı nedir? 

Başarılı olmak için sevdiğiniz işi yapmalısınız ve işinizi tutkuyla yapmalısınız. Elinizin altında her durum için yol haritalarınız olmalı. İşinizi sürekli aklınızda taşımak zorundasınız. Alışveriş merkezi yönetimi sadece mesai saatlerinde sürdürülen bir meslek değil. Hayatınızın neredeyse tamamını içine alır. Hep aklınızdadır.  Daima işinizi geliştirmek için projeler üretmelisiniz. Samimi, her zaman, kendine güvenen, aynı zamanda da güvenilir biri olmalısınız. Sorunlar ve olaylar karşısında akılcı çözümler üretebilmelisiniz. Her durumda iyi bir dinleyici olmalısınız. Fark edilmenizi sağlayacak işleri yapmaya çalışmaktansa, takdir edilmeye değer, fark yaratan işler yapmalısınız. 

Sektöre yeni giren AVM yöneticilerine nasıl tavsiyeleriniz var? Yönetimde nelere dikkat edilmeli?  
Çok iyi bir yönetici olmanız hiçbir zaman yeterli olmaz. Çok iyi bir ekip arkadaşı olmayı bilmeniz gerekiyor. Ekiplerinizi tecrübeli ve öğrenmeye açık, akılcı çalışanlarla kurmalısınız. Sizin ve ekibinizin motivasyonu her zaman yüksek olmalı. Algı ve kurumsal imaj her zaman iyi yönetilmeli. Biz kimiz, biz neyi yönetiyoruz, birincil amacımız nedir gibi soruların cevaplarını iyi analiz etmeliyiz. Ekiplerinizin de bunu çok iyi anlaması ve sindirmesi gerekiyor.  Yönetim yatırımcı, kiracı, müşteri arasındaki hassas dengeleri iyi kurmalı ve iyi yönetmelisiniz. Müşteri her zaman haklıdır bunu unutmayınız. 

İNSAN İLİŞKİLERİNİ ÇOK İYİ YÖNETMEK GEREKİYOR
Bir AVM müdürünün başarılı ve aranan bir yönetici olabilmesi için hangi süreçlerden geçmesi gerekiyor?  

Yönetmek bilgi, beceri, deneyim ve tutku gerektiren bir görev. Yeterli tecrübe ve bilgiye sahip olmanın dışında insan ilişkilerini çok iyi yönetebilmek gerekiyor. Aslında işin özü ilişki yönetimi. Alışveriş merkezinin inşaatından itibaren binanın ve kiracının tüm süreçlerine dahil olmak çok önemli. Tabi herkesin binaya inşaattan başlaması çok mümkün olmayabilir. Fakat iyi bir araştırmacı ve dinleyici olursanız tüm süreçlere hâkim olabilirsiniz. Bulunduğunuz yere kendinizi ait hissetmelisiniz. Altınızda bulunan tüm birimlerin işleyiş ve iş akış süreçlerini bilmelisiniz. Tabi hem iyi bir yönetici hem iç mimar, hem inşaat mühendisi, hem elektrik mühendisi, hem güvenlik müdürü, hem temizlik şefi olamazsınız. Neden bu meslekleri sayıyorum çünkü hepsi işinizin ayrılmaz bir parçasıdır. Yönettiğiniz binada tüm bu birimlerin görev ve sorumluluklarının başladığı ve bittiği noktaları iyi bilmelisiniz. Tüm birimlerin iş akışları birbirinden ayrı gibi görünse de başarılı bir alışveriş merkezi yönetimi tüm bu mesleklerin tamamının iyi yönetilmesiyle olur. Ekip olmayı, ekip ruhuyla, ben demeden biz diyerek çalışmayı bilmelisiniz. 

n

Yukarı