Ana içeriğe atla

S

 

MALLREPORT

AVM’LERİN PAZAR PAYI HIZLA BÜYÜYOR

17.09.2019 - 17:24

AVM sayısının gün geçtikçe arttığını belirten Uniport AVM Müdürü Ömer Gamzeli, ‘‘10 yıl öncesine baktığımızda sayısı 143 olan ve günümüzde 448’lere çıkan alışveriş merkezlerinin pazardaki payı hızla büyüyor.’’ diye konuştu.

AVM ve perakende sektörü, istihdama katkısı ve ulaştığı ciro büyüklüğü ile Türkiye ekonomisinin en dinamik sektörlerinden oldu. Bu sektörün ülkemizdeki durumunu birde sizden dinleyebilir miyiz? 
Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerdeki perakende sektörünün ivme kazanması ve toplu mağaza kültürünün bir arada sunulması yatırımcılar için Türkiye’de de yeni bir pazar oluşturdu. Şöyle bakacak olursak toplam alışveriş merkezi kiralanabilir alanı 14 milyon metrekare ve sayısı 448’lere ulaşırken 2018 yılı verilerine göre yaklaşık 150-160 milyar TL ciroyla kapattığını görüyoruz. Ve ülkemizde toplam perakende sektörünün hacmi ise 900 milyar TL’nin üzerindedir. Bundan dolayı git gide artan AVM sayısı ve kiralanabilir alanı istihdam açısından düşünürsek genç ve daha çok kadın ağırlıklı olmak üzere giderek daha çok insanımıza doğrudan iş ve kariyer kapısı olmaya devam ediyor.

Son 10 yılda nasıl gelişmeler yaşandı?
10 yıl öncesine baktığımızda sayısı 143 olan ve günümüzde 448’lere çıkan alışveriş merkezlerinin pazardaki payının da hızla büyümeye devam etmesi ile ülke ekonomisinin en önemli sektörlerinden biri haline geldiği bir gerçektir. Bunun yanı sıra yarattığı istihdam (yaklaşık 1 milyon) ve insanımıza kattığı sosyo-kültürel faydalarda göz ardı edilemeyecek kadar önemli unsurlardır.

Bu süreçte kriz dönemlerinde nasıl stratejiler uyguladınız? 
Krize direnemeyip kapanan mağaza sayısı günümüz verilerine göre 4 bindir. Bu yüzden bu süreçte izlediğimiz strateji kiralama zorluğu yaşadığımız bu günlerde sadece kiracı kaybetmemek için gerek reklam-pazarlama, gerek kira indirimi, gerekse kiralanmış alanını küçültmek gibi çözümler üreterek kiracının yanında olmaya çalıştık.

Gelecek 10 yılda sektör nereye gidecek? Geleceğin yol haritası hakkında öngörüleriniz neler?
Son 10 yılda hızla büyüdüğünü gördüğümüz sektör gelecek 10 yılda daha stabil bir grafik çizecektir. Hatta çizmek zorundadır da diyebiliriz aksi takdirde sektörün geleceği tehlikede demektir. AVM genelinde ki kapalı mağaza sayısını da düşünürsek bunun bir işaret olduğunu fark etmemek elde değil. Çünkü her geçen gün artan AVM sayısı ve geliri aynı oranda artmayan tüketiciyi ele alacak olursak bu gidiş kira rakamlarının yüksekliği, ödeme-tahsilat sorunları ve kiracı şikayetleri şeklinde AVM yönetimlerine negatif olarak dönecektir. Bu yüzden AVM yönetimlerinin de yapabilecekleri sınırlı olduğundan pasta dilimlerini daha kontrollü küçültmek AVM içi kiracı memnuniyeti ve huzurunu da sağlayacaktır.

GGG

Yukarı