Ana içeriğe atla

S

 

MALLREPORT

AVM metrekare verimliliği 701 TL’ye ulaştı

10.04.2017 - 11:56

AYD ve Akademetre Research tarafından oluşturulan AVM Endeksi’nin Şubat ayı sonuçları belli oldu. AVM Ciro Endeksi, 3.4 oranında artış kaydederek 184 puana ulaştı. AVM’lerde metrekare verimliliği ise Şubat 2017’de 701 TL’ye ulaştı.

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından oluşturulan AVM Endeksi’nin Şubat ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi, 2017 Şubat döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında yüzde 3.4 oranında artış kaydederek 184 puana ulaştı.

Sektöre ait ciro endeksi, Anadolu ve İstanbul’un GLA büyüklükleri ağırlıklandırarak hesaplanmıştır.

AVM’lerde kiralanabilir alan, metrekare başına düşen cirolar Şubat 2017’de İstanbul’da 794 TL, Anadolu’da 639 TL olarak gerçekleşti. Türkiye geneli metrekare verimliliği ise Şubat 2017’de 701 TL’ye ulaştı.

AYAKKABI-ÇANTA KATEGORİSİ ŞUBAT AYINDA CİRO ARTIŞINDA YİNE LİDER
Kategoriler bazında en yüksek ciro artış, Şubat ayında yine ayakkabı-çanta kategorisinde yaşandı ve geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 14’lük artış kaydetti.

Geçtiğimiz yılın Şubat ayı ile karşılaştırıldığında AVM’lerdeki “Diğer” alanlar kategori cirosunda yüzde 6, giyim kategori cirosunda yüzde 4, yiyecek kategori cirosunda yüzde 2 artış gösterirken teknoloji kategori cirosunda yüzde 4, hipermarket kategori cirosunda ise yüzde 5 düşüş yaşandı.

(Diğer kategorisi; yapı market, mobilya, ev tekstili, hediyelik eşya, oyuncak, sinema, kişisel bakım ve kozmetik, kuyum, hobi, petshop, terzi ve ayakkabı tamir servisleri, döviz bürosu, kuru temizleme, eczane gibi mağazalardan oluşuyor.)

ZİYARET SAYISI ENDEKSİ
Şubat 2017 verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 5.7’lik bir düşüş yaşandığı gözlemlendi.

HULUSİ BELGÜ: TURİZMDE DE GELİŞMEYE İHTİYAÇ VAR
AVM Endeksi Ocak 2017 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü, “2017’nin perakende sektöründeki ekonomik dalgalanmalarla geçen ilk iki ayındaki ciro endeksi, Ocak ayındaki düşüşünün ardından Şubat ayında yaşanan artış ile birlikte organize perakendenin toparlanmaya başladığına işaret ediyor. Ancak artış hala enflasyonun altında… Diğer yandan turizmde de gelişmeye ihtiyacımız olduğu aşikar. Yerli tüketici bir şekilde alışverişine devam ediyor, ancak turist sayısının düşmesi hem giriş sayılarını hem de ciroları olumsuz etkiliyor. Aynı şekilde bilhassa elektronik aletlerde, kozmetikte var olan taksitlendirme sınırlamalarının altını bir kez daha çizmekte fayda var. Kategori bazında bir inceleme yaptığımızda ayakkabı – çanta kategorisi aylardır olduğu gibi yine yükselen grafiğini sürdürüyor. Ziyaret sayısında yaşanan azalmaya rağmen, ciro endeksinin yükselmesini; AVM’lere gelen ziyaretçi profilinin tüketim alışkanlığını değiştirdiği, AVM’lerden yaptığı alışverişi miktarını artırdığı ve dolaylı olarak metrekare verimliliğinin de artışına olanak sağladığı şeklinde yorumlamak mümkün” şeklinde konuştu.

“TÜKETİCİLER ALIŞVERİŞTE ORGANİZE PAZARLARI TERCİH EDİYOR”
Prof. Dr. Emre Alkin rapora ilişkin şu açıklamalarda bulundu:

“AVM Ciro Endeksi’nin Şubat ayında yükselmiş olması, benim de birçok sektörde gözlediğim toparlanmayı teyit eder nitelikte. Ocak ayından sonra, ciroların genelde yükselmiş olması olumlu bir gelişme olarak değerlendirilmeli. Ziyaretçi sayısının aydan aya düşmesine rağmen ciroların yükselmesi, metrekare verimliliğini artıran bir gelişme olarak göze çarparken, Şubat ayının ‘koşan malları’ yine ayakkabı ve çanta olmuş. Üstelik bu kategorilerde cirolar yüzde 14 civarında artmış. Aslında bu durum AVM ziyaretçilerinin ihtiyaçlarını karşılamak kadar, moral düzeltmek amacıyla da AVM’lere geldiklerini gösteriyor. Teknoloji ve hipermarket kategorilerindeki düşüş bu düşüncemi kanıtlar nitelikte. Ayakkabı ve çantadaki ciro yükselişi mevsimsel olarak düşünülse bile, üst üste birkaç aydır birinciliği kaptırmamaları bundan sonraki aylar için de bir işaret.

Hayat pahalılığının özellikle gıda ve temizlik maddelerinde etkili olması ve döviz kurlarının elektronik eşya talebini doğrudan etkilemesi sebebiyle bu kategorilerdeki ciro düşüşleri hem doğal hem de anlamlı. Yaz aylarına kadar burada ciroların dalgalanacağını söylemek yanlış olmayacaktır. Gelirdeki sert düşüşler veya hayat pahalılığındaki sert yükselişler tüketicilerin kalite ve hijyenden ödün vermelerine yol açtığı bilinen bir gerçek. Dolayısıyla ciro düşüşlerinin bir kısmı da daha hesaplı ürünlerin tercih edilmesi olabilir.

Özetle, enflasyon ve işsizliğin yükseldiği bir dönemde AVM Ciro Endeksi’nin artması, tüketicilerin alışveriş tercihlerinde giderek daha fazla ‘organize pazarları’ tercih ettiğini gösteriyor.”

GGG

Yukarı