Ana içeriğe atla

https://www.dsdamat.com/

 

MALLREPORT

AVM yatırımı ihtiyaca göre yapılmalı!

15.02.2018 - 14:45

Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem, alışveriş merkezlerinin yalnızca alışveriş yapılan yerler olmaktan çıkıp yaşam alanı haline geldiğini ifade ederek, markaların AVM’lerde olmasının önemine değindi

AVM sektörü bugüne kadar yükselişini her daim yukarıya taşıyan sektörlerden biri olmuştur. Öyle ki artık AVM ihtiyacından çok AVM fazlalığı üzerine görüşler dile getiriliyor. Sizin bu konudaki görüşünüz nedir? Gerçekten şu an AVM fazlalığından söz edilebilir mi?
Türkiye’de 2017 yılı içerisinde toplam 17 AVM açıldı. Böylece AVM sayısı 400’e dayandı. 2018’de 13-15 tane daha açılması planlanıyor. 10 yıl öncesine göre baktığımızda, AVM sayısının yüzde 170’den fazla arttığını görüyoruz. Türkiye bu konuda belli bir doygunluğa ulaştı. Biz Kiğılı olarak bu dönüşümün savunucularından olduk. Bugün 225 mağazamızın yüzde 90’ı AVM’lerde bulunuyor. Bu nedenle süreç içindeki aksaklıkları da görebiliyoruz. Artık yatırım yapılırken, o kentte veya bölgede yeni bir AVM’ye daha ihtiyaç var mı diye bakılmalı. Yoksa sürdürülebilirlik ve karlılık olmuyor; hem yatırımcı hem mağaza sahibi mağdur oluyor. 

Bir de işin içinde sosyo-ekonomik durumlar var. Bildiğiniz üzere AVM’ler ekonomik ve siyasi olaylardan en çok etkilenen alanların başında geliyor. Son bir buçuk, iki yılda yaşanan ekonomik ve siyasi olaylar sizin yatırımlarınızı ne ölçüde etkiledi?
Biz Kiğılı olarak yatırımcı ruha sahip bir firmayız. 80 yıllık tarihimiz boyunca yatırım yapmayı hiç durdurmadık. Mağaza açılışlarımızı yavaşlatmadık. Şu anda içinde bulunduğumuz dönem için de tavrımız bu yönde. Ağrı’dan Hakkari’ye 67 ilde mağazamız bulunuyor. 2018’de bunlara 15 yeni mağaza daha ekleyeceğiz. Kiralamalarda karlılığa dikkat ediyoruz. Bu şekilde elimizi güçlendiriyoruz. Ayrıca, tecrübemiz sayesinde öngörülü hareket edebilmemiz, gerçekçi hedefler koymamız ve esnek davranabilmemiz, sorunlardan en az şekilde etkilenmemizi sağlıyor.

AVM sektörünün geleceğini nasıl görüyorsunuz? AVM’lerin sürdürülebilirliği neye bağlı? Sizce bu konuda neler yapılması gerekiyor?
Alışveriş merkezleri bizim için artık yalnızca alışveriş yapılan yerler olmaktan çıkıp, yaşam alanlarına dönüştüler. Bu nedenle markaların da buralarda olması, satışları ve görünürlükleri açısından mecburi. Bu görüşlerim doğrultusunda, AVM’lerin önemini yitireceğini düşünmüyorum. Ancak kimi gerçeklere de gözümüzü kapatamayız. AVM’lerin bazılarında istenilen müşteri trafiği yakalanamıyor. Beklentilerin altında kalınan mağazaları kapatma zorunluluğu doğuyor. Yabancı markaların çekilmesi canlılığı olumsuz etkiliyor. Sorunların ortadan kaldırılabilmesi için, öncelikle her AVM kendi özelinde sorun analizi yapmalı. AVM’lerin yan yana olmamasına, AVM olmayan bölgelere yatırım yapılmasına ve yüksek kiraların olmamasına dikkat etmek gerekiyor. Yatırımcılar ve markalar içinde bulunulan durumu iyi okuyup, ona göre adım atarsa, sorunlara çözüm bulmak imkansız değil.

2016-2017’nin en önemli konuları arasında kiralamalar vardı. Bu konuda bazı AVM’ler kiralamalarını TL bazında gerçekleştirdiklerini, bazıları da kur sabitlemesine gittiklerini belirtirken, bazı AVM’lerde bu konuda sessiz kalmayı tercih etti. Peki, AVM ve perakende sektörünün arasında her daim sorun olan bu konu için çözüm önerisi ne olabilir?  
Yabancı para birimiyle ödeme dünyada eşine az rastlanır bir durum. Bunun değiştirilmesini, TL bazında ve ciro üzerinden kira ödemesi yapılmasını öneriyoruz. Ortak giderleri sorgulayabilmeyiz. Ortak alan metrekareleri kiracı tarafından bilinmeli. Sorunu kabul edip karşılıklı diyalog yoluna gidebilmeliyiz.

ds

Yukarı