Ana içeriğe atla

ds

 

MALLREPORT

AVM YATIRIMINA PANDEMİ RÖTARI

10.09.2020 - 15:48

KDM Danışmanlık, Türkiye’nin AVM haritasını çıkardı. Türkiye’de AVM sayısının 434’e ulaştığını belirten KDM Danışmanlık Kurucusu Murat İzci, 2022 sonuna kadar 40 yeni AVM yatırımı planlandığını belirterek, “Ancak pandemi yüksek olasılıkla bu açılışları etkileyecek, sadece yeni yatırımları değil mevcut AVM’lerin önümüzdeki dönem işleyiş şekillerini de değiştirecek. Önümüzdeki dönemde kapanmalar olabilir.” dedi.

Yurt içi ve yurtdışında 50’nin üzerinde AVM’ye proje & konsept geliştirme, kiralama ve yönetim hizmeti veren KDM’nin yaptığı araştırmaya göre 2006-2015 yılları arasında 278, 2016-2020 yılları arasında ise 80 AVM açıldı. Şu anda 434 AVM hizmet veriyor. Ekonomimizde 58 milyar dolarlık yatırımla 520 bin nitelikli istihdam barındırıyor. Tematik özellikleriyle yarı açık&yarı kapalı 4. Nesil AVM dönemini yaşadığımız süreçte ülke geneli toplam AVM kiralanabilir alan 13 milyon metrekare. Pandemi süreci ile birlikte, havalandırma sistemleri, açık hava alanları, hijyen özellikleriyle daha teknik detayların ön plana çıkacağı AVM’ler önümüzdeki süreçte bizi bekliyor.

İKİNCİ DALGA OLMAZSA SEKTÖR YILSONUNA NORMALE YAKLAŞIR

Türkiye’nin AVM yatırımları konusunda durup bir soluklanması gerektiğini söyleyen KDM’nin kurucusu Murat İzci, “Yeni yatırımlardan ziyade artık elimizdekini nasıl ayakta tutarız, buna odaklanmamız gerekiyor.” dedi. Pandemi ile birlikte sektörün şu anda hasar tespit çalışması yaptığını belirten İzci, sektörün kriz konusunda deneyimli olduğunu, ikinci bir dalga olmadığı takdirde toparlanmanın başladığını, yılsonunda pandemi öncesi rakamlara çok yaklaşılacağını söyledi ve ekledi: “Sektör için en önemli katkılardan biri ülkeye olan turist girişiydi. Neredeyse yüzde 30 alışverişi turistten geliyordu. Bizim takip ettiğimiz bilgilerde 1 turist 10 vatandaşımız kadar alışveriş yapıyordu. Bu da ortalamada perakendecilerin yüzde 10-15 cirosunun turistlerden geldiği anlamına geliyor. Bugün gerçekleştiremediğimiz turist cirosunu hariç tutarsanız ve salgın kontrol altına alınırsa geçen yılın cirolarını yılsonunda görebileceğimiz umudunu taşıyorum.”

Murat İzci, normal şartlarda 2020 yılı sonuna kadar 11, 2021 sonuna kadarsa 26 ve 2022’de de 7 yeni AVM açılışı planlandığını belirtirken, “Ancak pandemi yüksek olasılıkla bu açılışları etkileyecek, sadece yeni yatırımları değil mevcut AVM’lerin önümüzdeki dönem işleyiş şekillerini de değiştirecek.” diye konuştu. İzci, şöyle devam etti: “Yaşam şekli, çalışma tarzı, alışveriş alışkanlıkları, zaman kavramı değişti. Yeni planlanan AVM’ler kendilerini pandemiye göre adapte etmek zorundalar, mevcutlar da kiracılarını elde tutmak için çabalayacaklar. Perakendeci yeni AVM’ye girmekte, yeni lokasyon açmakta hiç iştahlı değil. Perakendeciye AVM’nizde kiralama yapacaksanız belli bazı tavizleri (dekorasyon desteği, kirasız dönem, hasılat bazlı kiralama, vb.) bütçelemeniz gerekiyor. AVM yatırımcısının da buna paralel yatırımın geriye dönüşünü biraz daha ötelemesi gerektiğini düşünüyorum. Bugün tüketici 4. Nesil AVM’de geziyor. Ama daha tematik özellikle, yarı açık yarı kapalı, içine sıkışmayacağı alanlar istiyor. Pandemi; AVM’lerimizdeki önceliğimizi ‘hijyen ve sağlık’ olarak değiştirdi. Bundan sonra planlanacak her AVM’nin bu kriterler doğrultusunda evrileceğini düşünüyorum.”

 

KDM’nin yaptığı araştırmaya göre;

- Türkiye’de 81 ilin 65’inde AVM bulunuyor.

- Toplam kiralanabilir alan sıralamasında İstanbul 4 milyon 678 bin metrekare ile başı çekiyor.

- İstanbul’un 39 ilçesinin 34’ünde AVM yer alıyor.

- Ankara’nın toplam AVM sayısı 43, toplam kiralanabilir alan 1 milyon 717 bin.

- İzmir’in 30 ilçesinin 10’unda AVM bulunuyor. Toplam AVM sayısı 26.

- Türkiye geneli sıralamasında 1000 kişiye düşen kiralanabilir alanın en yüksek olduğu ilçeler Bakırköy, Balçova, Şişli, Beşiktaş ve Canik.

ds

Yukarı