Ana içeriğe atla

S

 

MALLREPORT

AVM VE PERAKENDE SEKTÖRÜNDEKİ SORUNLAR MASAYA YATIRILDI

31.01.2017 - 12:00

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research Company işbirliğiyle hazırlanan, 7 yıllık karşılaştırmalı verileri içeren ‘AVM Endeksi’ Wyndham Hotel Levent’de düzenlenen basın toplantısı ile açıklandı. Toplantı da yer alan Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı ve Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz, perakende sektörünün sorunlarını dile getirdi. 

Toplantının açılış konuşmasını yapan AYD Başkanı Hulusi Belgü, AVM’lerin ülkemize milli, fonksiyonel ve toplumsal fayda sağladığını belirterek şunları söyledi: “Organize perakendeyi besleyen AVM’lerimiz yabancı yatırımcı ve uluslararası markaları ülkemize çekerken yerli markalarımızın yabancı markalarla aynı ortamda rekabet ederek güçlenmesini ve global pazarlar için deneyim kazanmasını sağlıyor. Bu ülkemiz için ‘milli bir fayda’ niteliği taşıyor.”
Belgü sözlerine şöyle devam etti: “AVM’lerimiz bugün gelinen noktada 53,5 milyar dolarlık yatırımı ve 450 bin nitelikli istihdamı temsil ediyor. Bulunduğu bölgenin değerini yüzde 50 ile yüzde 100 arasında artırdığı da bir gerçek. Tüm bunları AVM’lerimizin ülkemize sunduğu ekonomik faydalar olarak sıralayabiliriz.” 
Ekonomik veriler hakkında da bilgi veren Hulusi Belgü, Türkiye’de şu anda 377 AVM olduğunu bunun 80 tanesinin yabancı yatırımcılar tarafından hayata geçirildiğini, toplam 11.1 milyon metrekare olan kiralanabilir alanın ise 3 milyon metrekaresinin yine yabancı yatırımcılara ait olduğunu ifade etti. Belgü YASED verilerine göre; son 10 yılda ülke genelinde yabancı yatırımcıların gerçekleştirdiği 150 milyar dolarlık yatırımın 14 milyar dolarının AVM yatırımları olduğunu belirtti. 
Kısa ve uzun vadede hedef ve öngörüler hakkında da bilgi veren Belgü şöyle konuştu: “2016’da 100 milyar TL olan cironun 2017’de 110 milyar TL, 2023’de ise 200 milyar TL olacağını, 377 olan AVM sayısının 2017 yılında 385, 2023’de ise 475 olacağını öngörüyoruz. 11,1 milyon metrekare olan kiralanabilir alanların ise 2023 yılında 15 milyon metrekareye, ziyaretçi sayısının ise 2,1 milyardan 2,8’e ulaşacağını düşünüyoruz.
Son günlerde gündemde olan döviz kurlarının yükselmesiyle birlikte AVM’lerde kiraların TL’ye çevrilmesi konusunda ise Belgü şöyle konuştu: “Serbest piyasa ekonomisinin gereklerini yaşıyoruz. Bizler AVM yatırımcıları olarak yaşanan sıkıntıların farkındayız. Görmezden gelmemiz mümkün değil zira hepimiz bu bütünün bir parçasıyız. Birimizin zarar görmesi bu ekosistemin de zarar görmesi anlamına geliyor. Dolayısıyla var olan sorunların çözümü için biz AYD olarak her zaman buradayız, sektörümüzün geleceği için de her türlü işbirliği ve çözüm arayışına da varız. AVM’ler perakendecilerin yanında olmaya devam edecektir. Her AVM kiralar konusunda önlem amaçlı çalışmalar yapmaktadır. Çözümü yine hep beraber bulacağız.
Belgü sözlerine şöyle devam etti: “AYD, yatırımcılarla yaptığı toplantıda perakendecilerle kuru fiksleyerek veya indirim vermeleri için tavsiyede bulundu. Hemen hemen bütün yatırımcılarımız da kurdaki dalgalanmaya duyarsız kalmayarak ellerinden gelen desteği her zaman olduğu gibi verdi. Bunun yanı sıra AVM’lerimizde her ay düzenli olarak yaptığımız değerlendirmeler sonucunda ciro konusunda problem yaşayan kiracımıza çeşitli destekler sunuyoruz. Diğer taraftan kur dalgalanmasının önüne geçmek için yeni finansal enstrümanlar üzerinde de çalışmalarımız devam ediyor. Perakendeci en çok kurdaki dalgalanmadan şikayetçi, takdir ederiniz ki bunu biz engelleyemeyiz. Kur riskini tek tarafın üzerine yıkmak hakkaniyetli bir yol değil. Biz her iki tarafı da memnun edecek şekilde; içinde perakendeci, AVM yatırımcısı ve bankacının olduğu, kur riskini hedge etmek üzerine bir yöntem üzerinde çalışıyoruz. Şimdiden 3 banka ile görüştük, yılın ilk çeyreğinde bu işi çözmüş olacağımızı düşünüyorum. Bununla birlikte perakendecilerin kredi ihtiyaçlarına yardımcı olabilmek için de bir model üzerinde çalışıyoruz.”

“AVM DENİZİ BİTTİ”
Türkiye genelindeki 377 AVM, ilk kez yüzde 10’un altında büyüyerek 100 milyar TL’lik ciro ile kapattığı 2016’nın ardından, ‘kira kavgasının’ gölgesinde girdiği 2017 için de ümit vermedi. Sektörün duayen isimleri arasında yer alan ve AVM kiralamalarında öncü bir rol üstlenen Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı, konuyla ilgili “AVM denizi bitti” dedi. 
Kiğılı, Türkiye’deki en büyük krizin terör olduğuna işaret ederek şu değerlendirmeyi yaptı: “Şu anda en iyi iş yapan AVM’ler maalesef yabancı yatırımcıların ya da yöneticilerin elinde. Devir iyi niyetle karşılıklı sorunları çözme dönemi. Terörü çözersek AVM’lerle aramızdaki sorunu 3-6 ay içinde çözeriz. Biz AVM’lerden belli bir süre için döviz kurunda iyileştirme istiyoruz. Yüzde 10 düşürüldüğünde kiralarımız bin TL düşer. 
Bu yıl erkek giyimi geride. Ordudan, polisten birçok kişi içeri alındı. Takım elbise alan erkeklerin çoğu hapiste. Bir darbe de buradan yedim. 
İstanbul’da saat 19.00-20.00’den sonra bazı bölgelerde trafik hiç olmuyor. İnsanlar ürküyor dışarı çıkmıyor. AVM’lerde de ziyaretçi sayısı düşüyor. Bu ay elden gitti. Reina saldırısı, Adana’daki bombalı patlama, kar kış derken... Ay sonunu nasıl getireceğim diye ürküyoruz. 2 bin kişi çalıştırıyorum, bunların maaşları, diğer giderler, hammadde yatırımları var. Bunları düşününce zaman zaman uykularım kaçıyor. Bir hazır giyimci sene sonunda yüzde 5 net kar elde etmişse muvaffak olmuştur. İş bu vaziyette… 2017’de zannetmeyin ki bu işlerde büyüme olacak. Herkes haddini bilecek.”  
Bazı illerin artık AVM kaldırmadığını ve sıkıntı olduğunu da dile getiren Kiğılı, “Yazık kardeşim yapmayın. Yeni gelen AVM’lerin hiçbiri zamanında açılmayacak. Artık buradaki deniz bitti” dedi.
Kiğılı sözlerine ise, “Hazır giyim sektöründe 51 yıldır varım. Bugüne kadar görmediğim hiçbir şey kalmadı. 67 ilde hizmet veriyoruz. AVM’ler olmasaydı Kiğılı da bu noktaya gelmezdi. Bugüne kadar sektörün menfaatini ön planda tuttum, tutmaya devam edeceğim. Sektörde yaşanan anlaşmazlıklar geçici olup en kısa sürede sektör temsilcilerinin bir araya gelmesiyle iyi niyetli bir şekilde aşılacaktır” diyerek son verdi. 

“DOLARİZASYONDAN KURTULMALIYIZ”
Toplantıda söz alan diğer bir isim Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz şu anda 293 adet Türkiye’de, 193 adet yurt dışında olmak üzere 486 mağazalarının olduğunu ve yüzde 40 büyüme hedeflediklerini belirtti. Yılmaz ayrıca, AVM’ler ile perakendeciler arasındaki kira sözleşmelerinin havalar günlük güneşlik olduğu, sorunların olmadığı dönemde konuşulması gerektiğini vurgulayarak, “Bu sorunlar fırtına çıktığında konuşuluyor. Gelirimiz TL ise giderimiz de azami ölçüde TL olsun. Dolarizasyondan kurtulmalıyız” dedi.

GGG

Yukarı